ویروس کرونا | توصیه های لازم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا

0 778

ویروس کرونا ( انگلیسی Corona viruses ) در سال 1965 کشف شد و تحقیق در رابطه با آن تا اواسط 1980 ادامه داشت . در اواخر دسامبر سال 2019 نوع جدیدی از این ویروس در کشور چین شهر ووهان در انسان ها یافت شد که نمونه آن در هیچ کجا مشاهده نشده بود .

بر اساس اخرین آمار به دست آمده ، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا از 10 هزار نفر عبور کرده و حدود 15 کشور درگیر ویروس کرونا شده اند ، البته این ارقام دائما در حال افزایش است . حدود 9 هزار نفر از افرادی که مبتلا شده اند از ساکنین شهر ووهان کشور چین بوده و کشور های تایلند ، تایوان ، فرانسه ، آمریکا ، مالزی ، استرالیا و … از مناطقی هستند که 2019-nCoV در آن مشاهده شده است .

کرونا ویروس

ویروس کرونا چیست ؟

کرونا به معنی تاج یا هاله است و علت نام گذاری ویروس کرونا به دلیل شکل ظاهری آن در میکروسکوپ ها است . هنگامی که این ویروس در زیر میکروسکوپ مشاهده می شود چیزی شبیه به تاج خروس است به همین دلیل آن را کرونا نامگذاری کردند .

کرونا خانواده بزرگی از انواع ویروس ها است که بیماری های مختلفی از جمله سرماخوردگی معمولی تا سندروم شدید تنفسی یا سارس را ایجاد می کند . این ویروس دستگاه تنفس پستانداران ( هم حیوانات و هم انسان ) را تحت تاثیر قرار می دهد . معمولا افرادی که دچار بیماری های دیگری هستند و کودکانی که مبتلا به بیماری های قلبی می باشند زودتر به ویروس کرونا مبتلا می شوند .

منشا ویروس کرونا چیست ؟

منشا ویروس کرونا سوپ ها و غذاهای تهیه شده از مار ها و خفاش ها دو مظنون اصلی پیدایش و شیوع این بیماری می باشند . هنوز به صورت دقیق این مورد ریشه یابی نشده ولی مار های کبری و مار کریت نیز از جمله گزینه های احتمالی منشا بیماری کرونا می باشند .

علائم ویروس کرونا

علائم بیماری کرونا

علائم ویروس کرونا مانند سرماخوردگی و آنفولانزا است . کرونا علائمی همچون تب ، سرفه ، تنگی نفس ، سردرد ، آبریزش بینی را دارد . با توجه به گفته نشریه The Lancet علائم کرونا همچون سارس است و برخی از علائمی که مربوط به بیماری سارس است در کرونا نیز مشاهده شده .

ویروس کرونا

نحوه انتقال کروناویروس چگونه است ؟

اطلاعاتی که در این زمینه درباره نحوه انتقال ویروس کرونا گفته شده کامل نیست ولی یکی از راه های انتقال ، انتقال بیماری از انسان به انسان مانند انفولانزا از طریق عطسه و سرفه کردن می باشد .

آیا امکان جهش ویروس کرونا وجود دارد ؟

ویروس کرونا دائما در حال تغییر است و هنوز اینکه چگونه تغییر شکل پیدا می کند ناشناخته مانده است . ویروس کرونا این امکان را دارد تا برای اینکه انتقال یابد خود را تغییر دهد و تکامل یابد . در حالا حاظر دانشمندان زیادی در حال تحقیق و پژوهش در این زمینه هستند .

بیماری کرونا

پیشگیری و درمان ویروس خطرناک کرونا

طبق گزارشات منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا هنوز هیچ روشی برای درمان عفونت های ویروس کرونا ابداع نشده و واکسن یا آنتی بیوتیکی برای درمان آن وجود ندارد . تنها توصیه پزشکان برای مبتلایان به ویروس کرونا این است که آب و مایعات مصرف کنند ، استراحت کافی داشته باشند و از داروهای ضد تب و سرفه استفاده کنند .

برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری کرونا چه کار کنیم ؟

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا از سفر به کشورهایی که این ویروس در آن مشاهده شده خودداری کنید . از تماس با افراد و حیوانات زنده و مرده ای که علائم بیماری در آن مشاهده شده پرهیز کنید و از حضور در مکان های فروش حیوانات و گوشت خام نیز خود داری کنید .

به بهداشت خود اهمیت دهید و دست و صورت خود را مرتبا با آب و صابون بشویید . در زمان شستن دست ها باید تمامی قسمت ها کاملا شسته شود و فقط به شستن کف دست اکتفا نکرد .

در صورتی که به ویروس کرونا مبتلا شدید بهتر است اقداماتی را انجام دهید تا از انتقال بیماری جلوگیری شود .
به عنوان مثال در صورتی که در خانه تان افراد دیگری نیز هستند که زندگی می کنند از جمله اقداماتی که می توان انجام داد این است که خود را از دیگر افراد جدا کنید ، از ماسک هایی استفاده کنید که از عبور ذرات ریز جلوگیری می کند ، همچنین ماسک را به گونه ای روی صورت قرار دهید تا کل صورت را پوشش دهد و شل نباشد .
ماسک هایی که مخصوص جراحی است می تواند گزینه خوبی باشد . همچنین از لمس کردن صورت به خصوص چشم ها ، با دست های آلوده جلوگیری کنید .

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/EPExA
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.