آخرین وضعیت راه‌اندازی بازار آب درکشور

0 98
سال 1395 طرح تشکیل بازار آب به‌صورت آزمایشی در چهار استان و چهار دشت در همان استان‌ها به اجرا درآمده و قرار بود درنهایت نتیجه آن تا سال 1396 منتشر شود اما در آن سال رحیم میدانی- معاون وقت وزیر نیرو در امور آب‌وآبفا – اعلام کرد مقدمات ایجاد بازار آب هنوز فراهم نشده لذا لازم است که نظام‌نامه‌های متعددی در این باره تدوین شود.وی همچنین اعلام کرد: هنوز آمادگی کافی برای ایجاد بازار آب در کشور وجود ندارد اما باید به این مسئله توجه کرد که بازارهای محلی مشغول فعالیت هستند.با تشکیل بازار آب می‌توان تا حد زیادی میزان منابع و مصارف را مدیریت کرد؛ به‌عبارت دیگر از این طریق می‌توان با مدیریت بر عرضه و تقاضای آب، بحران منابع آبی از جمله منابع زیرزمینی را مهار کرد. فعال کردن بازار آب به باور کارشناسان  یکی از راهکارهای مقابله با بحران آب در کشور است.

مسئولان در این راستا همواره بر تشکیل بازار آب تاکید می‌کردند. به طوری‌که قاسم تقی زاده خامسی- معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو – در یک نشست خبری که در اوایل تیرماه برگزار شد، در این مورد اعلام کرد: برای تأمین آب شرب و صنعت و تغییر نوع مصرف از کشاورزی به دو حوزه مذکور باید مکانیزمی تشکیل شود که این انتقال آب صورت بگیرد، در واقع بازار آب اجازه می‌دهد مناطق مختلف نیاز خود را از منابع محلی و داخلی تأمین کند.یعنی می‌توانند بخشی از آب را داخل بازار به فروش برسانند یا بخشی از آن را به صورت مجازی در جایی به نام بانک سرمایه گذاری کنند.وی همچنین با تاکید بر این‌که موضوع چاه و آب با معیشت مردم سروکار دارد، توضیح داد: برخورد پلیسی با مردم جواب نمی‌دهد و حتماً باید با مذاکره باشد. با راه‌اندازی بازار آب می‌توانیم کاری کنیم که مردم در تنگنا قرار نگیرند.

آخرین وضعیت راه اندازی بازار آب
بر اساس این گزارش، تقی زاده خامسی به تازگی در گفت‌وگو با ایسنا درباره راه‌اندازی بازار آب توضیح داد: بازار آب در یک استان به زودی راه‌اندازی می‌شود. استان مدنظر خراسان رضوی است.به گفته وی طرح مذکور توسط مذاکران درحال بررسی است و جزییات آن متعاقبا اعلام می‌شود.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/Tmtw
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.