دلیل صدای مفصل چیست؟

0 906

ممکن است موقع راه رفتن و یا انجام بعضی از فعالیت‌های خاص متوجه صدای مفاصل خود شوید و صدایی مانند شکستگی استخوان داشته باشد ولی هیچ نوع دردی نداشته باشد و در این مطلب دلیل صدای مفاصل و پیشگیری و درمان آن را می‌خوانید.

شاید از خود سوال پرسیده باشید که دلیل صدای مفاصل چیست و چه چیزی باعث ایجاد صدای مفصل می‌شود؟ در علم پزشکی به این صداهای مفاصل کریپتاسیون می‌گویند که نمی‌توان آن را یک بیماری حساب کرد، البته تا وقتی که هماره با درد نباشند.

دلیل صدای مفاصل چیست؟

وقتی که مفاصل شروع به صدا دادن می‌کنند می‌تواند به دلیل وجود هوای بین مفاصل باشد. وقتی که شما شروع به حرکت دادن زانوهای خود می‌کنید، صدایی را می‌شنوید که گویی زانوی شما در حال ساییده شدن می‌باشد و سر و صدا هم ایجاد می‌کند. نباید نگران باشید زیر این عارضه نمی‌تواند نگران کننده باشد. البته صدا دادن مفصل همراه با درد نشانگر فرسوده شدن مفاصل شما می‌باشد.

فشار زیاد روی مفصل می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد

بیشترین دلیل صدای مفصل می تواند فشار زیاد باید که در موقع حرکت به مفصل وارد می‌شود. در میان تمام مفاصل ماده‌ای وجود دارد که باعث حرکت روان مفاصل می‌شود. وقتی که زیاد به مفصل فشار وارد می‌شود باعث تشکیل شدن حباب‌های گازی می‌شود مانند نیتروژن و دی اکسید کربن که این گازها می‌تواند دلیلی صدای مفصل باشد.

گیر کردن تاندون‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین علت صدای مفاصل گیر کردن تاندون‌ها است به خصوص در ناحیه لگن و ران که با گیر کردن باند تاندون ایلیوپسواس بر روی قسمت برجستگی استخوان لگن این اتفاق می‌افتد که به این بیماری مفصل ران صدادار می‌گویند.

آرتریت

یکی دیگر از اختلالاتی که باعث به وجود آمدن کریپتاسیون می‌شود آرتریت روماتوئید است که منجر به صدا دادن مفاصل می‌شود. این اختلال زمانی به وجود می‌آید که سیستم ایمنی بدن شما به صورت غیر ارادی به مایع بین مفاصلی شما آسیب برساند که در نتیجه فرسایش استخوان را برای شما به همراه خواهد داشت.

آرتروز

گاهی اوقات علت صدای مفاصل می‌تواند نشانه وجود آرتروز باشد، زمانی که فرد به آرتروز دچار می‌شود منجر به تخریب مفاصل می‌شود که می‌تواند یک وضعیت دردناکی را برای فرد به وجود بیاورد. این وضعیت زمانی صورت می‌گیرد که آن ماده‌ای که در بین مفصل‌ها وجود دارد به مرور ساییده شود و از بین برود، زمانی که این ماده از بین برود هنگام راه رفتن مفصل‌ها بر روی یکدیگر ساییده می‌شود و منجر به بروز درد می‌شود.

سندرم پاتلوفمورال

علت صدای مفاصل به خصوص در قسمت مفصل زانو می‌تواند ناشی از پارگی رباط، سندرم درد پاتلوفمورال و منیسک باشد، می‌توان به طور کل گفت که هر زمان که بافت‌های بدن دچار آسیب شود می‌تواند منجر به کریپتاسیون شود، از جمله این آسیب‌ها بورسیت که ناشی از التهاب کیسه‌های تاندون‌های نزدیک به مفاصل است و یا ناشی از التهاب تاندون‌ها می‌باشد.

کندرومالاسی کاسه زانو

این مشکل بیشتر برای کسانی اتفاق می‌افتند که زیاد در حال حرکت و دویدن هستند که اکثراَ خانمها به آن دچار میشوند. در واقع این مشکل با قرار نگرفتن درست کاسه زانو در سر جای خودش اتفاق می‌افتند که با زیاد راه رفتن بیشتر آسیب می‌بیند و منجر به آسیب غضروف پا می‌شود به همین دلیل منجر به ایجاد صدای مفاصل شما می‌شود.

راه‌های پیشگیری از صدای مفاصل

معمولاَ برای درمان علت صدای مفاصل و یا همان کریپتاسیون می‌توان کارهایی را در بهبودی آن انجام داد اما از این مهم‌تر از آن کارهایی است که نباید انجام داد.

معمولاَ یکی از کارهای بیهوده‌ای که بسیاری از افراد به محض شنیدن صدای مفاصل خود انجام می‌دهند استفاده از زانو بند و مفصل بند است که باید گفت هیچگونه کمکی به بهبود این وضعیت نمی‌کند. بلکه ممکن وضعیت زانو را وخیم‌تر کند.

استفاده از حرکات کششی

شما می‌توانید برای کاهش صدای مفاصل از حرکات کششی استفاده کنید، شما می‌توانید در ابتدا با ماساژ پاهایتان حرکات کششی را انجام دهید برای انجام این کار باید حرکاتی انجام دهید که باعث کشیده شدن عضلات 4 سر ران و همچنین کشیدگی ساق پا و کشیده شدن گردن و دیگر بافت‌های نزدیم مفصل‌ها شود.

برای کشیدگی این عضلات باید روی زمین بنشینید و کمی خود را مایل به پشت حرکت دهید سپس یک پایتان را بالا بیاورید و پنجه هایتان را جای ممکن به سمت جلو بکشید و سپس به حالت اول برگردید. شما می‌توانید از حرکت‌های دیگری که باعث تقویت پاهایتان می‌شود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از صدا دادن مفاصلتان حتماَ این حرکات را روزانه چندین بار تکرار کنید.

جابجایی تاندون‌ها

زمانی که شما در حال حرکت هستید لیگامان‌ها و تاندون‌هایی که به مفصلتان مرتبط هستند تغییر وضعیت می‌دهند که این تغییر موجب می‌شود تا هنگام حرکت از روی بافت استخوانی عبور کنند و بازو بسته شوند. در این حین زمانی که تاندون‌ها مدام در حال تغییر وضعیت هستند ممکن است از خود صدایی بروز دهند جوری که ممکن است این صدا را دیگران هم بشنوند.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/AKhXe
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.