خوردن فلفل تند برای انسان مفید است یا مضر؟

0 362

امروزه چیلی یا فلفل تند، تنها ادویه محبوب آمریکای جنوبی، هند، آسیای جنوب شرقی یا جنوب ایران نیست بلکه در تمام دنیا طرفدارانی بی‌شمار دارد.

خوردن فلفل‌های تند یا چیلی اما بیشتر با این پرسش همراه است که آیا تندی برای سلامتی مفید است یا نه. در واقع مصرف به اندازه فلفل چیلی قرمز یا هالاپینو سبز و تند که تندی خود را از ماده‌ای به نام کپسایسین دارند، فواید زیادی برای سلامتی دارد و حتی مصرف خشک و پودر شده آن، نه تنها کاربرد ادویه‌ای که کاربرد دارویی دارد.

راهنمای تغذیه‌ای فلفل چیلی قرمز

فلفل تند یا چیلی قرمز اگر به اندازه خورده شود، به دلیل دارا بودن کارتنوئید کاپسایسین که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، برای بدن خوب هم هست.​ در یک قاشق غذاخوری سرپر یا حدود 15 گرم چیلی خام و تازه، حدود شش کالری، 88 درصد آب، 1.3 گرم کربوهیدرات، و مقداری فیبر و انواع گوناگونی از ویتامین‌ها را دارد. اما چون فلفل چیلی در مقادیر کم مصرف می‌شود، عملاً دسترسی به ویتامین‌های روزانه از طریق آن دشوار است.

در عین حال وجود ویتامین‌هایی نظیر B6 که در برطرف کردن تهوع نقش دارد، K1 که در ساخت فاکتورهای انعقادی لازم است، ویتامین C و A که در متابولیسم و سلامت بافت‌ها نقش دارند، و نیز پتاسیم که تنظیم فشار خون را به عهده دارد و مس که در کنترل دیابت مفید است، از فلفل تند یک سوپر فود یا ابرخوراکی ساخته است.

آنتی‌اکسیدان موجود در چیلی

تحقیقات دانشمندان دانشگاه‌های ورمونت و شیکاگو علائمی از بهبود سرطان دستگاه گوارش را در موش‌ها پس از مصرف چیلی پیدا کرده‌اند. بر همین اساس دانشمندان معتقدند که ممکن است چیلی اثرات مشابه به سرطان‌های اینچنینی در انسان داشته باشد.

همچنین مجموعه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چیلی هستند که می‌توانند از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فلفل چیلی بالغ که قرمز رنگ است، به مراتب بیشتر از نوع فلفل سبز و نابالغ است.

Image result for chilly

کنترل درد

کاپسایسین که بیواکتیو اعظم موجود در چیلی و عامل تندی آن است، از خاصیت برطرف‌کننده درد برخوردار است. این ماده در واقع با اتصال به پایانه‌های درد سبب می‌شود کمتر احساسش کنید اما اگر زیاد مصرف شود، حساسیت پایانه‌های حسی را هم تغییر می‌دهد و شما حتی سوختن را احساس نمی‌کنید.

اشکال کار در آنجاست که کاپسایسین تا حدی در بی حس کردن پایانه‌ها پیشروی می‌کند که ممکن است سوزش سر دل ناشی از اسید معده را متوجه نشوید.

کاهش وزن

چاقی شرایط بیماری‌زایی است که باید تحت کنترل و درمان دقیق قرار بگیرد اما اضافه وزن در موارد زیادی با اصلاحات رژیم روزانه و تغییرات در سبک زندگی قابل اصلاح است. برخی از تحقیقات نشانگر آن است که کاپسایسین قادر به کنترل اشتها و قادر به زیاد کردن متابولیسم چربی‌هاست.

در واقع این تحقیقات نشان داده که مصرف 10 گرم چیلی با افزایش سوخت چربی در ارتباط است. تحقیقات دیگری نشانگر آن است که میزان دریافت کالری در افرادی که قبل از وعده غذایی چیلی خورده‌اند، کمتر است. البته در این بین تحقیقاتی هم بوده‌اند که اثر چربی‌سوزی یا محدودیت کالری چیلی را تأیید نمی‌کنند.

میزان مصرف چیلی

بدن شما بهترین معیار سنجش برای میزان مصرف فلفل تند است. اگر احساس خارش، تهوع، اسهال، دل درد یا سردرد دارید، یا به آن آلرژی دارید، دوز مصرفی شما بالاست.

اما این باور که خوردن چیلی زخم معده می‌آورد درست نیست، گرچه اگر زخم یا خون‌ریزی معده و یا ناراحتی‌های پوستی و التهاب دارید، بهتر است در خوردن ادویه‌های تند احتیاط کنید. اگر سالم هستید، میزان مناسب مصرف را از روی واکنش‌های طبیعی بدن تشخیص دهید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/3Esab
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.