چند مواد غذایی ممنوع برای رفلاکس معده

0 704

آیا تا به حال فکر کرده‌اید بعد از مصرف غذا چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟ آیا زمان شروع گوارش احساس سوزش معده را تجربه کرده‌اید؟ احساس سوزش سر معده یا انتهای مری ممکن است به دلیل مصرف برخی از مواد غذایی خاص اتفاق بیفتد که به نام رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده شناخته می‌شود.

برای آنکه از رفلاکس معده جلوگیری کنید، باید تغییرات مشخصی را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید. شاید به نظرتان سخت باشد که از مصرف غذاهای مورد علاقه و محبوب خود دست بکشید، ولی اصلاح رژیم غذایی بسیار راحت‌تر از مصرف دارو برای سال‌های پیش رو است.

دلیل رفلاکس معده چیست؟

قبل از آنکه مواد غذایی ممنوعه برای رفلاکس معده را بشناسید، ابتدا باید بدانید که بازگشت اسید معده چرا اتفاق می‌افتد. به محض آنکه فرد غذا بخورد، اسیدهای سیستم گوارش فعالیت خود را آغاز می‌کنند. آنزیم‌ها برای بهبود فرآیند هضم و گوارش و جذب مواد غذایی ترشح می‌شوند.

این مرحله یکی از مراحل مهم در فرآیند گوارش به شمار می‌رود چرا که مواد غذایی ارزشمند موجود در وعده مصرف شده، از طریق خون به اندام‌های بدن هدایت می‌شوند تا مورد استفاده آنها قرار بگیرند.

اسیدهای سیستم گوارش معده معمولاً درون معده باقی می‌مانند و به دیگر اندام‌های بدن راه پیدا نمی‌کنند. ولی برخی از خوراکی‌ها این اسید را به سمت مری منتقل می‌کنند و موجب احساس سوزش و درد در این ناحیه می‌شوند. برای آنکه بتوانید از رفلاکس معده و حس ناخوشایند آن جلوگیری کنید، نباید به سراغ مصرف غذاهای مضر بروید.

  1. غذای تند و پر ادویه
مطالب مرتبط

اگر مشکل رفلاکس معده دارید، اولین دسته مواد غذایی که باید از خوردن آن اجتناب کنید، غذای تند و پر ادویه است. ادویه تولید و ترشح اسید معده را تحریک می‌کند. اگر به این ماده محرک توجه نکنید و اجازه دهید ترشح اسید معده افزایش یابد، در خطر ابتلا به بیماری گاستریت مزمن قرار می‌گیرید.

در صورتی که به خوردن غذاهای تند عادت دارید، باید بدون شک و هرچه سریع‌تر به فکر تغییر در رژیم غذایی خود باشید. فراموش نکنید که می‌توانید از ادویه‌های کم‌ضرر و سبزی‌های معطر به عنوان چاشنی و طعم‌ دهنده به غذا استفاده کنید.

  1. قهوه

متأسفانه خبر بدی برای دوستداران قهوه وجود دارد، اگر به رفلاکس معده دچار هستید نباید قهوه بخورید. با وجود آنکه قهوه فواید بسیاری برای بدن به همراه دارد، ولی چنانچه به میزان زیاد مصرف شود، ممکن است مضر باشد.

کافئین ترکیبی است که رفلاکس معده را تحریک می‌کندو باعث تولید اسید در معده می‌شود. پیشنهاد می‌شود به جای قهوه از چای سبز یا دم‌نوش‌های گیاهی و مفید دیگر استفاده کنید.

  1. شکلات

مصرف مقدار کمی شکلات در طول روز، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی را به بدن وارد می‌کند و باعث افزایش سلامتی و بهبود حس و حال فرد می‌شود. البته همه این فواید تنها زمانی معنا پیدا می‌کند که مشکل رفلاکس معده نباشد.

شکلات یکی دیگر از مواد غذایی ممنوعه است که اگر از رفلاکس معده رنج می‌برید، باید از مصرف آن جلوگیری کنید زیرا این ماده غذایی موجب آرام و شل شدن اسفنکتر تحتانی مری می‌شود. میزان زیاد چربی، کافئین و تئوبرومین موجود در شکلات تولید اسید معده را تحریک می‌کند.

 

  1. مواد غذایی چرب

بدن برای سنتز هورمون‌ها و تأمین انرژی لازم به چربی نیاز دارد. محصولاتی مانند کره، مایونز و غیره از جمله مواد غذایی به شمار می‌روند که برای افراد مبتلا به رفلاکس معده ممنوع هستند. این مواد مخاط معده را تحریک می‌کنند و بر عملکرد صحیح مری اثر می‌گذارند. در نهایت همه این موارد موجب افزایش میزان اسید معده می‌شوند و با اعمال فشار به معده، فرآیند هضم و گوارش را هم آهسته‌تر می‌کنند. در نتیجه مواد غذایی برای مدت طولانی‌تر از آنچه که نیاز است، در بدن باقی می‌ماند.

به یاد داشته باشید که بهترین نوع چربی برای مصرف، روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، زیتون، تخم آفتابگردان و غیره است.

اگر از مایونز استفاده می‌کنید، به دنبال تهیه مایونز خانگی باشید تا بتوانید کیفیت و کمیت مواد تشکیل‌دهنده آن را کنترل کنید.

کره را با روغن‌های دیگر جایگزین کنید. به زودی متوجه می‌شوید که با مصرف روغن‌هایی که کمتر در آشپزی رایج هستند مثل روغن نارگیل یا روغن کنجد، هنوز هم طعم فوق‌العاده‌ای به غذا اضافه می‌شود.

  1. مرکبات

مرکبات pH معده را کاهش می‌دهند و به همین دلیل موجب رفلاکس معده می‌شوند، باید در دسته منع غذایی قرار گیرند. به جای مرکبات از میوه‌های دارای آلکالین مثل سیب و گلابی مصرف کنید.

برای مصرف آب پرتقال به دلیل خواص مفید و مواد مغذی موجود، فقط آن را بعد از یک وعده غذایی کامل و مناسب بنوشید تا اثرات اسیدی‌اش کاهش یابد. می‌توانید برای کاهش این تأثیرات منفی، میوه‌های مرکبات را با سبزیجات هم ترکیب کنید.

  1. محصولات لبنی

شیر و دیگر محصولات لبنی حاوی مقدار زیادی چربی و کلسیم هستند. این ترکیبات بیشتر از مواد غذایی دارای منشأ گیاهی موجب پیچیده شدن فرآیند هضم می‌شوند. البته این گفته‌ها به آن معنا نیست که به هیچ وجه نباید لبنیات بخورید، بلکه باید بهترین زمان مصرف آنها را شناسایی کنید.

زمان مناسب مصرف لبنیات برای افراد دارای رفلاکس معده، معمولاً در صبح زود در نظر گرفته می‌شود تا زمان کافی برای شکستن مواد مغذی و جذب در اختیار بدن قرار گیرد. اگر لبنیات را در شب مصرف کنید، در حین خواب به بازگشت اسید معده دچار می‌شوید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/M6nEN
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.