جمعیت 8.3 درصد سالمندان ایرانی‌

0 188
دکتر سعید نمکی در مراسم بزرگداشت روز سالمند ضمن تبریک این روز شعری در وصف مادر مرحوم خود خواند و گفت: امیدوارم همه افراد قدر سالمندان خانواده خود را بدانند.امروزه یکی از روندهای موجود در هرم جمعیتی کشورهای در حال توسعه، افزایش سن افراد است که با توجه به افزایش امید به زندگی اتفاق می‌افتد.

افزایش جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان
وی با اشاره به اینکه در این میان چند اتفاق مهم در حال رخ دادن است، گفت: جمعیت کشور ما در حالی به سوی پیر شدن پیش می‌رود که با همزمان با کاهش زاد و ولد روبرو هستیم. جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان سالخورده در حال افزایش است. در این میان زنان نسبت به سلامت خود اهمیت بیشتری قائلند و اقدام به چکاپ ماهیانه و بررسی وضعیت خود می‌کنند.

8.3 درصد ایرانی‌ها سالمند هستند
وی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمندی در کشور، گفت: اگر بر طبق این هرم پیش برویم با توجه به کاهش میزان زاد و ولد، دچار نقصان خواهیم شد. در حال حاضر 8.3 درصد جمعیت کشور سالمندان هستند که این آمار در سالیان آینده به بالای 16 درصد و سرانجام به بیش از 30 درصد خواهد رسید. اما سوال اصلی اینجاست، کار ما به عنوان متولیان نظام سلامت چیست؟نمکی در ادامه گفت: تفاوت جمعیت سالمندان ایران با سایر کشورها در نوع رفتار سالمندی میان این جمعیت است. ما با افرادی روبرو هستیم که جوانی نکرده، پیر می‌شوند و همین امر باعث ایجاد احساس افسردگی و سرباری در آنها خواهد بود. درست همانگونه که کودکی نکرده به سن جوانی می‌رسند.

لزوم ایجاد نشاط اجتماعی برای سالمندان
وزیر بهداشت ادامه داد: باید به فکر اصلاح زیرساخت‌های اساسی بود. سالمند افسرده به دنبال مصرف دارو نیست، دچار پوکی استخوان شده و به سایر مسائل نیز اهمیت نمی‌دهد. پس اولین گام ما برای سالمندان باید ایجاد نشاط اجتماعی باشد تا همزمان با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی این افراد ارتقاء پیدا کند.نمکی با اشاره به اینکه باید به سنت‌های گذشته خود بازگردیم، گفت: باید به دنبال ایجاد انس و الفت میان دو نسل کودک و سالمند باشیم. این فاصله‌ای که ایجاد شده باید پُر شود. وجود سالمند در هر خانه وجود نور است.

ضرورت ایجاد خانه‌های محله‌ای ویژه سالمندان
وی افزود: از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه فعالیت می‌کردم، در نظر داشتم تا به جای آسایشگاه‌های سالمندان در هر محل با کمک شهرداری‌ها و سازمان‌های ذیربط خانه‌های محله‌ای برای سالمندان ایجاد کنیم تا در طول روز در کنار همسالان خود بوده و شب نیز در کنار خانواده زندگی کنند.

ادغام خدمات سلامت سالمندان در شبکه بهداشتی و درمانی
نمکی ادامه داد: ادغام خدمات سلامت سالمندان در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از نیمه دوم سال جاری تسهیل شده است. در نظر داریم هر خانه را به عنوان یک پایگاه سلامت در نظر بگیریم تا سه خدمت پیشگیری، درمان و بازتوانی توسط خانم خانه تحت عنوان سفیر سلامت اجرا شود. مادر باید بداند چگونه می‌تواند به بهترین نحو از سالمند مراقبت کند. این طرح در هر شهر از هر استان به شکل پایلوت اجرا خواهد شد.

سند ملی سالمندی و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان
وی در پایان به رونمایی از سند ملی سالمندی اشاره کرد و گفت: دنبال کردن اهداف این سند از کارهای مهم بین بخشی خواهد بود که می‌تواند باعث ارتقای کیفیت زندگی سالمندان شود.گفتنی است؛ در این مراسم که با حضور وزیر رفاه، نمایندگان سازمان بهزیستی، نمایندگان مجلس، برخی از سالمندان تهرانی و … برگزار شد، از سند ملی سلامت سالمندی رونمایی شده و از جمعی از سالمندان نیز تقدیر به عمل آمد.به گزارش ایسنا، نمکی همچنین در حاشیه مراسم بزرگداشت روز سالمند در جمع خبرنگاران، گفت: سندی که امروز رونمایی شد حاصل هماهنگی بین بخشی از زمانی است که بنده در سازمان برنامه و بودجه بودم. امروز خوشبختانه این سند با کمک دستگاه‌های ذیربط رونمایی شد.وی افزود: در حال حاضر مشکلات سالمندان تنها به حوزه سلامت ختم نمی‌شود، بلکه در حوزه اشتغال، آرامش روانی و اجتماعی و…  نیاز به توجه دارند. قرار است در این سند به این دست خدمات توجه بیشتری شود. ما به دنبال ادغام خدمات سلامت سالمندان در شبکه‌های بهداشتی درمانی هستیم. در همین راستا طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را آغاز کرده‌ایم.

پوشش بیمه‌ای برای خدمات توانبخشی، عینک و سمعک سالمندان
نمکی در خصوص تفاوت این سند با سایر خدمات مشابه پیش از این، گفت: قرار است تا به موجب این سند خدمات توانبخشی و بازدرمانی و نیز دریافت عینک و سمعک و… در قالب پوشش بیمه‌ای قرار گیرد.

از مکمل‌های ایرانی استفاده شود
وی در خصوص داروهایی که سالمندان مصرف می‌کنند نیز گفت: تاکنون مشکلی برای تامین دارو نداشته‌ایم، اما یکی از گلایه‌های این قشر هزینه‌هایی است که تامین دارو برایشان دارد. سالمندان بیشتر اقدام به مصرف مکمل‌های خوراکی می‌کنند که قیمت بالاتری نسبت به سایر داروها دارند.باید یکی از اهداف ما اصلاح سبک زندگی و تشویق به ورزش و تحرک باشد تا نیاز کمتری به مکمل در این گروه سنی احساس شود، اما در صورت نیاز به مصرف مکمل‌ها، توصیه می‌کنیم از مکمل‌های ایرانی استفاده کنند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/jCeh
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.