امروز در لردگان چهارمحال‌ و بختیاری چه خبر بود؟

0 112
گفته می‌شود معترضان به فرمان‌‌داری و اداره بهداشت شهر حمله‌کرده‌اند و برخی اداره‌ها را به آتش کشیده‌اند و حتی صدای تیراندازی شنیده می‌شود. دچارشدن چندین‌ نفر از اهالی روستای چنارمحمودی این شهرستان به بیماری ایدز به این اعتراض‌ها انجامیده است. معترضان می‌گویند سرنگ‌ آلوده تست قند خون شبکه‌ بهداشت لردگان، بیماری را به بسیاری منتقل کرده ولی مقام‌های وزارت‌بهداشت بارها این ادعا را رد کرده‌اند. این تجمع اعتراضی به دنبال ابتلای شمار زیادی از اهالی یکی از روستاهای لردگان به ایدز صورت گرفت. معترضین خواستار روشن شدن دلیل این حادثه و شفاف سازی آمار مبتلایان به ایدز هستند.

اهالی روستای چنارمحمود در استان چهارمحال و  بختیاری خواهان روشن شدن دلیل ابتلا به ایدز هستند. معترضان تابلوی فرمانداری و اداره بهداشت لردگان را پایین کشیدند و ماشین و اطراف دفتر امام جمعه را آتش زدند و استاندار چهارمحال می‌گوید یک “خرده جریان” دنبال اهدافش بود. اهالی روستای چنارمحمودی خشمگین و بهت‌زده‌‌اند و نمی‌دانند چگونه شمار زیادی‌شان به ایدز مبتلا شده‌اند. سه روز است که مردم پس از انتشار شایعات مبنی بر سرایت ویروس ایدز از طریق سرنگ‌آلوده، تظاهرات می‌کنند. امروز شنبه، گروهی از معترضان در برابر فرمانداری و شبکه بهداشت لردگان جمع شدند. تظاهرات دامنه‌دار شد و معترضان تابلوی خانه بهداشت و فرمانداری را پایین کشیدند و اطراف دفتر و ماشین امام جمعه را آتش زدند.

در بحبوحه تظاهرات، جعفر مردانی معاون استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که امنیت در لردگان به صورت کامل برقرار است اما مهدی محمودی چالیطان، نماینده لردگان در شورایعالی استان‌ها به سایت رویداد 24 گفت، اوضاع شهر متشنج است، تیر هوایی شلیک شده و گاز اشک‌آور هم زده‌اند. طبق اخبار فضای مجازی، نیروهای امنیتی به معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرده‌‌اند. معترضان نیز دفتر و خودروی امام جمعه را آتش زده و تابلوی فرمانداری و اداره بهداشت لردگان را پایین کشیده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که روستای چنار محمودی قرنطینه و رفت و آمد به آن ممنوع شده است.

رسانه‌های رسمی، اخبار و تصاویر مربوط به درگیری و ناآرامی در لردگان را به شکل دیگرپوشش دادند. خبرگزاری مهر نوشت: شماری فرصت‌طلب می‌خواستند با تعرض به فرمانداری اعتشاش ایجاد کنند. خبرگزاری فارس خبر متشنج بودن اوضاع در لردگان را در قالب تحریک مردم از سوی برخی افراد پوشش داد. معترضان می‌گویند مسئول خانه بهداشت روستای چنارمحمود از سرنگ مشترکی برای آزمایش قند خون اهالی استفاده کرده و علت ابتلای آنها به ویروس اچ آی وی همین است اما وزارت بهداشت این ادعا را تکذیب می‌کند و می‌گوید که سابقه آلودگی به 5 تا 10سال قبل بر می‌گردد. وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر دادگستری نوشته که شناسایی ابتلا مردم چنار محمود به ایدز مدتی قبل صورت گرفته و ماجرا “جهت حفظ شئونات مردم منطقه” کاملا محرمانه پیگیری شد. 

در این نامه آمده که “معتادان تزریقی و روابط نامطلوب” کانون آلودگی تشخیص داده شده‌اند. وزیر بهداشت روز شنبه اعلام کرد که سرنگ آلوده عامل شیوع ایدز در چنار محمودی نبوده است.رئیس کل دادگستری استان چهارمحال پیش از بالا گرفتن اعتراضات مردم گفته که پرونده‌ای در این باره تشکیل و یک بهیار دستگیر شده است.  در یکی از  فیلم‌ها، مردی اهل چنارمحمودی با خشم می‌گوید 208 نفر در روستا مبتلا هستند؛ خودش، دخترش، زنش، خواهرش و برادرانش … کاربری می‌نویسد: «الان که شماها آسوده نشستین و لردگان را تماشا می‌کنین ویروس اچ آی وی بیکار ننشسته و داره پیشروی می‌کنه. به این فکر کنید که ج. ا هیچ کاری در برابر کنترلش نخواهد کرد.»

در این میان استاندار چهارمحال و بختیاری به خبرگزاری ایرنا گفته که شرایط لردگان با هوشیاری مردم آرام شده و نیروهای انتظامی در هوشیاری کامل مراقب اوضاع هستند. اقبال عباسی از مردم منطقه به خاطر مخاطرات امنیتی عذرخواهی کرده و گفته که مسئولان مربوطه در جلسه شورای تامین استان، در حال بررسی مسائل امنیتی، اجتماعی و بهداشتی هستند. او گفته است: «یک خرده جریان پیچیده‌ای در دل تجمع مردم به دنبال اهداف خود بود و یکی از دستگیرشدگان فرزند یک ضد انقلاب سرشناس است.»

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/JdIz
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.