مضرات فست فود برای خانوم‌های باردار

0 421

خانم‌های باردار در دوران حاملکی ممکن است علاقه به خوردن فست فودهایی مانند انواع ساندویج، پیتزا و … داشته باشند. اما از مضرات فست فود در حاملگی به فرزندشان آگاه نباشند. بنابراین در این مطلب در مورد مضرات خوردن فست خود در دوران بارداری بحث خواهیم کرد.

برای آشنایی با مضرات فست فود برای خانوم‌های باردار در ادامه مطلب با مجله تفریحی و سرگرمی روزگار همراه باشید.

اکثر خانم‌های باردار در ماه های بارداری از حساسیت‌های این دوره آگاهی دارند. در هنگام بارداری، اندام‌ها و ارگان‌های بدن جنین شروع به تکامل می‌کنند و سلول‌های بدن با سرعت بیشتری تقسیم شده و تمایز پیدا می کنند و در عین حال تحت تأثیر عوامل محیطی نامناسب قرار می‌گیرند. به طور کلی مراقبت از رژیم غذایی در ماه‌های اول بارداری بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار بگیرد.

فست فود در حاملگی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که علاقه به خوردن فست فود در دوران بارداری را دارید، پیشنهاد می کنیم که ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.

خوردن فست فود در زمان بارداری چه خطراتی دارد؟

دوران بارداری یکی از دوران حساس زندگی هر مادری است و باید مراقب غذاهایی باشد که می‌خورد. چرا که نه تنها سلامتی وی، بلکه سلامت جنین هم تحت تأثیر تغذیه‌ی او  قرار می‌گیرد. خوردن برخی از غذاها مانند فست فود می‌تواند برای جنین مضر باشد، بنابراین در لیست مواد غذایی ممنوعه دوران بارداری قرار می‌گیرند. در واقع فست فودها غذاهای فرآوری شده و ناسالمی هستند که دارای مقداری زیادی نمک، قند و چربی مضر هستند و در نتیجه خوردن آنها توسط زنان باردار می‌تواند برای جنین مضر باشد. در ادامه بعضی از دلایل مضر بودن فست فود در هنگام بارداری را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

  • احتمال ابتلا به بیماری قلبی برای کودک در آینده 
  • بروز برخی ناهنجاری‌های ژنتیکی مانند اختلال عملکرد درونی انسولین و ناهنجاری میتوکندری در نوزادان دختر
  • مشکلات گوارشی مانند ورم معده، سوء هاضمه و نفخ
  • احتمال ابتلا به دیابت بارداری و وزن زیاد جنین و زایمان زودرس
  • چاقی، پره اکلامپسی و سقط جنین
  • کمبود مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و چربی‌های سالم و تأثیرات مخرب بر روی اجزا و ارگان‌های مهم بدن جنین از جمله قلب، مغز، ریه و استخوانها
  • آسم و آلرژی کودکان در آینده
  • تغییرات شیمی مغز

چه مقدار مصرف فست فود برای زنان بارداری مجاز است؟

در واقع ضرر غذاهای فست قود در دوران بارداری به مقدار مصرف آن بستگی دارد.

اگر چه هر چند وقت یکبار مصرف یک برش از پنیر یا مینی برگر مشکلی ندارد، ولی خانم‌های باردار در زمان خوردن فست فودها باید به مقدار آن هم توجه داشته باشند و با جایگزینی مواد غذایی سالم به جای آن، تأثیرات نامطلوبی که مصرف غذاهای ناسالم می‌تواند روی جنین داشته باشد را به حداقل برسانند.

نحوه رفع ویار بارداری فست فودها

بسیاری از مادران باردار در طول دوران بارداری خود تمایلات غذایی مختلفی پیدا می‌کنند. فست فود یکی از غذاهای ناسالمی می‌باشد که برخی خانم‌های باردار ویار آن را دارند. در ادامه به راهکارهایی برای توقف و رفع ویار فست فودها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از میان وعده‌های سالمی مثل فندق، بادام ، بادام شیرین، تخم آفتاب گردان جایگزین خوبی می‌باشند، ضمن اینکه سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز بدن هستند. به طور کلی غذاهای سالم زیادی وجود دارند که می‌توانند جایگزین مفید و سالمی برای ویار فست فودها باشند. ماست‌های طعم دار نیز از جمله آنها می‌باشند که می‌توانند به جای بستنی مورد استفاده قرار گیرند.
  • بهتر است فست فودها را در منزل تهیه کنید. چرا که علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های شما، از سلامت بیشتری نیز برخوردار است. همچنین سعی کنید به جای استفاده از غذاهای سرخ کردنی، آنها را بپزید تا مواد مغذی خود را از دست ندهند.
  • در صورت داشتن ویار می‌توانید با انجام ورزش‌هایی مانند پیاده روی و … خود را مشغول کنید. به این ترتیب می‌توانید از فکر غذای ناسالم بیرون آمده و کم کم مصرف غذاهای ناسالم را کنار بگذارید.
  • داشتن یک برنامه غذایی روزانه، موجب می‌شود تا با دانستن اینکه قرار است بعداً چه چیزی بخورید، فکر خوردن و ویار غذاهای ناسالم را از سرتان بیرون کنید.
  • مصرف غذاهای سالم در طی روز و نیز خوردن میان وعده‌های سالم موجب می‎‌شود تا علاوه بر رفع گرسنگی، متابولیسم بدن نیز تنظیم شده و در نتیجه ویار فست فود در بارداری کاهش یابد.
  • لازم است، مادران باردار در این دوران، آرامش خود را حفظ کنند و با مراقبه و انجام ورزش‌هایی مثل یوگا استرس خود را کنترل کنند. چرا که استرس بالا می‌تواند ویار به غذا های نا سالم را افزایش دهد.
  • در صورتی که در بیرون غذا می‌خورید، باید مراقبت بیشتری داشته باشید و غذاهای سالم سفارش دهید. ضمن اینکه با انجام ورزش‌های مناسب زمان بارداری و نیز خوردن وعده‌های غذایی سالم، قادر خواهید بود تا حدی ویار خود را کنترل کنید.
این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/zqCkv
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.