راه‌های جلوگیری از ریزش مو

0 402

ریزش مو یکی از دغدغه‌هایی است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند. هر کسی به دنبال روشی برای درمان ریزش مو است.

در واقع ریزش مو روزانه بین 50 تا 100 تار مو طبیعی است و اگر تعداد بیشتری از این مقدار باشد، نشانگر این است که فرد دچار ریزش موی شدید است.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس برای جلوگیری از ریزش مو پیشگیری مهم‌ترین توصیه است. مو هم مانند هر قسمت و هر عضو دیگری از بدن نیاز به مواد غذایی کافی دارد تا بتواند رشد کند و از سلامت خوبی برخوردار شود. مو به دلیل اینکه در معرض محیط بیرونی و هوای آلوده قرار دارد، مراقبت بیشتری می‌طلبد. در ادامه توصیه‌هایی را مطرح می‌کنیم که رعایت کردن آنها می‌تواند برای جلوگیری از ریزش مو مفید باشد.

شامپو کردن روزانه مو را ترک کنید

استفاده از انواع شامپو و نرم‌کننده از برخی جهات مانند تمیزی و بهداشت فردی مفید هستند، ولی اگر هر روز از این مواد شیمیایی استفاده کنید، به زودی تأثیرات منفی خود را بروز می‌کنند.

در این حالت موی شما رو به خشکی می‌رود و تارهای مو دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. پس شامپو کردن روزانه خود را به دو تا سه بار در هفته کاهش دهید تا بدانید یکی از علل ریزش مو چه بوده است.

کم کردن محصولات شیمیایی

بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی که برای مو استفاده می‌شوند، به دلیل داشتن مواد شیمیایی برای مو مضر هستند و در صورت استفاده بیش از حد، باعث خراب شدن، ضعیفی و در نهایت ریزش مو می‌شوند.

بعد از رنگ کردن مداوم موهای خود با رنگ موهای شیمیایی مدتی به تارهای موی خود استراحت بدهید و اجازه دهید رنگ طبیعی خود را نشان دهند. بهتر است محصولات گیاهی کامل و تضمین شده را استفاده کنید. بعد از استفاده زیاد از محصولات آرایشی، از موهای خود با ماسک و تقویت‌کننده‌ها مراقبت کنید تا موجب ترمیم مو شود.

مواد غذایی مناسب مصرف کنید

هر فردی برای حفظ سلامتی بدن و مغز روزانه باید غذا و میوه‌های با مواد مغذی کافی استفاده کند. خوراکی‌هایی که دارای ویتامین و مواد معدنی کافی باشند، برای جلوگیری از ریزش مو مفید هستند. اگر سؤالتان این است که برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم باید به سراغ مواد خوراکی بروید که از نظر پروتئین، اسید چرب امگا 3، عنصر روی، آهن، ویتامین ب 12، ویتامین آ و سی، منیزیم و سلنیوم غنی باشد. سبزیجات برگی، مغزهای خشکبار، لوبیا و ماهی را در سبد غذایی خود قرار دهید.

موها باید به طور طبیعی خشک شوند

مو پروتئین خالص است و حرارت بالا به پروتئین مو آسیب می‌رساند. زمانی که از سشوار و دستگاه‌های خشک‌کن استفاده می‌کنید، بدون داشتن آگاهی در حال آسیب زدن به موهای خود هستید. اجازه دهید بعد از دوش گرفتن و شستشوی مو، خودشان به صورت طبیعی خشک شوند تا پروتئین و همچنین تارهای مو استحکام بیشتری پیدا کنند و با محیط بیرون در تبادل قرار گیرند.

حرارت بالا باعث خرد شدن و شکستن تارهای مو می‌شود. اگر می‌خواهید موهای خود را حالت دهید، آنها را صاف و یا فر کنید، از دستگاه‌های مطمئن استفاده کنید، همچنین سری داغ آنها را برای طولانی مدت روی موی خود قرار ندهید و هر 10 ثانیه دستگاه را جا به جا کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر حرارت بالای وسیله حالت‌دهنده شما، گوش یا انگشتان دستتان را می‌سوزاند، یعنی حرارتش بسیار بالا است و می‌تواند به همان اندازه موجب سوختن مو هم بشود. برخی محصولات مانند اسپری‌های مقاوم به دمای بالا، آسیب‌رسانی حرارت به مو را کمتر می‌کنند. قبل از حالت دادن موهای خود در مواقع اضطراری از این محصولات استفاده کنید.

موها را برس بزنید

شانه کردن مو عادت بسیار خوبی است که علاوه بر حفظ نظم و مرتب بودن ظاهر موها، به بهداشت فردی هم کمک می‌کند. موهای خود را در حالت خیس شانه نزنید. سعی کنید شانه‌ای را انتخاب کنید که دندانه‌های بزرگ و پهن داشته باشد. بعد از آنکه موهای خود را شانه زدید، نیازی نیست دوباره آن را تکرار کنید یا روزی چند بار این کار را انجام دهید. زیاده‌روی در برس کردن مو باعث ضعیف شدن فولیکول مو می‌شود که می‌تواند ریزش مو را تشدید می‌کند.

ماساژ سر

ماساژ سر و پوسته آن می‌تواند به شما در حل مشکل ریزش مو کمک کند. زمانی که موهای خود را در حمام شامپو زده‌اید، کمی کف سر را ماساژ دهید. این کار باعث بهبود گردش خون در پوسته سر می‌شود و رشد مو را تحریک می‌کند. انگشتان خود را به آهستگی و به شکل دورانی روی تمام سر حرکت بدهید. می‌بینید که با ماساژ سر استرس شما هم کم خواهد شد و آرام می‌شوید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/v6f1
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.