چند مورد از مزایای پرتقال و مواد مغذی آن

0 269

میوه پرتقال سرشار از ویتامین c بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی بسیاری دارد. در این مقاله به مزایای بی‌نظیر این میوه خوشمزه خواهیم پرداخت.

پرتقال‌ها کالری کمی دارند ودارای مواد مغذی زیادی است. میوه پرتقال موجب شفافیت و سلامت پوست می‌شود و می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع برای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها  باشد. درختان پرتقال، بیشترین درختان میوه در دنیابه حساب می‌آیند.

پرتقال به دلیل داشتن طعم شیرین طبیعی و کاربردهای زیاد آن چه در مصارف خوراکی همانند آب میوه و مارمالاد و چه در صنعت زیبایی همانند ماسک صورت، میوه‌ای محبوب به شمار می‌رود. یک عدد پرتقال بیش از 170 ماده مختلف فیتوشیمیایی و بیش از 60 فلاونوئید دارد که بر اساس اطلاعات موجود، بسیاری از آن‌ها دارای خاصیت ضدالتهابی و اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند.

مزایای پرتقال

مواد مغذی موجود در پرتقال، مزایای زیادی را برای این میوه به همراه دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  1. جلوگیری از سکته مغذی

بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا (AHA)، مصرف زیاد مرکبات مثل پرتقال و گریپ فروت ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک را در خانم‌ها کاهش دهد. به طور کلی، زنانی که مرکبات زیادی مصرف می‌کنند به نسبت زنانی که مرکبات کمی مصرف می‌کنند، 19 درصد خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک را کاهش خواهند داد.

  1. تنظیم فشار خون

حفظ تعادل در مصرف نمک برای کاهش فشار خون بسیار مهم است و افزایش مصرف پتاسیم هم ممکن است به دلیل گشاد کردن عروق خونی بسیار مهم باشد. مصرف مرکبات از جمله پرتقال موجب تنظیم فشار خون شده و از فشار خون بالا جلوگیری خواهد کرد. توجه داشته باشید که مصرف زیاد پتاسیم با کاهش 20 درصدی مرگ ناشی از دلایل مختلف همراه است.

  1. پیشگیری از سرطان

بر اساس نتایج مطالعات انجام شده، مصرف موز، پرتقال و آب پرتقال در دو سال اول زندگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان خون را در کودکان کم کند. پرتقال منبع عالی از ویتامین C بوده و یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌رود، به همین خاطر می‌تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال‌های آزاد که به عنوان عامل سرطان شناخته می‌شوند، بپردازد. مصرف کافی ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان، ضروری و بسیار مفید است، اما برای پیشگیری از سرطان باید ویتامین C بیشتری مصرف کرد.

بر اساس نتایج مطالعات موجود، در یک روز می‌توان با مصرف ویتامین C، سلول‌های سرطانی روده را به کلی تخریب کرد، اما به ویتامین C موجود در 300 پرتقال نیاز است. با این حال، بر اساس یک مطالعه، مصرف گریپ فروت و آب پرتقال خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. محققان دریافتند افرادی که مقدار زیادی گریپ فروت یا پرتقال مصرف می‌کنند، بیش از یک سوم بیشتر از کسانی که این میوه‌ها را کم مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به ملانوما قرار دارند.

  1. سلامت قلب

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در پرتقال به سلامت قلب کمک می‌کند. دکتر Mark Houston، استادیار کلینیک پزشکی در دانشکده وندربیلت اظهار دارد:

افزایش میزان مصرف پتاسیم به همراه کاهش دریافت سدیم، مهم‌ترین تغییر رژیم غذایی ‌است که افراد می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی انجام دهند.

بر اساس نتایج مطالعات انجام شده، افرادی که روزانه 4069 میلی‌گرم پتاسیم مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که پتاسیم کمتری مصرف می‌کنند (در حدود 1000 میلی‌گرم در روز) حدود 49 درصد خطر مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلب را کاهش خواهند داد.

بد نیست بدانید که دریافت پتاسیم زیاد هم با کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، محافظت در برابر از دست دادن توده عضلانی، حفظ تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش تشکیل سنگ کلیه همراه است.

  1. پیشگیری از دیابت

نتایج مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که رژیم غذایی سرشار از فیبر مصرف می‌کنند، سطح قند خون کمتری دارند و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هم ممکن است با رعایت این رژیم غذایی متوجه کاهش سطح قند خون، لیپیدها و انسولین شوند.

توجه داشته باشید که یک عدد موز متوسط حاوی 3 گرم فیبر است. میزان مصرف فیبر برای مردان 21 تا 25 گرم در روز و برای زنان 30 تا 38 گرم توصیه می‌شود.

  1. سلامت پوست

خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین C موجود در پرتقال چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی می‌تواند در مبارزه با آسیب‌های ناشی از نور خورشید و آلودگی موًثر باشد و به کاهش چین و چروک و بهبود سلامت پوست کمک کند. ویتامین C در تشکیل کلاژن که برای حفظ سلامت پوست بسیار مهم است، نقش اساسی دارد.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/yuXWG
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.