آموزش کامل و دقیق رنگ کردن مو در خانه

0 895

رنگ کردن موها سبب زیباتر شدن چهره می‌شود از این رو بسیاری از خانم‌ها برای این که در چهره خود تغییر ایجاد نمایند و چهره خود را زیباتر از قبل کنند به رنگ کردن موهای خود می‌پردازند. در این روزها که حسابی هزینه زندگی بالا رفته است بسیاری از خانم‌ها به جای رفتن به آرایشگاه برای رنگ نمودن موهای خود، در خانه اقدام به این کار می‌کنند.

اگر شما هم جزو این دسته آخر هستید، احتمالاً دانستن نکاتی برای رنگ کردن بهتر موها می‌تواند برایتان جالب باشد. رعایت این نکات که در این بخش از دنیای مد نمناک آورده‌ایم سبب خواهد شد که رنگ موی شما ماندگارتر گردد.

 

برای رنگ کردن مو ابتدا قیچی به دست شوید

برای این که نتیجه بهتری از رنگ نمودن موهایتان در خانه بگیرید، قبل از رنگ کردن نوک موهایتان که دچار موخوره شده است را کوتاه کنید. همچنین بهتر است قبل از رنگ کردن قسمت‌های خشک و آسیب دیده موهایتان را کوتاه کنید. زیرا موی خشک و شکننده نمی‌تواند به خوبی رنگ را در خود نگه دارد و پس از مدت کوتاهی رنگش از بین می‌رود و موها بد رنگ خواهد شد.

 

درجه بندی‌ها را برای رنگ کردن مو بشناسید

رنگ‌ها از درجه 1 تا 10 در بازار وجود دارند. رنگ درجه یک موها را تیره‌تر و رنگ درجه 10 موها را روشن‌تر می‌کند. درجات رنگ مو را می‌توان به صورت زیر نشان داد:

1- سیاه، 2- قهوه‌ای خیلی تیره، 3- قهوه‌ای تیره، 4- قهوه‌ای، 5- قهوه‌ای متوسط، 6-قهوه‌ای روشن، 7- بلوند تیره، 8- بلوند متوسط، 9- بلوند روشن، 10 – بلوند پلاتینی روشن. در برخی از کاتالوگ‌ها رنگ موی درجه 11و 12 هم وجود دارد که می‌توان این رنگ‌ها را با رنگ‌های اصلی ترکیب نمود تا موها روشن‌تر شود. شماره‌های بعد از ممیز مثلاً 1/2و1/1و1/3 نشان دهنده ترکیب رنگ اصلی با رنگ‌های فرعی هستند.

 

خنثی کننده‌های رنگ موی خود را بشناسید

رنگ کردن موها برایتان راحت‌تر می‌شود اگر شما چرخه رنگ را بشناسید. باید بدانید که موهای شما ترکیبی از 3 رنگ اصلی قرمز ، آبی و زرد است. رنگ‌های ثانویه مانند نارنجی، سبز و بنفش از ترکیب رنگ‌های اصلی به دست می‌آیند.

 

تعیین رنگ دانه زیرین مو از عناصر و عوامل اصلی رنگ کردن مو است. رنگی که شما بر روی موهایتان می‌گذارید ممکن است به علت رنگ دانه زیرین موهایتان رنگی که می‌خواهید در نیاید. برای هر رنگ یک رنگ مخالف وجود دارد؛

 

مثلاً در صورتی که رنگ موی شما نارنجی باشد گذاشتن رنگ سبز روی موهایتان، موی شما را قهوه‌ای می‌کند یا اگر مو حالتی از رنگ زرد به خود گرفته، گذاشتن رنگ بنفش بر روی مو سبب از بین رفتن تون زرد مو می‌شود. بنابراین بهتر است خنثی کننده‌های رنگ موی خود را بشناسید.

رنگ کردن موهای سفید

برخی از موهای سفید مانند موهای ریز، کلفت و… اطراف شقیقه در مقایسه با دیگر موهای سفید در برابر رنگ مو مقاوم هستند و یا خیلی سریع رنگ خود را از دست می‌دهند.

برای موهایی که بسیار سفید شده اند ، ابتدا اکسیدان با Vol 20 یا 30 را روی موی سفیدتان قرار دهید و اجازه دهید تا 5-7 دقیقه بماند وسپس موها را آبکشی کنید. این کار را از جایی که سفیدترین موها را دارد آغاز کنید و سپس موها را بشویید و کامل خشک کنید .

سپس رنگ یک درجه تیره‌تر از رنگ مورد نظرتان را روی موها قرار دهید. زیرا رنگ به دلیل وجود نداشتن رنگ دانه در تار موها روشن‌تر به نظر می‌رسد. موهای سفید قدرت جذب بیشتری دارند پس باید زمان گذاشتن رنگ روی مو 45 دقیقه باشد.

 

با رنگ کردن مو به موهای خشک هم جان دهید

گذاشتن رنگ بر روی موها سبب خشکی و شکنندگی و ریزش مو خواهد شد. رنگ کردن موها وضعیت طبیعی مو را دچار تغییر می‌کند و رطوبت موها را ازبین می‌برد. برای این که بخواهیم رطوبت کافی را به موهای خشک بازگردانیم باید از اسیدهای چرب طبیعی مانند روغن زعفران استفاده کنیم.

برای این کار در کف دستتان چند قطره روغن زعفران بریزید و روی موهای خشک خود آرام بمالید. این کار اگر متداوم انجام شود رطوبت از دست رفته را به موهای شما بر می‌گرداند اما موهای شما را چرب نمی‌کند.

برای شست وشو موهایتان از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. موهای رنگ شده خود را قبل از ورود به استخر، با آب بدون کلر بشویید. زمانی که موهایتان خیس است آن‌ها را شانه نزنید. موهایتان را با سشوار خشک نکنید زیرا رطوبت آن از بین می رود.

برای رنگ کردن مو به شماره اکسیدان توجه کنید

اکسیدان به عنوان تسریع کننده فعالیت شیمیایی در رنگ مو به کار می‌رود و انواع گوناگونی دارد که با نتایج مورد نظر شما و تمایلات سازندگان رنگ‌ها تعیین می‌شود.

اکسیدان 1: رنگ را به طور جزئی باز می کند.

اکسیدان 2:قدرت بازکنندگی و روشن کنندگی موهای سفید را دارد.

اکسیدان 3: با کمترین میزان رنگ قدرت روشن کنندگی زیادی دارد.

استفاده از اکسیدان‌های با درجه بالا سبب پاک کردن میزان زیادی از سولفور موهایتان می‌شود، پس توصیه می‌شود از اکسیدان‌های با درجه کمتر از 30 استفاده کنید. آمونیاک هم همین خطر را دارد.

آمونیاک ماده ای است که در رنگ موهای دائمی بکار رفته است و سبب جداکردن کوتیکول مو می‌شود و به رنگ اجازه نفوذ به داخل مو را می‌دهد. اگر آمونیاک به کار رفته در رنگ بیش از حد تند باشد، سبب جدا شدن بیشتر پیوندهای سولفور مو و سفت شدن موها و کاهش قطر و وزن مو خواهد شد.

برای رنگ کردن مو در خانه:

ابتدا اطراف صورت، اطراف گوش، گردن، پیشانی و… را کرم مرطوب کننده بزنید تا پوست شما رنگ نگیرد .

سپس با حوله‌ای، اطراف گردن‌تان را بپوشانید، زیرا رنگ باعث التهاب پوست گردن می‌شود.

لباس خود را با یک لباس کهنه تعویض کنید زیرا ریختن رنگ بر روی لباس سبب از بین رفتن لباستان می‌شود.

قبل از رنگ کردن موهایتان حتماً دستکش دست‌تان کنید.

اگر هم پوست‌تان در حین رنگ نمودن مو لک شد نگران نباشید و با الکل طبی رنگ را از بین ببرید.

در چه ظرفی رنگ‌ها را مخلوط کنید؟

در یک ظرف غیر فلزی مقدار لازم از رنگ مورد نظرتان را بریزید و به آن اکسیدان اضافه کرده و با قلم رنگ با هم مخلوط کنید تا ترکیبی یکنواخت به دست آید.

برای رنگ کردن مو از کجای سر شروع کنید؟

اگر موهای‌تان را تا بحال رنگ نکرده‌اید و موهای طبیعی و رنگ نشده دارید، دقت کنید که باید به گونه‌ای موها را رنگ کنید تا روی هر تار مو رنگ کافی وجود داشته باشد. برای رنگ کردن موها ابتدا از قسمت‌های انتهایی و طولی این کار را شروع کنید طوری که رنگ مو با ریشه مو 5/2 سانتی متر فاصله داشته باشد یعنی ریشه موها را رنگ نکنید، 10 دقیقه صبر کنید و سپس رنگ را به ریشه مو بزنید .

برای این که موها رنگ بگیرند اگر موهایتان نازک است رنگ مو باید 30 دقیقه واگر موهای ضخیم دارید رنگ مو باید 40 دقیقه روی آن باشد. رنگ کردن مو را از پشت سر شروع کرده و به طرف جلوی سر ادامه دهید. برای رنگ کردن موهای خاکستری و سفید بهتر است رنگ را از جایی که موی خاکستری یا روشن بیشتر است مانند جلوی سر شروع کنید.

 

آبکشی را جدی بگیرید

برای جلوگیری از ریزش مو پس از رنگ کردن موها، موهایتان را با آب سرد یا آب ولرم آبکشی کنید.

 

رنگ کردن ابروها و مژه ها حساسیت زا است

رنگ کردن ابرو با رنگ مو به این علت که رنگ مو مواد شیمیایی بسیاری در خود دارد، می‌تواند باعث حساسیت شدید شود.

برای رنگ گرفتن موی زبر چه کار کنیم؟

اگر موهای‌تان بسیار زبر و در برابر رنگ مقاوم است، قبل از رنگ کردن موهایتان را نرم کنید. زیرا لایه‌های کوتیکول با نرم کردن، رنگ را بهتر جذب می‌کنند.

راه حلی برای رنگ نگرفتن موهای زبر

موهای‌تان را بدون تست رنگ نکنید و به رنگ های روی جعبه زیاد اعتماد نکنید

اگر تا به حال از رنگ مو استفاده نکرده‌اید و یا مارک خاصی از رنگ مو را انتخاب کرده‌اید، قبل از رنگ کردن موهای خود قسمتی از رنگ را برای این که بفهمید به آن حساسیت دارید یا نه، روی گردن یا کنار گوش بگذارید.

اگر با علائمی مانند قرمزی، تورم، التهاب و … رو برو شدید و روی پوست‌تان احساس ناراحتی نمودید به این رنگ مو حساسیت دارید و باید به سرعت رنگ را بشویید.برای انتخاب رنگ مورد نظرتان به رنگ روی جعبه اطمینان نکنید و از آرایشگرتان بخواهید تا یک رنگ مناسب هماهنگ با پوستتان برای شما انتخاب کند.

هنگام رنگ کردن مو این اشتباهات را مرتکب نشوید

قبل از این که موهای خود را رنگ کنید باید موهایتان تمیز و عاری از هر گونه چربی یا کثیفی باشد تا بهتر رنگ بگیرد پس چند ساعت قبل از رنگ کردن مو ، موهایتان را با شامپو بشویید اما از نرم کننده استفاده نکنید. هنگام رنگ اگر موها مرطوب باشد بهتر است زیرا موهای خشک رنگ را مدت کوتاه تری در خود نگه می دارد.

کدام رنگ مو را انتخاب کنید؟

رنگـ‌هـای شـرابی، مسـی، شـاه بلوطی، فنـدقی و آجری برای افرادی با پوست تیره مناسب است.

رنگ موهای بـلوند خاکـستـری یـا صدفی، قهوه‌ای مات، بـلونـد دودی و های لایت آبی یا قرمز برای افرادی با پوست روشن مناسب است.

رنگ موهای شـیـری، گـلبـهـی، مسـی، کـرم نـخـودی، قهوه‌ای، فندقی و عسلی برای افرادی با پوست‌های گندمگون و برنزه مناسب است.

رنگ موهای کرم گلی، زیتونی تیره و قهوه‌ای تیره برای افرادی با پوست‌های صورتی و سرخ مناسب است.

رنگ موهای آبی خاکستری، آبی تیره، قهوه‌ای و مشکی برای افرادی با چشم های آبی مناسب است .

رنگ موهای طلایی، فندقی، مسی و قهوه‌ای سوخته برای افرادی با چشم های کهربایی مناسب است.

 

رنگ کردن مو باعث سفیدی مو می‌شود؟

از مهم‌ترین علت‌های سفیدی مو ژنتیک است. برخی افراد به طور ژنتیکی موهای‌شان زودتر سفید می‌شود اما موی بعضی دیگر دیرترسفید می‌شود. از علت‌های سفید شدن موها بعضی از بیماری‌های خاص مثل بیماری‌های غدد داخلی، بیماری‌های سیستم عصبی، شوک‌های جسمی و روانی و … نیز می‌تواند باشد که با بهبود و یا درمان بیماری، مو رنگ طبیعی خود را به دست می‌آورد اما موهایی که قبلاً رشد کرده‌اند، سفید می‌مانند.

رنگ کردن به موها آسیب می‌زند؟

استفاده از رنگ مو به دفعات کم به موها آسیب نمی‌زند و عوارضی ندارد. اما رنگ کردن مو به دفعات زیاد جنس موهای شما را خراب می‌کند و اگر طی سال موهای‌تان را زیاد رنگ کنید که ریشه موها آسیب ببینند دچار ریزش مو نیز خواهید شد پس بهتر است سالی بیش از پنج یا شش بار موهای‌تان را رنگ نکنید. رنگ کردن بیش از این حد موها سبب خراب شدن جنس موهای‌تان، از بین رفتن طراوت و شادابی موهای‌تان و به وجود آمدن موخره می‌شود.

4/5 - (13 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/c2oA2
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.