تشخیص و درمان دررفتگی زانو با سی تی اسکن

0

توموگرافی کامپیوتری یا همان سی تی اسکن از روش‌های تصویربرداری است که برای مشاهده اجزای بدن به کار گرفته می‌شود. اگر در رفتگی زانو داشته باشید، پزشک برای تشخیص صحیح از سی تی اسکن استفاده می‌کند. از طریق چند اشعه ایکس و پرتو می‌توان تصاویری از بدن ثبت کرد تا به خوبی بیماری تشخیص داده شود. اما سوالی که پیش می‌آید این است؛ آیا استفاده از تصویربرداری سیتی اسکن خطرناک است؟ یا عوارضی به همراه دارد؟

برای اینکه به این سوالات پاسخ دهیم درباره علائم در رفتگی زانو اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

سی تی اسکن چیست؟

سی تی اسکن نوعی تصویربرداری یا توموگرافی کامپوتری است که از طریق اشعه ایکس و پردازش کامپیوتری تصاویر واقعی از بدن در اختیار قرار می‌دهد. در این نوع تصویربرداری از سیستم چند پرتو ایکس استفاده می‌شود تا بتوان از زوایای مختلف بدن تصویربرداری کرد. پزشک متخصص با مشاهده نتایج به دست آمده از سی تی اسکن می‌تواند مشکلات یا بیماری‌های رخ داده در بدن را تشخیص دهد. در نتیجه بعد از شناسایی مشکلات، بهترین تجویز را خواهد داشت.

با سی تی اسکن می‌توان از بافت‌ها، رگ‌ها و استخوان‌ها تصویربرداری کرد. به طور کلی سی تی اسکن برای تشخیص بیماری تمام نقاط بدن از سر تا پا ، کارایی داشته و به تشحیص و تجویز بهتر پزشک کمک خواهد کرد.

سی تی اسکن به چه هدفی انجام می‌شود؟

از سی تی اسکن برای اهداف پزشکی و تشخیص بهتر بیماری‌های استفاده می‌شود. سی تی اسکن را می‌توان برای تصویربرداری بافت‌های نرم بدن، لگن، رگ‌های خونی، مغز، شکم و استخوان‌ها استفاده کرد. به طور معمول پزشک برای هدف تشخیص موارد مختلفی از سی تی اسکن استفاده می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تشخیص اختلالات عضلانی و ماهیچه‌‌ای، مانند تومورهای استخوانی و شکستگی‌ها
  • بررسی میزان اثربخشی برخی از درمان‌ها، مانند درمان سرطان
  • تشخیص محل دقیق عفونت و لخته خونی
  • تشخیص آسیب‌ها و خونریزی‌های داخلی مانند پارگی طحال، کلیه‌ها یا کبد
  • ارائه اطلاعاتی دقیق در مورد جریان خون و دیگر مشکلات عروقی
  • تشخیص وجود تومور در شکم و یا هرگونه التهاب در نزدیکی اندام‌های داخلی
  • به عنوان راهنمای روش‌های درمانی مانند جراحی، نمونه برداری و پرتو درمانی
  • تشخیص و بررسی وضعیت بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، گره‌های ریوی و توده‌های کبدی، سرطان‌های پانکراس
  • تشخیص بافت‌های غیر طبیعی
  • بررسی حجم استخوانی و وضعیت نخاع بیمار
  • تشخیص محل دقیق تومور، اندازه و میزان درگیر بودن بافت‌های اطراف
  • بررسی دقیق وضعیت مغز از نظر وجود تورم، خونریزی، تورم سرخرگ‌های مغزی و احتمال وجود تومور مغزی
  • ارائه اطلاعاتی مهم در مورد آسیب‌های وارده به دست، پا و دیگر ساختارهای استخوانی

به طور کلی هدف از سی تی اسکن تشخیص به موقع و صحیح بیماری‌ها اعضای بدن است. شما می‌توانید اطلاعات کامل درباره سی تی اسکن را در مجله سلامت دکتردکتر(https://drdr.ir/mag/ct-scan/) بخوانید.

مزایای سی تی اسکن چیست؟

سی تی اسکن یکی از روش‌های تصویربرداری است که به نسبت سایر روش‌ها مقرون به صرفه‌تر بوده و مشکلات و بیماری را به طور دقیق نشان می‌دهد. از این تصویربرداری می‌توان برای تمام بافت‌ها و بیماری‌ها استفاده کرد تا در تشخیص صحیح، پزشک را همراهی کرد.

اسکن سریع از بدن انجام می‌شود و تصاویر به طور واضح مشکلات رخ داده را نشان می‌دهند. اسکن سریع و زمان کوتاه برای انجام تصویربرداری از مهم‌ترین مزیت‌های سی تی اسکن است. این موضوع برای کودکان اهمیت دارد و باعث می‌شود تا با آرامش بیشتری همکاری داشته باشند.

با سی تی اسکن، تصویربرداری از استخوان‌ها و بافت‌های نرم بدن امکان‌پذیر است. همچنین در سی تی اسکن تصاویر واقعی از داخل بدن ثبت می‌شود و برای عمل‌های بیوپسی مغز استخوان سوزنی و آسپیراسیون از آن بهره‌مند شد.

فرآیند تصویربرداری به روش CT اسکن چقدر طول می‌کند؟

در فرآیند تصویربرداری به روش CT اسکن، همکاری بیمار با متخصص سی تی اسکن خیلی اهمیت دارد. مدت اسکن، زانو، ریه، قفسه سینه، کمر و سایر عضو‌های بدن با یکدیگر کمی‌ تفاوت دارند. اما بالاترین زمان برای تصویربرداری و اسکن حدود یک ساعت است. از طرفی هم جواب سی تی اسکن به سرعت و بین 24 تا 48 ساعت آماده می‌شود. گزارش و تصویربرداری برای پزشک حائز اهمیت است و می‌تواند تشخیص درستی از بیماری داشته باشد.

نحوه تفسیر جواب سی تی اسکن

جواب تصویربرداری با توجه به نوع مرکز و اندام اسکن شده بین یک تا چند روز آماده می‌شود. رادیولوژیست بعد از بررسی آزمایش‌ها یک گزارش آماده می‌کند. در این گزارش نتیجه آزمایش مشخص شده و پزشک می‌تواند علائم و بیماری رخ داده را تشخیص دهد. اما برای اینکه بتوانید از تخصص بهترین پزشک‌ها بهره‌مند شوید؛ کافی است که به سامانه دکتردکتر مراجعه کنید. دکتردکتر به عنوان یک سامانه آنلاین نوبت دهی در کنار شما است تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان از بهترین متخصص‌های نوبت مشاوره تلفنی و حضوری دریافت کنید.

کافی است که به صفحه اصلی خدمات سایت دکتردکتر به آدرس drdr.ir مراجعه کرده و از بهترین متخصص‌های ارتوپد، قلب، کلیه و ریه نوبت مشاوره تلفنی و حضوری دریافت کنید. همچنین می‌توانید قبل از دریافت نوبت، نظرات کاربرها و بیماران قبلی پزشک مد نظر خود را هم مطالعه کنید.

 

در رفتگی زانو چیست؟

جالب است بدانید برخی از افراد به صورت مادرزادی با در رفتگی زانو به دنیا می‌آیند. در صورتی که ساختار زانوی شما غیرطبیعی باشد، این اتفاق سریع‌تر می‌افتد. یک حادثه آسیب‌زا می‌تواند منجر به در رفتگی زانو شود. در این حالت ضربه و نیرو می‌تواند استخوان‌های مفصل زانو را جای خود خارج کند. در رفتگی زانو حالت اورژانسی است که با درد بسیاری همراه خواهد بود. زانوی در رفته با کاسه زانو دررفته متفاوت است. به در رفتگی کشکک زانو ، سابلوکساسیون کشکک گفته می‎شود. در رفتگی زانو در اکثر موارد نادر است اما جدیت زیادی دارد.

دقت داشته باشید که برای تشخیص در رفتگی زانو می‌توان از سی تی اسکن استفاده کرد تا شرایط استخوان زانو بهتر دیده شود.

علائم در رفتگی زانو

در رفتگی زانو علائم مختلفی دارد که اولین نشانه آن می‌تواند شنیدن صدایی از زانو باشد. اما علائم رایجی برای تشخیص در رفتگی زانو وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • متورم و کبود شدن زانو
  • درد بیش از حد زانو
  • عدم انجام فعالیت
  • علائم در رفتگی جزئی زانو (نیمه در رفتگی)
  • ناپایدار شدن زانو
  • خارج شدن قسمت‌هایی از زانو از جای خودش

این علائم برای در رفتگی کامل زانو بیشتر دیده می‌شود.

علائم در رفتگی جزئی زانو

علائم در رفتگی جزئی زانو با در رفتگی کامل تفاوت دارد. از این رو مهم‌ترین نشانه‌ها و علائم برای در رفتگی جزئی زانو عبارتند از:

  • گیرافتادگی یا قفل شدن زانو
  • سر خوردن کشکک زانو به سمت خارج زانو
  • درد بعد از نشستن طولانی مدت
  • درد در قسمت جلویی زانو که بعد از فعالیت بیش‌تر هم می‌شود
  • بیرون آمدن یا شکستن زانو
  • سختی یا ورم زانو

برخی از افراد ممکن است که با بروز این نشانه‌ها به خوبی تشخیص دهند که زانو آن‌ها دچار شکستگی یا در رفتگی شده است. اما نتیجه کلی را باید پزشک بررسی کند.

در صورت بروزعلائم به چه پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم در رفتگی زانو دارید باید ابتدا به یک پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا با بررسی‌های لازم و انجام سی تی اسکن مشکلات رخ داده را بررسی کند. پزشک با بررسی زانو و تفسیر آزمایش‌ها می‌تواند فوریت‌های پزشکی را انجام دهد. اما مهم است که از بهترین متخصص‌ها برای نوبت مشاوره و ملاقات حضوری وقت بگیرید. از این رو دکتردکتر (drdr.ir)
به عنوان سامانه نوبت دهی پزشکان همراه شما است.

این مطلب چطور بود؟
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.