شنبه نرخ دیه 253 میلیون تومان می شود

114

شنبه نرخ دیه 253 میلیون تومان می شود

نرخ دیه افزایش یافت از شنبه هفته بعد نرخ دیه به 253 میلیون تومان رسید سید اسدالله جولایی با هشدار به رانندگان در مورد ورود به ماه حرام (رجب) گفت

 

نرخ دیه

 

21 فروردین آغاز ماه رجب از ماه های حرام است که دیه از این روز با افزایشی 30 میلیون تومانی به 253 میلیون تومان خواهد رسید که برای پیشگیری از مشکلات احتمالی رانندگان خوب است این افزایش دیه را جدی گرفته و جهت دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث اقدام کنیم.وی افزود: هم اکنون 989 راننده زندانی در کشور به دلیل عدم توانایی در پرداخت دیه در زندان بسر می‌برند.

 

دیه ، دیعه یا خون‌بها از قوانین اسلام است و بر اساس تعاریف فقهی، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده است یا به بازماندگان او پرداخت می‌شود. در تعریف حقوقی دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌علیه یا قائم مقام او گرفته شود. میزان دیه از سوی شارع (دادگاه) برای جنایت تعیین شده‌است. میزان دیه در دین اسلام برای مرد و زن مسلمان و مردان و زنان سایر دین‌های آسمانی متفاوت است. بر اساس نظر فقهااسلام، میزان دیه یک مرد مسلمان، بر اساس یکی از این شش معیار تعیین می‌شود: 1000 گوسفند، 200 گاو، 100 شتر، 200 دست حله یمنی، 1000 دینار طلا، یا 10000 درهم نقره.

 

تفاوت نرخ دیه زن و مرد

 

اکثر فقها بر نصف بودن دیه قتل زن نسبت به مرد اجماع دارند و ادعا شده که در مورد این امر بین فقهای شیعه و فقهای اهل سنت اتفاق نظر وجود دارد. صاحب جواهر می گوید: اشکال و اختلافی نه در نص و نه در فتوا بر نصف بودن دیه زن نسبت به مرد وجود ندارد. اجماع بر این امر قائم است و اخبار مستفیض و یا متواتر نیز در این باب وجود دارد بلکه مسلمین بر این امر متفقند

 

فقهای اهل سنت نیز عموما همین نظر را دارند و آن را به عنوان یک امر مورد اتفاق نقل کرده اند. عبدالقادر عوده در کتاب التشریع الجنائی می گوید: «فقها بر این امر اتفاق دارند که دیه زن نصف دیه مرد است». در ایران قانون مجازات اسلامی در مورد میزان دیه زن ، چه قتل عمدی و چه غیر عمدی، نصف دیه مرد قرار داده است. «دیه قتل زن مسلمان، خواه عمدی خواه غیر عمدی، نصف دیه مرد مسلمان است »

 

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/OpGl
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.