معرفی انواع پیراهن زنانه کاربردی

0 415

یکی از عناصر اصلی در پوشش خانم ها و آقایان، پیراهن است. اگرچه پیراهن در پوشش مردان و زنان وجود دارد؛ اما این پیراهن ها تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند. پیراهن های زنانه عموما قدی بلند و تا پایینِ پایین تنه دارند، در حالی که پیراهن های مردانه تنها بالاپوش هستند. همچنین پیراهن های زنانه انواع مختلف و متنوع تری نسبت به پیراهن های مردانه دارند. در این مطلب قصد داریم از انواع پیراهن زنانه و تاریخچه ی این لباس کاربردی بگوییم. اگر شما هم از علاقه مندان حوزه ی مد و فشن هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تاریخچه پیراهن های زنانه

پیراهن زنانه نوعی پوشاک متشکل از بالاپوش و دامن است. این لباس انواع گسترده ای دارد و در هر برهه از زمان، ویژگی های خاص خودش را داشته است. در رابطه با مدل های اولیه پیراهن ها نظرات گوناگونی وجود دارد؛ اما در رابطه با هدف پیدایش آن ها، می توان به محافظت بدن در برابر سرما و عوامل خارجی اشاره کرد. عده ای معتقدند خاستگاه این لباس نخستین بار در جهان باستان و در بین النهرین و مصر بوده است. عده ای دیگر نیز اعتقاد دارند مادها در ایران باستان پیراهن را به عنوان پوشش اصلی خود استفاده می کرده اند. مادها پیراهن های گشاد تا بالای زانو را به همراه کمربندهای چرمی می پوشیدند.

از آغاز قرن شانزدهم میلادی، پیراهن ها در پوشش زنان بیش از پیش پررنگ شدند. در قرن نوزدهم، پیراهن های فنری و سنگین پوشش اصلی زنان به شمار می رفتند. این پیراهن ها دارای کرستی تنگ در قسمت شکم بودند و همچنین قدی بلند و چین های فراوان داشتند. به همین دلیل لباس راحتی به شمار نمی رفتند. در قرن بیستم رفته رفته این پیراهن های ناراحت، جای خود را به پیراهن های کوتاه و مدرن دادند. در این قرن حتی نخستین شلوارهای زنانه ترند شدند و مورد استقبال زنان آن دوره قرار گرفتند.

انواع پیراهن زنانه بر اساس قد

پیراهن های زنانه بر اساس قد، چند مدل دارند. در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • پیراهن ماکسی

به پیراهن هایی که معمولا تا پایین پا، یعنی قوزک و نوک پا امتداد دارند، پیراهن ماکسی می گوییم. این لباس های بلند برای مهمانی و موقعیت های رسمی مانند مراسم عروسی استفاده و در انواع پارچه و مدل های مختلف دوخته می شوند. پیراهن های ماکسی در قرن نوزدهم بسیار پر طرفدار شدند. گرچه با شروع جنگ جهانی دوم و کم شدن پارچه تقاضا برای این مدل نیز کم شد، اما پس از آن این پیراهن زنانه شیک و جذاب دوباره به اوج خود بازگشت.

  • پیراهن میدی

پیراهن های میدی به پیراهن هایی گفته می شود که قدی مابین زانو و مچ پا دارند. پیراهن میدی می تواند در انواع مدل جذب و چین دار دوخته شود. این پیراهن ها همچنین انتخاب خوبی برای مهمانی های فصل بهار و تابستان هستند. پیراهن های مجلسی میدی را همچنین می توانید برای مراسم های رسمی نیز استفاده کنید.

  • پیراهن زنانه کوتاه

دسته‌ای دیگر از پیراهن ها، پیراهن های زنانه کوتاه هستند. این مدل پیراهن زنانه، قدی تا روی زانو یا بالای زانو دارد. این پیراهن زنانه مجلسی، می تواند هم برای مهمانی های خودمانی و هم مهمانی ها و مجالس بزرگ انتخاب خوبی باشد. البته این مدل به دلیل قد کوتاهی که دارد، ممکن است مدلی ریسکی و پردردسر برای برخی افراد باشد. از این رو بهتر است قبل از انتخاب، مدلی متناسب با اندام خود را برگزیده و تمامی جوانب پوشیدن آن را بسنجید. همچنین بهتر است اصول استایلینگ این مدل را حتما رعایت کنید.

انواع پیراهن زنانه بر اساس مدل

مدل های پیراهن های زنانه بسیار گسترده هستند. از مدل آستین گرفته تا مدل یقه و دامن، هر یک گستره ی عظیمی از مدل ها را شامل می شود. این تنوع به قدری است که بدون شک معرفی تمامی این مدل ها در این مطلب امکان پذیر نیست. در ادامه چند مدل کاربردی از انواع پیراهن زنانه را معرفی خواهیم کرد.

  • پیراهن کلوش

پیراهن های کلوش، پیراهن هایی هستند که در قسمت پایین تنه گشادتر از بالاتنه می شوند. این مدل پیراهن تقریبا برای تمامی فرم های بدنی مناسب است. پیراهن های کلوش همچنین می توانند با انواع مدل یقه یا آستین دوخته شوند. مدل های بلند پیراهن های کلوش، می تواند انتخاب مناسبی برای افراد ریز نقش باشد.

  • پیراهن جذب

پیراهن های جذب زنانه یا (bodycon dress)، پیراهن هایی اند که در قسمت بالاتنه و پایین تنه جذب هستند. این پیراهن ها فرم بدن شما را به دلیل جذب بودن برجسته می کنند؛ به همین دلیل ممکن است مناسب هر فرم اندامی نباشند. اندام های ساعت شنی و لاغر که در قسمت کمر باریک می شوند، بهترین فرم های بدنی برای پیراهن های جذب هستند.

  • پیراهن دکلته

پیراهن دکلته، پیراهنی بدون یقه و آستین است که از قسمت بالای سینه به بعد کاور ندارد. این مدل جذاب و پرطرفدار خود به دو نوع دکلته خط صاف و دکلته ابرویی تقسیم می شود. دکلته ابرویی بیشتر مناسب افراد با شانه های پهن اما سینه های کوچک است. چرا که مدل ابرویی آن می تواند سینه ها را خوش فرم تر نشان دهد. دکلته از جمله مدل هایی است که توجه را به قسمت بالاتنه معطوف می کند و شانه ها را پهن تر نشان می دهد. به همین دلیل اگر شانه های پهن دارید، این مدل مناسب شما نیست.

پیراهن های دیگر با انواع یقه مانند یقه گرد، یقه قایقی، یقه خشت و حتی مدل های مختلف آستین و دامن، مدل های دیگری از انواع پیراهن زنانه هستند.

نکاتی در رابطه با انتخاب پیراهن مناسب

از نکات مهمی که در انتخاب پیراهن باید به آن دقت کنید، توجه به مدل متناسب با اندام شماست. برای این کار ابتدا فرم بدنی خود را پیدا کنید. هر مدل پیراهن برای فرم بدنی خاص طراحی شده است. پس از شناسایی اندام‌ تان به سراغ مدل مناسب خود بروید. به عنوان مثال پیراهن های میدی قد را کوتاه تر و پیراهن های ماکسی قد را بلندتر از حالت عادی نشان می دهند. پس اگر می خواهید بلندتر به نظر برسید، به سراغ مدل های ماکسی بروید. علاوه بر مدل پیراهن، نوع برش آن نیز می تواند تاثیر زیادی در جلوه ی اندام داشته باشد.

نکته مهم بعدی هماهنگی رنگ لباس و رنگ پوست تان است. اگر پوست گرم و گندمی دارید، بهترین تناژهای رنگی برای شما رنگ های گرم و روشن هستند. رنگ های سرد نیز برای پوست های روشن و سرد مناسب اند. رنگ های تیره همچنین برای پوست های روشن و رنگ پریده پیشنهاد می شوند. این رنگ ها چهره را از رنگ پریدگی و بی روحی نجات می دهند.

شما با انتخاب پیراهن مناسب، می توانید بیش از پیش جذابیت خود را به نمایش بگذارید. ما نیز در این مطلب به معرفی انواع پیراهن زنانه و نکاتی که درباره آن ها باید بدانید، پرداختیم. امیدواریم از خواند آن لذت کافی برده باشید.

4/5 - (6 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/jBRd
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.