تصویربرداری سی تی اسکن برای تشخیص کمر درد

0

توموگرافی کامپیوتری همان سی تی اسکن است که برای تصویربرداری از اندام‌های بدن استفاده می‌شود. از انواع سی تی اسکن می‌توان برای درمان مشکلات جسمی‌ مختلف مانند کمر درد استفاده کرد. در تصویربرداری سی تی اسکن از طریق اشعه ایکس می‌توان بافت‌ها و استخوان‌های بدن را مشاهده کرد تا مشکلات رخ داده بررسی شوند.

اما چگونه می‌توان از طریق سیتی اسکن به مشکلات کمر پی برد؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم و درباره علل مختلف بروز کمردرد اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

سی تی اسکن چیست؟

در پاسخ به سوال سی تی اسکن چیست؟ سی تی اسکن (CT Scan) که به آن اسکن توموگرافی کامپیوتری نیز می‌گویند؛ نوعی روش تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از اشعه ایکس و پردازش کامپیوتری تصاویر مقطعی دقیقی از داخل بدن را تولید می‌کند. در تصویربرداری سی تی اسکن از سیستم چند پرتو ایکس استفاده خوداهد شد تا بتوان از زوایای مختلف بدن تصویربرداری کرد. پزشک از طریق انواع سی تی اسکن می‌تواند مشکلات و بیماری‌هایی که رخ داده را شناسایی کرده و به تشخیص بهتری دست پیدا کند.

تصویربرداری از بافت‌ها، رگ‌ها و استخوان‌ها انجام می‌شود تا هر نوع عارضه‌ای که در بدن رخ داده بررسی شوند. به طور کلی سی تی اسکن برای تمام نقاط بدن از سر تا پا کارایی داشته و به تشخیص بهتر پزشک کمک می‌کند. شما می‌توانید اطلاعات کامل درباره سی تی اسکن را در https://drdr.ir/mag/ct-scan/ از سایت دکتردکتر که یک سامانه نوبت آنلاین پزشک است بخوانید.

 

از سی تی اسکن برای چه اهدافی استفاده می‌شود؟

از سی تی اسکن برای اهداف مختلف پزشکی استفاده می‌کنند. تصویربرداری از بافت‌های نرم بدن، لگن، کمر، زانو، مغز و شکم از جمله اندام‌هایی هستند که می‌توان از طریق سی تی اسکن آن‌ها را بررسی کرد. پزشک به طور معمول از تصویربرداری برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلات زیر استفاده می‌کند:

  • تشخیص اختلالات عضلانی و ماهیچه‌‌ای، مانند تومورهای استخوانی و شکستگی‌ها
  • بررسی حجم استخوانی و وضعیت نخاع بیمار
  • تشخیص محل دقیق تومور، اندازه و میزان درگیر بودن بافت‌های اطراف
  • بررسی دقیق وضعیت مغز از نظر وجود تورم، خونریزی، تورم سرخرگ‌های مغزی و احتمال وجود تومور مغزی
  • تشخیص محل دقیق عفونت و لخته خونی
  • به عنوان راهنمای روش‌های درمانی مانند جراحی، نمونه برداری و پرتو درمانی
  • تشخیص و بررسی وضعیت بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، گره‌های ریوی و توده‌های کبدی، سرطان‌های پانکراس
  • بررسی میزان اثربخشی برخی از درمان‌ها، مانند درمان سرطان
  • تشخیص آسیب‌ها و خونریزی‌های داخلی مانند پارگی طحال، کلیه‌ها یا کبد
  • تشخیص وجود تومور در شکم و یا هرگونه التهاب در نزدیکی اندام‌های داخلی
  • ارائه اطلاعاتی دقیق در مورد جریان خون و دیگر مشکلات عروقی
  • تشخیص بافت‌های غیر طبیعی
  • ارائه اطلاعاتی مهم در مورد آسیب‌های وارده به دست، پا و دیگر ساختارهای استخوانی

همچنین می‌توان کوچکترین استخوان‌های بدن را از طریق سی تی اسکن بررسی کرد تا بیماری تشخیص داده شود.

تصویربرداری به روش CT اسکن چقدر طول می‌کشد؟

در فرآیند تصویربرداری سی تی اسکن، همکاری و شرایط بیمار اهمیت زیادی دارد. به طور معمول سیتی اسکن از اندام‌های بدن مانند: قفسه سینه، ریه، کمر یا مغز زمان متفاوتی دارد. اما مدت فرآیند تصویربرداری بیش از یک ساعت نیست. از طرفی هم جواب تصویربرداری بین 24 تا 48 ساعت آماده می‌شود. رادیولوژیست بعد از اسکن، گزارشی از تصویربرداری آماده می‌کند تا پزشک بتواند بهترین تشخیص و تجویز را داشته باشد.

آیا بعد از سی تی اسکن مراقبت خاصی نیاز است؟

افرادی که سی تی اسکن انجام می‌دهند بلافاصله می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند. اما اگر فرد برای تصویربرداری از مواد حاجب استفاده کرده باشد، باید دستورالعمل‌های خاصی را پیروی کند.

در بعضی از مواقع برای اینکه فرد وضعیت ثابتی داشته باشد و بعد از آن محیط آزمایشگاه را ترک کند، از بیمار خواسته می‌شود کمی ‌بیشتر در مرکز بماند. همچنین ممکن است، توصیه شود آب و مایعات فراوان نوشید تا مواد حاجب از بدن خارج شود.

آیا سی تی اسکن خطرناک است؟

توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن یکی از مهم‌ترین روش‌های تصویربرداری پزشکی است. این آزمایش اطلاعات مفیدی در اختیار پزشک قرار می‌دهد تا بتواند تشخیص درستی داشته باشد و بیماری را شناسایی کند. برخی از افراد به دلیل اینکه آشنایی با روند سی تی اسکن ندارند، این روش تشخیصی را خطرناک می دانند. اما اشعه و پرتو ایکس استفاده شده در سی تی اسکن برای بیماران خطری ندارند.

از طریق انواع سی تی اسکن می‌توان بافت‌ها، عروق و استخوان‌های بدن را بررسی و بازبینی کرد. همچنین اطلاعات کاملی از اجزای بدن را می‌توان در اختیار پزشک قرار داد. اما به طور کلی توصیه می‌کنیم که برای کاهش عوارض سی تی اسکن، در مراکز درمانی معتبر این آزمایش را انجام دهید تا متخصص و رادیولوژیست اطلاعات دقیقی در اختیار پزشک قرار دهد.

علائم درد کمر چیست؟

مهم‌ترین سوالی که در زمینه کمردرد مطرح می‌شود این است که درد کمر چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟ در واقع برای درد کمر لازم است علائم را خوب بشناسید و سپس به درمان کمر درد اقدام کنید. دردی که در پایین کمر احساس می‌شود، شاید نشان‌‌دهنده یک مشکل یا آسیب‌‌دیدگی باشد. در واقع انواع کمر درد به دلایل مختلفی رخ می‌‌دهند. به همین دلیل ممکن است یک درد خفیف یا شدید یا دوره‌ای در ناحیه پایین کمر خود احساس کنید. اگر برای شما سوال است که تیر کشیدن کمر نشانه چیست؟ باید اشاره کنیم که گاهی درد کمر عمیق است و به صورت تیر کشیدن یا ضربان‌دار احساس می‌شود. در صورتی که یک عصب در کمر درگیر شود در سایر نقاط بدن از جمله پاها نیز ممکن است احساس درد کنید.

گاهی اوقات کمر درد بیشتر در صبح‌ها نمایان می‌شود. این درد‌ها اگر با حرکت کششی بهبود پیدا کنند، کمردرد نشان دهنده آسیب‌دیدگی عضله‌ای است. اما اگر در شب کمر درد بیشتری را احساس می‌کنید و با ورزش کردن بهبودی حاصل نشده است، باید این نوع درد را جدی بگیرید. پزشک در این شرایط از سی تی اسکن برای تشخیص وضعیت بیماری استفاده می‌کند.

علت کمر درد چیست؟

کمر درد یکی از مشکلات شایع است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. در بعضی از مواقع آسیب رساندن به ستون فقرات دلیل اصلی بروز کمر درد است. اما بیشترین علت کمردرد می‌تواند ناشی از زندگی ناسالم، عدم فعالیت‌های ورزشی منظم و نشستن‌های طولانی است.

اما کمر درد‌هایی که ناشی از گرفتگی عضلات باشند، با روش‌های خانگی قابل درمان هستند. اما در صورت بروز مشکلات جدی به ستون فقرات باید با یک پزشک مشورت کرد. در صورتی که کمر درد بیش از چند روز متوالی طول بکشد باید به پزشک مراجعه کرد تا بررسی‌های لازم انجام شوند. به طور کلی علاوه بر موارد گفته شده، علت کمر درد ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • استرس ناشی از کار
  • کمردرد غیر مکانیکی مانند بیماری‌های عفونی، سرطان و التهاب
  • اضافه وزن
  • کاهش تحرک
  • کمردرد مکانیکی ناشی از وارد شدن ضربه یا فشار زیاد به ستون فقرات

هر فردی می‌تواند کمر درد را تجربه کند. اما شناخت فاکتورهایی که ریسک این بیماری را کاهش می‌دهند می‌تواند به بهبود درد کمر کمک کرد. مهم‌ترین ریسک‌های افزایش درد کمر عبارتند از:

  • اضافه وزن
  • کشیدن سیگار
  • ورزش نکردن
  • افزایش سن
  • بیماری روانی

همچنین بلند کردن وسایل به شکل نامناسب هم می‌تواند به بروز کمردرد‌های ناگهانی و طولانی منجر شود.

کمردرد را جدی بگیرید!

اگر درد‌های ناشی از ستون فقرات را در بخش کمر خود احساس می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید. کمر درد یکی از شایع‌ترین دردهای است که نشان دهنده آسیب به ستوت فقرات است. پزشک با بررسی‌های لازم و انجام تصویربرداری سی تی اسکن می‌تواند تشخیص درستی برای درمان بیماری دهد.

اما برای اینکه بتوانید از بهترین متخصص‌های ارتوپد و رادیولوژیست نوبت مشاوره و ملاقات بگیرید دکتردکتر در کنار شما است. شما می‌توانید از سامانه دکتردکتر  به آدرس drdr.ir در کوتاه‌ترین زمان و به صورت آنلاین از متخصص‌های مد نظر خود در سرتاسر کشور نوبت مشاوره تلفنی و ملاقات حضوری دریافت کنید. همچینن شرایط مطالعه نظرات بیماران قبلی پزشک امکان‌پذیر است تا با خیالی راحت از تخصص پزشکب ه راحتی نوبت بگیرید.

این مطلب چطور بود؟
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.