معرفی ابزار هایی که کمک کننده در طراحی و نقاشی هستند

0 573

بسیاری از افراد نقاشی کردن را فقط با یک مداد مشکی نوک تیز آغاز کرده اند. اما با رشد و پیشرفت هنر و افزایش تعداد هنرمندان، انتخاب ابزار های مناسب در طراحی و نقاشی، اهمیت ویژه ای پیدا کرد. در این مقاله قصد داریم ابزار کمکی در طراحی و نقاشی را به شما معرفی کنیم، اما بهتر است قبل از آن با تعریف نقاشی و طراحی به صورت جداگانه آشنا شوید.

معرفی طراحی

در بحث های هنری طراحی به کشیدن و پدید آوردن تصویر با استفاده از خطوط گفته می شود. به بیان ساده تر، طراحی به معنی ایجاد یک طرح از چیزی است که بعداً ساخته خواهد شد. طراحی تمامی جزئیات کار را در قالب تصویر به شما نشان می دهد.

تعریف معمول دیگر برای طراحی این است که، طراحی به معنای ترسیمی از ظاهر پروژه یا محصول است.

معرفی نقاشی

در مقابل طراحی، نقاشی و آموزش نقاشی رنگ روغن بیان عواطف و عقاید به وسیله کشیدن یک تصویر است. در نقاشی اشکال مختلف، خطوط، رنگ‌ ها و بافت ها، به روش های مختلفی برای ایجاد حجم ها، حرکت، منظره و … روی یک سطح صاف مانند بوم یا کاغذ استفاده می شود.

نقاشی به منظور نمایش دادن پدیده های واقعی یا فرا واقعی هستند. همچنین تفسیر یک موضوع توسط یک هنرمند به وسیله یک نقاشی به صورت فوق العاده زیبایی بیان می شود.

ابزار کمکی در طراحی و نقاشی

حال که با تعاریف طراحی و نقاشی آشنا شدید، باید ابزار های کلیدی در زمینه طراحی و نقاشی را بشناسید و همچنین کاربرد هر کدام را نیز بدانید. علیرغم بسیاری از پیشرفت های تکنولوژی در زمینه ساخت ابزار آلات و تجهیزات مختلف، ابزار های مناسب در طراحی و نقاشی تغییر چندانی نکرده اند.

ابزارهای مناسب برای طراحی و نقاشی نسبت به مواد اولیه سایر هنرها، ارزان تر و در دسترس تر است. نقاشان و طراحان امروز، طیف گسترده تری از رنگ ها را در اختیار دارند.

در ادامه مقاله، ابزار های کمکی در طراحی و آموزش نقاشی را برایتان به تفکیک معرفی می کنیم:

 

کاغذ و مقوا

اولین چیزی که یک طراح یا نقاش باید در اختیار داشته باشد، کاغذ و مقواست. کاغذ و مقوا در اندازه ها، رنگ ها و جنس های متفاوت در بازار موجود است. اما معمولا برای طراحی و نقاشی کاغذ و مقوا به رنگ سفید انتخاب می شود.

اگر می خواهید طراحی خود را در ابعاد خاصی بکشید، می توانید کاغذ و مقوا را در همان ابعاد تهیه کنید یا با کمک ابزار های بُرنده، آن را در اندازه دلخواه خود درآورید.

وسایل بُرنده

همانطور که در بالا گفته شد، یکی از کاربرد های مهم وسایل بُرنده مانند کاتر و قیچی، درآوردن کاغذ طراحی در اندازه دلخواه است. علاوه بر این، برای کشیدن طرح های خاص، نیاز به یک قلم با نوک تیز و باریک است. این کار تنها به وسیله یک کاتر یا یک تیغ تیز ممکن است.

مداد تراش ها نیز از قدیمی ترین وسایل برای نوک تیز کردن قلم ها هستند اما استفاده از آن ها به دلیل خراب کردن مغز مداد هنگام تراشیدن، کمتر است.

مداد تراش های برقی نیز امروزه کاربرد های بسیاری دارند. مداد تراش برقی، مداد های شما را بدون آسیب زدن به بدنه، می تراشد. البته این دستگاه برای مداد های رنگی نباید استفاده شود، زیرا چسب موجود در این مداد ها در تیغه های تراش جمع شده و آن را خراب می کنند.

 

وسایل پاک کننده

مهم ترین وسیله ای که یک طراح یا نقاش باید به همراه خود داشته باشد، وسایل و ابزار پاک کننده است. پاک کن ها برای پاک کردن اشتباهات بسیار مفید هستند و در اشکال و مدل های مختلف طراحی و ساخته شده اند.

یکی از انواع مهم و پرکاربرد آن ها، پاک کن های خمیری است. این پاک کن ها نرم و چکش خوارند و به راحتی می توان آن ها را طوری خم کرد که دقیقا همان نقاط مد نظر را پاک کنند. البته این پاک کن ها برای زمانی که از گرافیت نرم یا زغال استفاده می کنید، مناسب نیستند، زیرا باعث کثیف شدن سطح کار می شوند.

پاک کن های پلاستیکی نیز از انواع دیگر پاک کن ها هستند که می توانید از آن ها برای پاک کردن اشتباهات رخ داده در طراحی استفاده کنید. هنگام استفاده از این پاک کن ها باید دقت کنید که سطح کاغذ یا مقوای شما آسیبی نبیند.

سطح بسیاری از پاک کن ها پس از استفاده به رنگدانه آغشته می شوند که برای استفاده دوباره مناسب نیستند و باعث ایجاد کثیفی بیشتری می شوند. در این موارد باید با توجه به نوع پاک کن مورد استفاده، آن را تمیز کنید.

وسایل ثابت کننده

هنگام کشیدن یک اثر هنری باید حسابی حواس خود را جمع کنید، زیرا تکان های کوچک کاغذ طراحی یا نقاشی می تواند تاثیر مخربی بر نتیجه نهایی کار داشته باشد.

بسیاری از افراد برای ثابت نگه داشتن کاغذ یا مقوای مورد استفاده خود از انواع تخته شاسی استفاده می کنند. این تخته ها در ابعاد گوناگون ساخته شده که می توانید در اندازه دلخواه خود آن را تهیه کنید. کاغذ روی این تخته ها به وسیله یک یا چند عدد گیره محکم نگه داشته می شود.

برخی از تخته شاسی های بزرگ به همراه خود یک سه پایه نیز دارند که هنگام نشستن روی صندلی می توانید اندازه آن را به دلخواه خود تنظیم کنید.

 

سایر وسایل

علاوه بر مواردی که در بالا بیان شد، برای کشیدن آثار هنری، بسته به نوع نقاشی شما ابزار های دیگری نیز مورد نیاز است. مثلاً در نقاشی با رنگ روغن یا آبرنگ، شما به یک ظرف برای شستن قلم مو در کنار خود نیاز دارید. بعد از شستن قلم مو برای خشک کردن آن نیز، نیاز به یک پارچه نخی و بدون پرز خواهید داشت.

استفاده از یک پالت مناسب نیز برای ترکیب کردن رنگ ها با یکدیگر از سایر ابزار کمکی در طراحی و نقاشی است.

علاوه بر داشتن ابزار های مناسب برای طراحی و نقاشی، باید زمانی را نیز صرف یادگیری نکات و اصول لازم برای آن کنید. هنرکده آنوش، یکی از آموزشگاه های برتر هنری در زمینه آموزش نقاشی و طراحی و آموزش نقاشی آبرنگ از مبتدی تا حرفه ای است. با شرکت در دوره های آموزشی این هنرکده می توانید هر آنچه در ذهن خود دارید را روی کاغذ پیاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/WGAk
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.