تاثیر نوسانات قیمت دلار بر صادرات نبشی و ناودانی

0 270

برخی از کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع آهنی و فولادی، همه محصولات خود را در داخل کشور عرضه می‌کنند و وظیفه تأمین نیاز داخل را برعهده دارند؛ درحالی‌که برخی از کارخانه‌ها، محصولاتشان را علاوه بر ایران در کشورهای دیگر هم عرضه می‌کنند و در زمینه صادرات نبشی و ناودانی و سایر محصولات فولادی فعالیت دارند.

بالا و پایین رفتن نرخ دلار، بر قیمت نبشی و ناودانی صادراتی اثر مستقیم می گذارد.
بالا و پایین رفتن نرخ دلار، بر قیمت نبشی و ناودانی صادراتی اثر مستقیم می گذارد.

قیمت آهن‌آلات، از جنبه‌های مختلفی به قیمت دلار وابسته است؛ برخی از مواد اولیه و دستگاه‌های مورد نیاز برای این محصولات وارداتی هستند و بهای آن‌ها به نرخ ارز وابسته است. وابستگی دوم، به‌دلیل ارزش جهانی آهن است، این قیمت با دلار تعیین می‌شود و زمانی‌که ارزش دلار نوسان داشته باشد، نرخ آهن هم در ایران نوسان پیدا می‌کند. سومین دلیل وابستگی آهن آلات به نرخ دلار، صادرات مقاطع آهنی و فولادی به کشورهای دیگر است. ما در این مقاله به دلیل سوم می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چرا نوسان‌های دلار بر قیمت و حجم صادرات نبشی و ناودانی و سایر محصولات تأثیر می‌گذارد.

مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران

یکی از مزیت‌های کارخانه‌های ایرانی این است که در زمینه تولید محصولات مختلف با به‌روزترین تکنولوژی‌ها فعالیت دارند؛ این موضوع باعث شده است که مجتمع‌های فولادی، هم نیاز داخل را تأمین کنند و هم در زمینه صادرات فعالیت داشته باشند. در ادامه به مهم‌ترین محصولات تولیدی کارخانه‌های فولاد که هم در ایران استفاده می‌شوند و هم صادرات دارند، اشاره می‌کنیم:

نبشی

نبشی، یکی از محصولات فولادی است که در ساختمان‌سازی به‌کار می‌رود و جزء پروفیل‌های آهنی محسوب می‌شود. این مقطع فولادی به دو روش فابریک و پرسی تولید می‌شود؛ در روش فابریک، دو سطح مقطع این محصول به‌صورت آماده از دستگاه خارج می‌شوند، اما در روش پرسی، ابتدا ورق آهن تولید می‌شود و سپس با فشار آن را خم می‌کنند تا زاویه ۹۰ درجه بین دو سطح مقطع آن ایجاد شود. نبشی هم جزء محصولات صادراتی ایران به کشورهای مختلف است. همچنین با تغییر نرخ ارز در بازار، قیمت نبشی صادراتی نیز دچار نوسان می شود و ارزش ریالی آن بیشتر می‌شود.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“با توجه به بالا رفتن قیمت آهن آلات، قیمت نبشی به خصوص در سایزهای 4، 5 و 6 نیز بالا می‌رود که در قیمت نهایی پروژه بسیار تاثیر گذار است؛ همچنین با افزایش قیمت انواع نبشی، قیمت مسکن نیز روند صعودی خواهد داشت، این موضوع امری مهم برای عموم مردم و مهندسان این صنعت است. در نتیجه آگاهی از قیمت روز نبشی، انتخاب درست نوع این محصول و خرید محصول داخلی می‌توان به قیمت و همچنین استحکام پروژه کمک بسیار کرد.”

نبشی از محصولات فولادی پرکاربرد است که به کشورهای خارجی صادر می گردد.
نبشی از محصولات فولادی پرکاربرد است که به کشورهای خارجی صادر می گردد.

ناودانی

ناودانی، یکی از انواع پروفیل‌های باز است. این محصول از سه قسمت تشکیل می‌شود؛ سطح افقی میانی آن جان نام دارد و دو سطح باریک‌تری که قائم بر جان هستند، بال نامیده می‌شوند. این محصول به دو روش نورد و پرسی تولید می‌شود و انواع مختلف ساده، مشبک، سبک و سنگین دارد.

ناودانی‌های ساده و مشبک، جزء پرکاربردترین کالاهای صادراتی ایران هستند که متقاضیان بسیاری در بازار فولاد دارند؛ صادراتی بودن این محصول باعث می‌شود تا نرخ دلار بر قیمت ناودانی هم تأثیر داشته باشد.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“قیمت ناودانی، به طور معمول بر اساس سایز آن نیز متفاوت است؛ به طور مثال: قیمت روز ناودانی 4 و 8 با نرخ لحظه‌ای ناودانی 12 و 14 می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد. به همین خاطر بهتر است قیمت ناودانی امروز را بر اساس سایز مورد نظرتان استعلام بگیرید تا در معاملات خود متضرر نشوید.”

ورق آهن

ورق سیاه، از پرکاربردترین محصولات فولادی در صنایع مختلف است. این ورق، به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شود که ورق‌های نورد گرم کاربردهای گسترده‌تری در صنعت دارند؛ به‌همین‌دلیل، میزان صادرات آن‌ها به کشورهای دیگر بیشتر است. مشتریان اصلی ورق آهن ایران کشورهایی مثل: ازبکستان و گرجستان هستند. درحال‌حاضر، کارخانه‌های ایران بازار کشورهای آسیایی را هدف قرار داده‌اند.

نبشی و ناودانی به چه کشورهایی صادر می‌شوند؟

در جهان، کشورهای مختلفی هستند که زیرساخت‌ها، امکانات و منابع کافی برای تولید فولاد و محصولات آهنی و فولادی را ندارند؛ این دسته از کشورها بزرگ‌ترین واردکننده‌های این محصولات محسوب می‌شوند، تا جایی‌که بقای چند کارخانه در ایران به نیاز این کشورها وابسته شده است.

در هر کشور نیاز به یک یا چند مورد از محصولات فولادی پررنگ‌تر است؛ به‌عنوان‌مثال کشورهایی مانند: ازبکستان، گرجستان، ترکیه و عراق کشورهای متقاضی ورق‌های آهنی ایران هستند.

درحال‌حاضر، مشتریان ایران را بیشتر کشورهای همسایه و نزدیک در قاره آسیا تشکیل می‌دهند، اما تا پیش از تحریم‌های آمریکا، کارخانه‌های ایرانی حجم عمده‌ای از محصولاتشان را به کشورهای اروپایی صادر می‌کردند. تحریم‌ها و نوسان‌های شدید قیمت دلار، چالش‌های بسیاری را پیش روی تولیدکنندگان ایران قرار داد.

نوسان‌های قیمت دلار چه تأثیری روی قیمت نبشی و ناودانی دارد؟

عوامل مختلفی بر قیمت آهن آلات و محصولات فولادی که برای نیاز داخل یا صادرات تولید می‌شوند، تأثیر دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل هم نرخ دلار یا ارزهای دیگری است که در ازای محصولات صادراتی پرداخت می‌شوند.

تغییر نرخ ارز باعث نوسان قیمت محصولات فولادی صادراتی می شود.
تغییر نرخ ارز باعث نوسان قیمت محصولات فولادی صادراتی می شود.

زمانی‌که ارزش واحدهای مالی دیگر نسبت به ریال افزایش پیدا می‌کند، قیمت ریالی محصولات صادراتی بیشتر می‌شود.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که نوسان نرخ دلار به تأثیر روی محصولات صادراتی محدود نمی‌شود و بر بهای مقاطع فولادی و آهنی در داخل کشور هم تأثیر دارد. مثلا قیمت میلگرد هم جزء مواردی بود که با نوسان‌های دلار تغییر کرد، این در حالی است که بخش عمده لوله‌های تولیدی برای تأمین نیاز داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و صادرات آن‌ها محدود است.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“باتوجه به گسترش طرح‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها و استفاده از میلگرد در پروژه‌های مختلف، کیفیت و قیمت میلگرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. اطلاع کامل از قیمت روز میلگرد و زمان درست برای خرید آن، نقش پررنگی در کاهش هزینه‌های ساخت هر سازه‌ای خواهد داشت. تغییرات قیمت میلگرد امروز، به نوسان قیمت شمش آهن، نرخ ارز و حمل‌ونقل وابسته است. از پرکاربردترین میلگرد‌های تولیدی، می‌توان به میلگردهای سایز 14، 16 و 18 اشاره کرد که به‌طور گسترده در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.”

آیا به جز نوسان‌های قیمت دلار، عامل دیگری هم روی صادرات ناودانی تأثیر دارد؟

نرخ دلار یکی از عوامل تعیین‌کننده بر صادرات محصولات آهنی و فولادی است، اما فاکتورهای دیگری هم روی این موضوع تأثیر دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • تحریم‌ها: با اعمال تحریم‌ها، تعداد کشورهای متقاضی برای محصولات فولادی ایران تاحد زیادی کاهش پیدا کرد؛ این موضوع باعث شد عرضه این محصولات نسبت به تقاضایشان بیشتر شود و صادرکنندگان با مشکل مواجه شوند.
  • قوانین گمرک و تصمیمات دولت: صادرات در ایران تاحد زیادی به سیاست‌های داخلی کشور هم بستگی دارد؛ به‌همین‌دلیل، برخی از اقدامات و تصمیمات نهادهای سیاسی مثل دولت یا مجلس روی صادرات محصولات آهنی و فولادی هم تأثیر می‌گذارد.
  • عرضه‌وتقاضا: این موضوع، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت در بازار تمام محصولات است؛ علت اصلی اینکه صادرات ایران بعد از تحریم‌ها آسیب دید، برهم خوردن توازن عرضه‌وتقاضا بود. زمانی‌که این دو فاکتور در تعادل باشند، فرایندهای بازار به شیوه‌ای صحیح طی خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله، توضیحاتی درباره قیمت محصولات صادراتی و تأثیری که از نوسان‌های نرخ ارز می‌گیرند، ارائه دادیم. نوسان‌های ارزش دلار و سایر عوامل تأثیرگذار، قیمت آهن و محصولاتی که با استفاده از آن تولید می‌شود را دچار نوسان می‌کند؛ بنابراین، افرادی که در زمینه خرید و فروش و فعالیت در بازار آهن کار می‌کنند، باید از بهای روز کالاهای مختلف اطلاع داشته باشند.

آهن پرتال، مرجع اطلاعاتی درباره قیمت آهن و مشتقات و صنایع وابسته به آن است؛ با بررسی روزانه سایت آهن پرتال (https://ahanportal.com/) هر اطلاعاتی که درباره این محصولات نیاز دارید را به‌دست می‌آورید و می‌توانید باتوجه به آن‌ها برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/p3e1
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.