چرا ایمپلنت دندان درد می کند؟

0 833

دردهای بعد از کاشت ایمپلنت دندان چه دلایلی می توانند داشته باشند؟ اگر فردی که دندان های خود را از دست داده است عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندانی را برای جایگزینی دندان های از دست داده انتخاب کند شاید اولین موضوعی که فرد بیمار از آن می هراسد و به آن فکر می کند احساس درد و ناراحتی است.

زمانی که بیمار متوجه می شود که برای کاشت پایه ایمپلنت درون استخوان فک باید به وسیله دریل و ابزار مخصوص دندانپزشکی استخوان فک را سوراخ کنند داشتن حس درد طبیعی است. اما باید بدانید که فرد بیمار در حین عمل جراحی هیچگونه دردی را احساس نمی کند و درد این فرد بعد از عمل کاشت ایمپلنت شروع می شود. که البته معمولا این درد بین 7 الی 10 روز به مرور زمان از بین میرود. اگر باز هم بعد از گذشت این مدت زمان بیماری که کاشت ایمپلنت های دندانی را انجام داده است احساس ناراحتی کند ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل را در مطلب زیر با شما به اشتراک گذاشته ایم.

بیشتر بخوانید » ایمپلنت دندان چیست ؟

علت دردهای بعد از ایمپلنت در بلند مدت

عفونت به سبب مراقبت های نامناسب

عمل کاشت ایمپلنت نیز مانند دیگر عمل های جراحی است که ممکن است در بلند مدت در صورت رعایت نکردن برخی موارد مراقبتی موجب گسسترش عفونت شود. خوشبختانه باید بگوییم که به دلیل استفاده دندان پزشکان از تجهیزات به روز و مدرن به ندرت پیش میاید که فرد بیمار دچار عفونت شود و اگر هم بیمار در محل کاشت ایمپلنت دچار عفونت شود درد شدید و فوری احساس نخواهد کرد. همچنین باید بدانید که اگر عفونت بیمار را زود تشخیص دهند به سرعت و راحتی قابل درمان خواهد بود. اما باید بدانید اگر عفونت فرد زود تشخیص داده نشود و مورد درمان قرار نگیرد ممکن است به مرور زمان موجب درد شدید شود از همین رو معاینه کامل توسط دندانپزشک متخصص در زمان های تعیین شده بسیار مهم و ضروری است.

جا به جایی ایمپلنت دندان

زمانی که پا یا دست فردی میشکند باید آن را ثابت نگه دارند تا جوش بخورد از همین جهت ممکن است محل شکستگی فرد را آتل بگیرند. برای جوش خوردن پایه های ایمپلنت به استخوان فک نیز باید همین موضوع رعایت شود. بخصوص در 8 الی 12 هفته اول کاشت ایمپلنت های دندانی این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر این موضوع و موارد این چنینی به خوبی رعایت نشود پایه ایمپلنت جا به جا می شود و به جای جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک بافت نرم لثه اطراف پایه رشد می کند و موجب این می شود که پایه در جای خود قرار نگیرد و محکم نشود. اگر ایمپلنت های دندانی در جای خود قرار نگیرند در بیشتر مواقع احساس درد را تجربه خواهید کرد.

فشار بیش از حد

ایمپلنت های دندانی در برابر فشار مقابل جویدن مواد غذایی مقاوم هستند اما اگر فرد بیمار با بی احتیاطی مواد سفتی مانند یخ گاز بزند یا به ایمپلنت های دندانی ضربه وارد کند ممکن است پایه ایمپلنت های دندانی درون استخوان فک موجب شکستگی استخوان شوند. دندانپزشک طول مشخصی برای ایمپلنت درنظر می گیرد تا خوردن یا جویدن غذاهای معمول موجب وارد آمدن فشار زیاد از طرف پایه ایمپلنت روی استخوان نشود اما در صورتی که این اتفاق بیافتد لثه های اطراف ایمپلنت ملتهب شده و باعث رشد باکتری در آنها و بروز بیماری پریودنتال خواهد شد. این موارد در بیشتر مواقع در افراد موجب ایجاد حس درد و ناراحتی می شود.

توجه نکردن به توصیه های پزشک جراح بعد از عمل کاشت ایمپلنت

برخی بیماران از همان روز های ابتدایی کاشت ایمپلنت شروع به فعالیت های سخت بدنی می کنند که این امر باعث این می شود که فرد احساس ناراحتی و درد بیشتری را تجربه کند و همچنین زمان بهبودی این روش درمانی را طولانی تر می کند. معمولاً بعد از عمل کاشت ایمپلنت دندان پزشک توصیه های زیادی به شما نمی کند اما بهتر است همان چند توصیه شامل حفظ بهداشت دهان و دندان، استراحت کافی و عدم وارد آمدن فشار بیش از حد به پایه ایمپلنت را به طور کامل رعایت کنید تا از بروز درد های بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی جلوگیری کنید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم ترین مواردی که تاثیر بسیار زیادی در موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی و عدم بروز عوارض و حس درد بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی را دارد، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. ایمپلنت های دندانی مقاوم هستند و دچار پوسیدگی نمی شوند اما رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان موجب جمع شدن جرم و پلاک روی ایمپلنت های دندانی و رشد و تکثیر باکتری ها درون این جرم ها و اطراف لثه می شوند.

جمع شدن این باکتری ها و جرم ها ممکن است باعث بروز عفونت شود و این عفونت ها موجب احساس درد و ناراحتی و در صورت عدم جلوگیری و درمان موجب شکست کاشت ایمپلنت های دندانی شود. از همین جهت است که با استفاده و رعایت نکات بهداشتی فرد بیمار باید سلامت دهان و دندان خود را حفظ کند. استفاده مرتب و مداوم از مسواک بعد از هر وعده غذایی، استفاده از دهان شویه و کشیدن نخ دندان می تواند سلامت دهان و دندان های شما را حفظ کند.

همچنین این نکته فراموش نشود که استفاده از مسواک های زبر و سفت و مسواک زدن محکم، به ایمپلنت های دندانی آسیب میرساند و حتی این موضوع ممکن است باعث درد و ناراحتی فرد بیمار شود از همین رو سعی کنید از مسواک هایی با فرچه نرم و کاملا به صورت محتاط استفاده کنید تا سلامت دندان های خود را حفظ کنید.

انتخاب پزشک متخصص

انتخاب پزشک متخصص که ایمپلنت های دندانی را برای شما کاشت می کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا هر چقدر پزشک مورد انتخاب شما دارای تخصص و مهارت بیشتری باشد می تواند نقشه کاشت ایمپلنت های دندانی را بهتر طراحی و اجرا کند. این موضوع باعث می شود که ایمپلنت های دندانی با کاشت موفق تری را تجربه کنید و طول درمان فرد بیمار را کاهش میدهد. اما در صورتی که کاشت ایمپلنت های دندانی خود را به دست فردی بی تجربه و غیر متخصص بسپارید درصد شکست کاشت ایمپلنت های خود، احتمال بروز عوارض بعد از آن، بروز احساس درد و ناراحتی را افزایش می دهید. پس فراموش نکنید که از مهم ترین بخش هر کاشت ایمپلنت انتخاب پزشک متخصص و استفاده از برند های معتبر و خوب ایمپلنت های دندانی است که درصد موفقیت کاشت را افزایش میدهد و از احساس درد و ناراحتی جلوگیری می کند.

بهتر است برای جلوگیری از درد ایمپلنت تمامی مواردی که در مقاله بالا بیان شده است را به دقت مطالعه کنید و همچنین از دندانپزشک خود بخواهید تا به صورت دقیق و مناسب نکاتی که باید رعایت کنید تا روند بهبودی سریع تری را تجربه کنید و احتمال بروز حس ناراحتی و درد را کاهش دهید را برای شما توضیح دهد.

اگر می خواهید مشاوره رایگان با متخصص ایمپلنت دریافت کنید و یا از هزینه ایمپلنت دندان 1402 مطلع شوید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/wgc6
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.