روش صحیح مراقبت از کودک در مکان های عمومی

0 328

رفتار صحیح و مناسب با کوکان و مراقبت از کودک در مکان های عمومی، موضوع و مسئله ای بسیار مهم و حائز اهمیت در جمعیت بین و پرستارانی است که مسئولیت نگهداری از کودک را بر عهده دارند. رعایت اصول رفتاری و متودهای روانشناسی مناسب در این زمینه بسیار موثر است و می تواند دغدغه های برخورد با کودکان در محیط بیرون از خانه را مرتفع نماید.

رفتارهای کودک در محیط بیرون از خانه

رفتارهای کودک در محیط بیرون از خانه

 نحوه ارتباط و رفتار ناصحیح با کودکان منجر به شکل گیری عادات و رفتارهای ناشایست در آن ها شده و ادامه مسیر تربیتی کودک را دشوار خواهد نمود. با توجه به اینکه کودکان نیز مانند بزرگسالان به معاشرت، ارتباطات جمعی و روابط بیرون از خانه نیازمند هستند، حبس کردن آن ها در خانه به بهانه جلوگیری از رفتارهای ناپسند در محیط بیرون خانه، آسیب های جبران ناپذیری بر روح و روان آن ها وارد نمود و ایجاد رفتارهای انزواگرایانه را در آن ها تقویت خواهد نمود. در اینکه اکثر کودکان در محیط بیرون از خانه مانند پارک، مراکز خرید، فروشگاه ها، رستوران ها و حتی مهمانی رفتارهایی متفاوت و شیطنت آمیز از خود بروز می دهند هیچ شکی وجود ندارد، اما باید دانست راه مقابله با این رفتارها حبس کردن او در خانه و منع کردن کودک از رفت و آمدها نبوده و با یادگیری اصول و آداب مراقبت از کودک در مکان های عمومی، می توان برخورد صحیح با کودک در بیرون از منزل را آموخته و عملی نمود.

برخورد صحیح با کودک در محیط بیرون از خانه

برخورد صحیح با کودک در محیط بیرون از خانه

  • قبل از هرچیزی باید توجه کنیم که آن ها کودک هستند و صبر و حوصله کارهای بزرگسالان را ندارند، پس بهتر است کودکان خود را در محیط ها و مهمانی های خیلی رسمی، محیط های علمی و آموزشی، محیط های درمانی و به منظور خریدهای طولانی مدت با خود همراه نکنیم.
  • والدین و پرستار کودک باید سعی نمایند به منظور جلوگیری از رفتارهای آزاردهنده کودک در محیط بیرون از خانه و کاهش آشفتگی های کودک، محیطی جذاب، متنوع و کودک پسند برای تفریحات خارج از منزل وی در نظر بگیرد. این محیط می تواند به عنوان یک وعده تشویقی به شکل پارک، شهربازی و یا مکان های تفریحی پس از مکان اصلی و مورد نظر والدین باشد.
  • تنبیه و تشویق همواره دو نیروی بازدارنده و محرک برای زندگی بشر به شمار می آیند. یکی دیگر از آداب مراقبت از کودک در مکان های عمومی، اجرای همین روش است. پاداش و تنبیه از متودها و راهکارهای اصلی روانشناسی کودک در تمامی سبک های روانشناسی در سراسر جهان است. باید توجه داشت همان قدر که تنبیه در جلوگیری از رفتارهای نامناسب موثر و بازدارنده است، تشویق نیز در تقویت رفتارهای صحیح انجام شده و ترغیب کودک به انجام آن ها موثر خواهد بود، پس کودکان را پس از انجام یک رفتار مناسب و دلخواه تشویق کنید.

برخورد صحیح با کودک در محیط بیرون از خانه

  • توصیه می شود والدین و پرستار کودک، پیش از خروج از منزل و رفتن به محیط مورد نظر با کودک منطقی صحبت کرده، مکان را برای او توصیف نموده و چهارچوب رفتارهایش را ترسیم نمایند.
  • مراقب عملی کردن وعده هایتان در مراقبت ازکودک در مکان های عمومی باشید! یکی از مشکلات اصلی و شکایت های کودکان اجرا نکردن وعده های والدین به آنها است. سعی نمایید اگر مجبور به دادن وعده به کودکتان شدید، حتما این وعده را جامه عمل پوشانده و اجرا نمایید. عملی کردن وعده هایتان کمک فراوانی به تقویت رفتارهای صحیح و دلخواه در کودکان خواهد نمود.
  • در زمان هایی که کودک بی حوصله است و یا منتظر دیدن برنامه یا کارتن مورد علاقه اش است، از بیرون بردن او اجتناب کرده و فرصت دهید کارهایش  را به پایان برساند. اجبار کردن او برای خروج از منزل می تواند حس لجاجت را در او تقویت کرده و مسبب انجام رفتارهای ناصحیح شود.
  • هرگز کودک را به دلیل همراه آوردن عروسک و یا اسباب بازی مورد علاقه اش منع نکنید. به همراه داشتن یک اسباب بازی مناسب و مورد علاقه می تواند احساس آرامش و تعلق خاطر را در کودک ایجاد نموده و از انجام رفتارهای آزاردهنده وی جلوگیری نماید.
  • توجه داشته باشید یکی از اصول مراقبت از کودک در مکان های عمومی، حفظ آرامش و پرهیز از تهدیدهای بی مورد و غیرقابل اجرا است.

 

 

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/BK59
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.