تمرین افزایش تمرکز در درس خواندن و کارهای روزانه

0 367

 مشکل خیلی از آدم‌ها نداشتن تمرکز در کارهای روزانه و درس خواندن است. حتما برای شما هم پیش آمده است که ساعت‌ها برای مطالعه درسی وقت گذاشته‌اید اما در آخر متوجه شدید که چیزی یادتان نیست و مطالب در ذهنتان نمانده است.

این مورد به دلیل نداشتن تمرکز و حواس پرتی است.

باید بگوییم افزایش تمرکز کار آسان و لحظه‌ای نیست و باید برای بالا بردن تمرکز مدت زمان زیادی وقت بگذارید زیرا تمرکز داشتن به تعدادی از عوامل شامل محیط بیرونی و طرز فکر خودتان بستگی دارد.

برای بالا بردن تمرکز به صورت کلی تمرین‌هایی وجود دارد که در این مقاله به چند مورد می‌پردازیم.

تمرین اول:

یکی از ساده ترین تمرین‌های روانشناسی برای بالا بردن تمرکز آن است که یک نوشته را بردارید و تعداد کلمات در یک پاراگراف را بدون اشاره دست بشمارید، سپس دوباره آن‌ها را بشمارید که مطمئن شوید درست شمارش کرده‌اید. می‌توانید با یک پاراگراف شروع کنید و همانطور که به آن عادت می‌کنید، به شمردن کلمات در دو پاراگراف ادامه دهید. این تمرین وقتی به شما کمک می‌کند که از دست خود استفاده نکنید و فقط با ارتباط چشمی کلمات را بشمارید.

تمرین دوم:

شمردن کلمات به صورت خاص نیز به شما کمک می‌کند. برای مثال ابتدا از عدد 100 به 0 بشمارید سپس اعداد زوج و سپس فرد و بعد از مدتی شروع کنید به شمردن اعداد با اختلاف 3، 2 و …..

تمرین سوم:

یکی از سخت ترین کارها برای ما آن است که ذهن خود را خالی نگه داریم، حتما برای شما هم اتفاق افتاده که حتی زمانی که ذهن شما از خیال و فکر خالی شده قسمتی از یک ترانه در ذهن شما مرور می‌شود، در این تمرین شما حتی نباید یک ترانه هم در ذهن خود داشته باشید. این تمرین به نظر خیلی سخت می‌رسد اما با تمرین مداوم و روزانه جواب می‌دهد و برای افزایش تمرکز هم بسیار مفید است.

تمرین چهارم:

یک کلمه یا یک موضوع که برای شما معنا و مفهوم خاصی دارد را انتخاب کنید و در ذهن خود به آن بدون فکر کردن به موضوع‌های دیگر فکر کنید، این کار باعث افزایش تمرکز شما روی یک موضوع می‌شود.

تمرین پنجم:

این تمرین را با نشستن روی یک صندلی راحت شروع کنید و ببینید که چه مدت می‌توانید بدون حرکت روی صندلی بمانید. این تمرین ممکن است که آسان به نظر برسد، اما در ابتدا بسیار سخت است زیرا تنها کاری که باید بکنید این است که توجه خود را به نشستن متمرکز کنید.

تمرین ششم:

یکی از عواملی که باعث افزایش تمرکز می‌شود مدیتیشن است به این صورت که قبل از شروع درس خواندن، می‌توانید چهارزانو روی زمین یا روی یک صندلی بنشینید و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید، چند نفس عمیق بکشید و سپس بدن خود را آرام کنید و سعی کنید ذهن خود را از هر فکر و خیالی خالی کنید.

برای شروع می‌توانید این تمرینات را به مدت ده دقیقه تمرین کنید و بعد از چند هفته تمرین را به مدت زمان طولانی تر انجام دهید.

تمرین هشتم:

نشان داده شده که نعنا، توت فرنگی و اسطوخودوس می‌تواند مفید باشد. اسپری کردن رایحه اسطوخودوس در زمان‌های استراحت یک کارخانه ژاپنی میزان کارایی پس از استراحت را افزایش داد. ورزشکارانی که نعنا می‌بوییدند، توانستند سریع‌تر بدوند و نسبت به افرادی که در معرض بویی قرار نگرفته بودند، تمرکز بیشتری داشتند و کودکان نیز هنگامی که در محیطی با رایحه توت فرنگی قرار داشتند، نتایج بهتری در امتحانات کسب کردند.

 تمرین نهم:

مطالعه منظم در زمان‌های تعیین شده و در مکان‌های مخصوص، در ایجاد تمرکز تاًثیر به سزایی خواهد داشت. وقتی در مکان تعیین شده که اصولا پشت میز کار خود است، قرار گرفتیم، ذهن ما تمرکز بیشتری خواهد داشت، برای همین است که نباید به صورت خوابیده و یل روی تخت درس بخوانید.

ذهن ما به صورت خودکار تخت را محیطی برای خوابیدن و میز کار را برای درس خواندن می‌داند، پس حتما روی میز خود درس بخوانید.

تمرین دهم:

مرور فعالیت قبل از انجام آن که اصطلاحاً در روانشناسی نقشه ذهنی خوانده می‌شود باعث بالا بردن تمرکز می‌شود. اگر شما کار یا درس خود را با اظطراب و بدون برنامه شروع کنید باعث می‌شود دیگر تمرکز نداشته باشید، اما زمانی که بدون اظطراب برنامه خود را در ذهن به سرعت مرور می‌کنید، آموخته‌ها و اطلاعات نهفته در حافظه دراز مدت، در صفحه هوشیار حافظه حاظر می‌شوند و در نتیجه تمرکز شما بالا می‌رود.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/FfYZ
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.