دکتر متخصص چشم پزشک برای خشکی چشم [دلایل و درمان]

0 316

اگر هنگام نگاه کردن به اطراف احساس ناراحتی می کنید و چشم هایتان دچار سوزش می شود، ممکن است به بیماری خشکی چشم مبتلا شده باشید. خشکی چشم بیماری است که ممکن است در شرایط خاصی مانند: هواپیما، اتاقی با تهویه مطبوع، دوچرخه سواری یا پس از چند ساعت نگاه کردن به صفحه کامپیوتر، آن را تجربه کنید .در این مقاله درباره خشکی چشم، علائم علل و راه های درمان آن صحبت خواهیم نمود.

خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که چشمان شما نمی توانند به اندازه کافی اشک تولید نمایند و در چنین شرایطی در واقع چشم ها راحتی و روان بودن حرکت خود را از دست می دهند. این مشکل می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی و سوزش در چشمان شما شود و در برخی موارد، مشکلات بینایی را برای شما به وجود آورد. این روزها خشکی چشم یکی از شایع ترین بیماری ها است که سالانه میلیون ها آمریکایی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. البته خبر خوب این است که اگر دچار خشکی چشم هستید، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت چشمان خود، انجام دهید.

علائم خشکی چشم

علائم و نشانه‌هایی که معمولا هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس سوزش در چشم ها
  • احساس خارش در چشم ها
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • حساسیت چشم ها به نور
  • قرمزی چشم ها
  • مشکل در استفاده از لنزهای تماسی
  • مشکل در رانندگی در شب
  • آبریزش چشم
  • تاری دید یا خستگی چشم
  • چشم درد

توصیه می شود که در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، هرچه سریع تر به دکتر چشم پزشک مراجعه نمایید.

شایع ترین علل خشکی چشم

خشکی چشم به دلایل مختلفی ایجاد می شود. این دلایل می توانند موجب اختلال در لایه ی اشکی چشم گردند. لایه اشکی شما دارای سه لایه است: مولکول های چربی، مایع آبی و  یک جزء مخاطی مانند (میوسین). این ترکیب معمولا سطح چشم شما را روان، صاف و شفاف نگه می دارد. مشکلات مربوط به هر یک از این لایه ها می تواند باعث خشکی چشم شود. دلایل اختلال عملکرد لایه اشک بسیار زیاد است. از جمله این دلایل می توان به: تغییرات هورمونی، بیماری خود ایمنی، غدد ملتهب پلک یا بیماری آلرژیک چشم، کاهش تولید اشک و افزایش تبخیر اشک اشاره کرد.

در ادامه به صورت دقیق تر به بررسی یکی از شایع ترین علل خشکی چشم (کاهش تولید اشک) پرداخته ایم:

کاهش تولید اشک

خشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که چشم شما قادر به تولید آب کافی (مایع آبی) نباشد. اصطلاح پزشکی برای این بیماری، کراتوکونژونکتیویت سیکا (ker-uh-toe-kun-junk-tih-VY-tis SIK-uh) است. از شایع ترین علل کاهش تولید اشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سن

با افزایش سن قدرت تولید اشک در چشم ها کاهش می یابد. از این رو اغلب افراد، در سنین بالا خشکی چشم را تجربه می‌کنند.

ابتلا به برخی بیماری ها

برخی شرایط پزشکی از جمله سندرم شوگرن، بیماری آلرژیک چشم، آرتریت روماتوئید، لوپوس، اسکلرودرمی، بیماری پیوند در مقابل میزبان، سارکوئیدوز، اختلالات تیروئید یا کمبود ویتامین Aمی‌توانند موجب کاهش تولید اشک شوند.

مصرف برخی داروها

مصرف برخی داروها، از جمله آنتی هیستامین ها، داروهای ضد احتقان، درمان جایگزینی هورمونی، داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون بالا، آکنه، کنترل بارداری و بیماری پارکینسون نیز می‌توانند باعث خشکی چشم شوند.

حساسیت

در برخی موارد حساسیت چشم در قبال استفاده از لنزهای تماسی، آسیب های عصبی یا جراحی های لیزری چشم نیز می تواند منجر به خشکی چشم شود. اما خشکی چشم وابسته این به این علل عموما موقتی می باشند و پس از یک دوره کوتاه درمان می شوند.

راه های پیشگیری از خشکی چشم

راه های مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به خشکی چشم وجود دارد که ادامه به شما معرفی خواهیم نمود:

  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض باد و استفاده از عینک در روزهایی که باد می وزد
  • استفاده از سیستم های تهویه مطبوع در محیط کار و منزل
  • روشن نکردن بخاری خودرو در هوای خشک زمستان
  • استفاده از عینک هنگام شنا در استخرهای عمومی
  • استفاده از دستگاه های مرطوب کننده در خانه به ویژه در فصل زمستان
  • کاهش استفاده از سشوار برای خشک کردن مو
  • استراحت به چشمان هنگام کار طولانی با کامپیوتر
  • استراحت دادن به چشمان بعد از مطالعه
  • قرار دادن صفحه کامپیوتر روبرو و پایین تر از چشمها
  • اجتناب از سیگار کشیدن

درمان خشکی چشم

برای اکثر افرادی که علائم خشکی چشم گاه به گاه  ویا خفیف دارند، استفاده منظم از قطره های چشمی (اشک مصنوعی) کافی است. اما اگر علائم شما مداوم و جدی تر باشد، گزینه های دیگری پیش رو دارید. اولین کاری که باید برای درمان آغاز کنید، این است که ابتدا علت خشکی چشم خود را پیدا کنید.

زیرا برخی از درمان ها با معکوس کردن یا مدیریت یک بیماری یا عاملی که باعث خشکی چشم شما می شود، قابل انجام است. اما سایر درمان‌ها می‌توانند کیفیت اشک شما را بهبود بخشند یا مانع از تخلیه سریع اشک از چشمان شما شوند.

درمان علت زمینه ای خشکی چشم

در برخی موارد، درمان یک بیماری زمینه ای می تواند به رفع علائم و نشانه های خشکی چشم کمک کند. به عنوان مثال، اگر دارویی باعث خشکی چشم شما شود، پزشک ممکن است داروی دیگری را توصیه کند که این عارضه جانبی را ایجاد نکند، یا اگر مشکل پلک دارید و پلک های شما به سمت بیرون چرخیده است (اکتروپیون)، پزشک ممکن است شما را به یک جراح چشم متخصص در جراحی پلاستیک پلک ها (جراح اکولوپلاستیک) ارجاع دهد.

مصرف برخی داروها

داروهای تجویزی مورد استفاده برای درمان خشکی چشم عبارتند از:

داروهای کاهش التهاب پلک

التهاب در امتداد لبه‌ی پلک شما می تواند غدد چربی را از ترشح روغن در اشک شما باز دارد. پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک را برای کاهش التهاب توصیه کند. آنتی‌بیوتیک‌ها برای خشکی چشم معمولا از طریق دهان مصرف می‌شوند، اما برخی پزشکان آن ها را به صورت قطره چشم یا پماد تجویز می نمایند.

قطره چشم برای کنترل التهاب قرنیه

التهاب سطح چشم شما (قرنیه) ممکن است با قطره های تجویزی حاوی داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی سیکلوسپورین (Restasis) یا کورتیکواستروئیدها کنترل شود. کورتیکواستروئیدها به دلیل عوارض جانبی احتمالی برای استفاده طولانی مدت ایده آل نیستند.

قطره های چشمی ساخته شده از خون خود افراد

به این قطره های سرم خون، اتولوگ می گویند. اگر علائم خشکی چشم شدیدی دارید که به هیچ درمان دیگری پاسخ نمی‌دهند، ممکن است پزشک استفاده از اتولوگ را پیشنهاد دهد. برای ساختن این قطره‌های چشمی، نمونه‌ای از خون شما پردازش می‌شود تا گلبول‌های قرمز خون حذف شوند و سپس با محلول نمک مخلوط شوند.

عمل خشکی چشم

چنانچه دکتر چشم پزشک تشخیص دهد که خشکی چشم شما به کمک روش های فوق درمان نمی شود، ممکن است دست به جراحی بزند. این روزها عمل خشکی چشم بسیار متفاوت است که ادامه برخی از رایج ترین جراحی های روز دنیا را به شما معرفی خواهیم نمود.

  • پلاگین پانکتال
  • کوتر حرارتی
  • نور درمانی پالسی شدید
  • جراحی لیزر
  • پیوند خودکار بزاقی غده جزئی
  • غشاء آمنیوتیک

اگر برای درمان خشکی چشم خود به دنبال بهترین دکتر چشم پزشک هستید، سایت دکترتو می‌تواند به شما در انتخاب پزشک کمک کند. در این سایت می‌توانید در شهرهای مختلف مانند: دکتر چشم پزشک تبریز، دکتر چشم پزشک اهواز، دکتر چشم پزشک یزد نوبت خود را برای مشاوره حضوری رزرو کنید و یا مشاوره آنلاین پزشکی انجام دهید.

4/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/PoY7
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.