پیاده‌روی چه فایده‌هایی دارد؟

0 518

پیاده‌روی یکی از تمرینات ورزشی ساده به شمار می‌رود که بدون نیاز به تجهیزات خاص و حتی مهارت، برای همه افراد مفید است و در هر مکان و زمانی اجرا می‌شود. برخی از افراد به دنبال کاهش وزن، قدم زدن و پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند و افراد بسیار دیگری نیز به توصیه پزشک برای حفظ سلامت، مجبور به انجام پیاده‌روی روزانه می‌شوند. به غیر از این موارد که از فواید پیاده‌روی محسوب می‌شوند، مزیت‌های بسیار دیگری نیز با انجام این ورزش ساده به سوی شما می‌آیند. با اطلاع از فواید پیاده‌روی انگیزه بیشتری برای گنجاندن آن در برنامه روزانه خود پیدا می‌کنید و متوجه می‌شوید که حتی 15 دقیقه پیاده‌روی در روز چه تأثیر مثبتی بر زندگی شما می‌گذارد.

خوش‌حالی و شادی

بر اساس مطالعات انجام شده هر زمان که احساس خمودگی دارید و روز کسل‌کننده یا نه چندان خوشایندی را پشت سر گذاشته‌اید، پیاده‌روی کردن خصوصاً در فضای بیرون از خانه حالتان را سر جا می‌آورد و حس بهتری به شما می‌دهد. در این مطالعه افراد شرکت‌کننده‌ای که هر هفته به مدت 150 دقیقه ورزش‌های دارای تحرک متوسط مانند گلف، تنیس، حرکات هوازی و شنا یا 200 دقیقه پیاده‌روی را در برنامه خود قرار داده بودند، انرژی بیشتر، سلامت عاطفی بهتر و زندگی اجتماعی قدرتمندتری را گزارش کردند. البته این نتیجه بعد از سه سال بررسی محققین بر زندگی آن‌ها به دست آمد.

کاهش بیماری آسم

برخی از افراد در هنگام ورزش کردن به تنگی نفس و آسم دچار می‌شوند. اگر شما هم در این دسته قرار دارید، نیازی نیست ورزش و تحرک را برای همیشه کنار بگذارید، بلکه باید به دنبال ورزش صحیح و مناسب خود بگردید. دانشگاه آلرژی آمریکا اعلام کرده است انجام پیاده‌روی، شنا، گلف و دوچرخه‌سواری تفریحی به میزان کمتری ورودی‌های هوا به بدن را تحریک می‌کنند. در واقع باید به سراغ ورزش‌هایی باشید که در هوای گرم انجام می‌شوند و نیاز به مقاومت خاصی ندارند. سرعت مناسب خود برای پیاده‌روی را پیدا کنید و در روزهایی که آلودگی هوا کمتر است، به بیرون از خانه بروید.

افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن

سندرم متابولیک یکی از بدترین عوارض زندگی کم‌تحرک انسان امروزی است. این عارضه از بدترین نوع افزایش فشار خون، افزایش کلسترول، قند خون بالا و چربی‌های دور کمر محسوب می‌شود. این مشکل و بیماری زنگ خطری برای ابتلا به دیابت، مشکلات قلبی و حتی مرگ زود هنگام خواهد بود. البته برای درمان این بیماری مدرن و امروزی، یک درمان قدیمی وجود دارد: ورزش.

مطالعه‌ای که در مجله پزشکی نیجریه منتشر شد نشان می‌دهد احتمال بروز سندرم متابولیک به سادگی با پیاده‌روی به مدت یک ساعت در روز، به میزان 29 درصد کاهش می‌یابد.

طول عمر بیشتر

دوست دارید طول عمر بیشتری داشته باشید؟ پس پیاده‌روی کنید. ولی برای به دست آوردن مزیت پیاده‌روی، باید کمی سرعت راه رفتن را افزایش دهید. بر اساس تحقیقات، قدم زدن و پیاده‌روی سریع بیشتر از راه رفتن آهسته عمر را طولانی می‌کند.

خواب عمیق با پیاده‌روی

خواب مفید هشت ساعته در تخت خواب یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌توانید برای سلامت خود انجام دهید. ولی گاهی اوقات در عمل این‌گونه نیست و شاید انجام پیاده‌روی سریع تنها چیزی باشد که نیاز دارید. بر اساس مطالعات افرادی که به طور مرتب و منظم ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی را انجام می‌دهند، نسبت به افرادی که ورزش سنگین یا حتی وزنه‌برداری می‌کنند، سریع‌تر به خواب می‌روند، بیشتر می‌خوابند و از کیفیت خواب بهتری برخوردارند.

کاهش استرس

اغلب افراد روزانه در دریایی از استرس غوطه‌ور هستند و این مسئله تأثیر بسیار جدی بر سلامت ذهن و جسم می‌گذارد. ولی علم می‌گوید پیاده‌روی یکی از سریع‌ترین و موثرترین روش‌های کاهش استرس به شمار می‌رود. یک پیاده‌روی ده دقیقه‌ای ساده ممکن است به اندازه یک ورزش 45 دقیقه‌ای از نظر کاهش اضطراب و افسردگی موثر باشد. تحرک و فعالیت، هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس را از بدن خارج می‌کند و همچنین موجب توقف درگیری و نگرانی‌های تمام نشدنی ذهن شما می‌شود.

بهبود قدرت مغز

پیاده‌روی برای مغزتان نیز مفید است. زمانی که راه می‌روید، تأثیر پا روی زمین، امواج فشار را از طریق رگ‌های خونی به مغز ارسال می‌کند و موجب افزایش جریان خون به مغز می‌شود. در بهترین حالت هم پیاده‌روی مغز شما را با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل محافظت می‌کند.

برقراری ارتباط با افراد

پیاده‌روی تک نفره برای پاک‌سازی ذهن و از بین رفتن ناراحتی و عصبانیت مفید است ولی در عین حال می‌تواند فرصتی باشد که دوستان جدیدی به غیر از افراد خانواده و به دور از فضاهای مجازی پیدا کنید و با افراد بیشتری در ارتباط باشید. این ارتباطات هم در پیاده‌روی بیشتر موثر هستند زیرا زمانی که فواید پیاده‌روی را به دست می‌آورید، دوستانتان شما را تشویق می‌کنند که بیشتر راه بروید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/PSuh7
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.