آیا تعویض مفصل لگن و ران باعث سیاتیک می‌شود؟

0

اگر دچار آسیب دیدگی ران و لگن شده اید، پزشک برای کاهش التهاب و درد، عمل تعویض مفصل لگن و ران را تجویز می‌کند. با خارج کردن این مفصل ازیک مفصل مصنوعی استفاده می‌شود. جنس مفصل مصنوعی از پلاستیک و فلز است تا جایگزین مفصل آسیب دیده شود. با اتمام درد و دوران نقاهت، درد بیمار کاهش پیدا کرده و به طور کامل برطرف می‌شود. اما آیا با جراحی مفصل ران و لگ، سیاتیک آسیب می‌بیند؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم و درباره علائم سیاتیک اطلاعاتی را در اختیاتان قرار دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

دلایل آسیب دیدگی مفصل لگن و ران چیست؟

هنگامی ‌مفصل لگن و ران عملکرد صحیحی دارد که تاندون‌ها، ربات‌ها، عضله‌ها و استخوان‌ها با هماهنگی یکدیگر فعالیت داشته باشند. با این هماهنگی، فرد مشکلی برای راه رفتن ندارد، اما در صورتی که هماهنگی بین اعضای بدن وجود نداشته باشد، احتمال تخریب ران و لگن وجود دارد. در بعضی از مواقع هم این عدم هماهنگی منجر به آسیب دیدگی مفصل لگن و ران می‌شود. اما مهم‌ترین دلایل آسیب دیدگی مفصل ران و لگن عبارتند از:

  • آرتروز
  • سیاه شدن سر استخوان
  • تغییر شکل حفره استابولوم
  • دررفتگی مادرزادی مفصل ران
  • جوش نخوردن صحیح شکستگی استابولوم
  • شکستگی لگن
  • افزایش سن
  • روماتیسم آرتریت روماتوئید یا اسپوندلیت
  • ابتلا به بیماری مزمن

به طور کلی هنگامی ‌که مفاصل ران آسیب می‌بیند، فرد در هنگام راه رفتن دچار مشکل می‌شود. در این صورت با تشخیص متخصص ارتوپدی، عمل تعویض مفصل لگن انجام می‌شود.

چه افرادی به عمل تعویض مفصل لگن نیاز دارند؟

افراد با شرایط سلامتی متفاوت به تعویض لگن و ران احتیاج دارند. از این رو ابتدا باید پزشک تشخیص دقیقی داشته باشد تا شرایط جراحی مهیا شود. اما افرادی که به عمل تعویض مفصل لگن و ران احتیاج دارند در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • افرادی که با بیماری‌هایی مثل آرتریت درگیر هستند، می‌توانند با عمل جراحی تعویض مفصل لگن بهبود پیدا کنند.
  • در ناحیه لگن احساس درد کنند و محدودیت حرکتی داشته باشند.
  • افرادی که کوتاهی پا دارند راه رفتن برایشان دشوار می‌شود که برای این افراد نیز تعویض مفصل ران انجام می‌گیرد.

همچنین افرادی که هرگونه مشکل در مفصل ران خود دارند و روش‌های درمانی دیگری روی آن‌ها جواب نداده می‌توانند کاندید تعویض مفصل ران باشند.

آمادگی پیش از جراحی تعویض مفصل لگن

پیش از عمل تعویض مفصل لگن لازم است که بیمار برخی از مراحل را طی کند. در مرحله اول فرد باید آزمایش‌های تجویز شده توسط دکتر را انجام دهد و تحت معاینات فیزیکی قرار بگیرد. سپس بیمار شرح حال خود را به پزشک ارائه می‌دهد. افرادی که سیگار می‌کشند و یا استعمال دخانیات دارند، باید یک ماه پیش از عمل تعویض مفصل ران آن را کنار بگذارند، زیرا افرادی که سیگار می‌کشند، روند بهبود آن‌ها بسیار آهسته پیش می‌رود و حتی ممکن است عوارضی را تجربه کنند.

بیمار با در دست داشتن جه آزمایش‌ها تحت نظر پزشک برای روز جراحی آماده می‌شود. جراحی تعویض مفصل لگن چندین ساعت طول می‌کشد.

ریسک عمل جراحی تعویض مفصل لگن چقدر است؟

جراحی تعویض مفصل لگن سال‌ها است که در حال انجام است. از طرفی هم این عمل پیشرفت‌های زیادی داشته است. اما احتمال دارد برخی از جراحی‌ها با خطرات و ریسک‌های بیشتری روبه‌رو باشد. با توجه به اینکه فرد بعد از جراحی قادر به تحرک زیاد و راه رفتن نیست، احتمال اینکه خطر لخته شدن خون بیشتر شود وجود دارد. بیمار برای جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی در ناحیه جراحی باید از رقیق کننده‌های خون استفاده کند. همچنین با توجه به اینکه این جراحی در حالت بیهوشی انجام می‌شود احتمال بروز عفونت هم افزایش پیدا می‌کند.

البته نگرانی‌های دیگری هم وجود دارند که پزشک هنگام تعویض مفصل به آن‌ها دقت دارد. این نگرانی‌ها به شرح زیر هستند:

  • پاهای بیمار بعد از جراحی کمی ‌تفاوت اندازه و طول داشته باشند.
  • بیمار بعد از جراحی نباید موقع نشستن، پاهای خود را روی هم قرار دهد. زیرا احتمال دارد مفصل ران جابه جا شود.
  • چربی مغز استخوان ممکن است که در جریان جراحی به درون ریه‌ها نفوذ کند. این موضوع مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند.
  • قسمت‌های جایگزین شده می‌توانند شل شده، شکسته یا حتی عفونی شوند.

همچنین عصب اطراف لگن احتمال دارد که در اثر تورم و فشار آسیب جدی دیده باشند. در این منطقه بی حسی و لمس‌شدگی ممکن است احساس شود. به طور کلی با دکتر تعویض مفصل زانو خود در مورد بروز این مشکلات احتمالی صحبت کنید تا نگرانی‌ها کاهش پیدا کنند.

 

عوارض بعد از جراحی تعویض مفصل ران

جراحی تعویض مفصل لگن می‌تواند با عوارض مختلفی روبه‌رو باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عفونت
  • لخته‌‌های خون
  • نامساوی شدن طول پاها
  • در رفتگی
  • شل شدن پروتز

پزشک برای اینکه احتمال بروز این عوارض را کم کند، بررسی‌های مختلفی انجام می‌شود تا نگرانی‌های بیمار کمتر شود.

اما سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که آیا جراحی تعویض مفصل لگن و ران باعث بروز بیماری‌ها و سیاتیک می‌شود یا خیر؟

سیاتیک چیست؟

در واقع عصب سیاتیک از ریشه‌های عصبی در پایین ستون فقرات شما شروع می‎شود. از لگن و باسن و از پشت ساق پا تا زانوی شما ادامه پیدا می‌کند. شاخه‌های عصب سیاتیک تا پای شما پایین خواهد رفت.

سیاتیک همراه با درد یک مشکل جدی به شمار می‌آید. مواردی از سیاتیک که دلیل آن فتق دیسک کمر است، در چند هفته درمان بهبود خواهد یافت. نیاز به جراحی سیاتیک در کسانی که سیاتیک شدید و جدی دارند، زمانی ایجاد می‎شود که در پاها ضعف جدی احساس شود و در روده یا مثانه نیز تغییراتی قابل احساس باشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سیاتیک به https://drdr.ir/mag/sciatica/   در مجله سلامت دکتردکتر مراجعه نمایید.

علائم سیاتیک و درد حاصل از آن

دردی که از قسمت پایینی کمر یا مهره کمری به سمت باسن رخ می‌دهد نشانه اصلی درد سایتیک است. بیمار در این حالت در تمام مسیر‌های عصب کمر یا مهره کمر خود احساس درد و سوزش دارد.این درد در مسیر پایین‌ترین قسمت ستون فقرات تا سمت باسن و قسمت پشتی ران و ماهیچه ساق پا ادامه خواهد داشت.

البته که شدت درد در افراد متفاوت است. از این رو با احساس درد‌های خفیف هم توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کرد تا بررسی‌های لازم صورت گیرد. دقت کنید، گاهی فرد تنها احساس سوزش یا درد ‌دارد یا با سرفه کردن درد شدید را احساس می‌کند. اما هنگامی‌ که سیاتیک به رشته‌های عصبی آسیب وارد کند، علائم و نشانه‌هایی دارد که مهم‌ترین آن‌ها را در جدول زیر آورده‌ایم.

 

عنوان توضیحات
احساس درد

 

درد سیاتیک با فشار روی عصب‌های آسیب دیده احساس درد ایجاد می‌کند.
گزگز یا سوزن سوزن شدن احساس گرگز یا سوزن سوزن شدن پاها در رشته‌های عصبی نشان دهنده سیاتیک است. این حالت شبیه خواب رفتن پا است.
بی‌حسی بی‌حسی از دیگر علائم سیاتیک است. در این حالت فرد نمی‌تواند روی پوست نواحی آسیب دیده احساس داشته باشد. در واقع سیگنال‌های پشت پا در رسیدن به مغز مشکل دارند.
ضعف عضلانی یکی دیگر از علائم شدیدتر، ضعف عضلانی است. در این حالت سیگنال‌های فرمان عضلانی نمی‌توانند به پشت یکی از پاها یا هر دوی آن‌ها برسند.
بی اختیاری ادرار یا بی اختیاری مدفوع بی‌ اختیاری ادرار یا مدفوع از دیگر علائم سیاتیک است. در این حالت سیگنال‌هایی که مدفوع و ادرار شما را کنترل می‌کنند، نمی‌توانند به مقصد برسند.

برای جلوگیری از شدید شدن علائم سیاتیک بهتر است با مشاهده علائم جزئی، هر چه سریع‌تر به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. دکتردکتر به عنوان یک سامانه آنلاین نوبت دهی دکتردکتر در کنار شما است تا بتوانید از بهترین متخصص‌های ارتوپد وقت ملاقات و مشاوره تلفنی دریافت کنید. کافی است که به سایت دکتردکتر به آدرس drdr.ir مراجعه کنید تا از بهترین متخصص‌ها در کوتاه‌ترین زمان نوبت بگیرید.

این مطلب چطور بود؟
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.