چسبندگی رحم چیست؟

0 1,062

چسبندگی رحم یک بیماری نادر است که معمولا به­صورت اکتسابی در زنان رخ می­دهد. اما سوال اینجاست که علت­های ابتلا به این بیماری چیست و چگونه می­توان آن را درمان کرد؟

برای پاسخ به این سوالات در این مطلب با ما همراه باشید. چراکه قصد داریم علاوه‌­بر پرداختن به سوالات مطرح‌­شده، شما را با علائم این بیماری و روش­های پیشگیری از آن آشنا کنیم.

همچنین به این سوال مهم پاسخ دهیم که در صورت به تعویق­‌انداختن پروسه درمان و عدم اقدام برای بهبود آن، با چه عوارضی مواجه خواهید شد؟

منظور از چسبندگی داخلی و خارجی رحم چیست؟

زمانی ­که صحبت از چسبندگی یا سندروم آشرمن به ­میان می­آید، باید بگوییم که این بیماری موجب ایجاد عفونت در داخل یا خارج از بافت­های رحم می­شود.

به­طوری که اگر این عفونت­ها به خارج از دیواره رحم نفوذ کنند، می­توانند باعث به­‌وجود آمدن چسبندگی در اعضای مجاور رحم مثل روده، مثانه و تخمدان نیز­ شوند.

ممکن است بپرسید که آیا این چسبندگی­ها در اعضای داخلی بدن مرگ­بار هستند؟ در پاسخ باید گفت خیر! زیرا عوارض سندروم آشرمن هیچ ارتباطی به بیماری­های لاعلاج ندارد.

اما در نظر داشته باشید که پاسخ ما به­‌معنای بی­خطر بودن این بیماری نیست. به‌­همین­‌دلیل در ادامه با ما همراه بمانید تا در رابطه با تک­تک عوارض سندروم آشرمن با شما صحبت کنیم.

با عوارض بیماری چسبندگی­ رحم آشنا شوید.

بزرگ­ترین عارضه این بیماری عدم بارداری و سقط مداوم جنین است. همچنین لازم به ذکر است که وجود این عفونت­ها در رحم احتمال مرده‌­زایی در زنان را افزایش می­دهد.

پس می­توان نتیجه گرفت که ابتلا به چسبندگی رحم در بارداری برای زنانی که قصد حاملگی و مادر شدن دارند، می­تواند یک عارضه خطرناک محسوب شود.

اما این موضوع را لحاظ کنید که حتی اگر مادران و زنانی هستند که هیچ برنامه‌­ای در رابطه با حاملگی ندارند، بهتر است نسبت به درمان این بیماری اقدام کنند.

باید بگوییم که دلیل این توصیه ارتباط مستقیمی با دردهای شدید دوران قاعدگی، گرفتگی‌­های لگن و قاعدگی رتروگراد دارد.

پس فرقی نمی­کند که به‌­دنبال حاملگی و مادر شدن هستید یا خیر؛ مهم این است که برای جلوگیری از دردهای شدید، توصیه می­شود تا در اسرع وقت نسبت به درمان سندروم آشرمن اقدام کنید.

چسبندگی رحم از چیست و چه عواملی باعث بروز این بیماری می­شوند؟

بزرگ­ترین عاملی که باعث به­‌وجود آمدن این بیماری می­شود، جراحی است. زنانی که تجربه سزارین یا جراحی فیبروم رحم داشته­اند، بیشتر در معرض ابتلا به سندروم آشرمن قرار دارند.

در رابطه با سزارین باید گفت که مسئله، مربوط به ایجاد بافت اسکار در رحم می­شود. زیرا در طول جراحی سزارین، برای توقف خون‌ریزی از بخیه برای انسداد خون کمک می­گیرند.

به‌­همین­‌دلیل امکان دارد که این بخیه‌­ها در طول زمان دچار عفونت شده و در نهایت زن به سندروم آشرمن مبتلا شود.

همچنین لازم به ذکر است که در جراحی مربوط به فیبروم، یک دوربین داخل رحم قرار می­گیرد. سپس فیبروم‌­ها به‌­وسیله ابزارهای الکترونیکی قطع و از دیواره رحم جدا می­شوند.

این جداسازی فیبروم‌­ها موجب ایجاد عفونت در دیواره رحم خواهد شد که اگر بعد از گذشت زمان درمان نشوند، احتمال ابتلا به چسبندگی رحم بالا خواهد رفت.

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به سندروم آشرمن وجود دارد؟

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم این بیماری مربوط به جراحی‌­های زنانه می­شود. به‌­همین‌­دلیل نمی­توان روش­های پیشگیری خاصی در رابطه با سوال مطرح­‌شده ارائه داد.

اما خبر خوب این است که اگر با علائم سندروم آشرمن آشنا شوید، می­توانید بعد از مشاهده این علائم به پزشک و متخصص مراجعه کرده و روند درمان‌­کردن خود را با سرعت بیشتری طی کنید

چسبندگی رحم چه علائمی دارد؟

هیپومنوره و آمنوره از شایع­ترین علائم این بیماری هستند. به­طوری که هیپومنوره موجب بروز پریودهای بسیار سبک و آمنوره باعث قطع ناگهانی آن می­شود.

همچنین لازم به ذکر است که اگر در لگن خود، گرفتگی یا درد شدیدی احساس می­کنید، به احتمال زیاد به سندروم آشرمن دچار شده­اید و باید برای درمان چسبندگی رحم به پزشک زنان تهران مراجعه کنید.

علاوه‌­بر این­ها بروز مشکل در بارداری و جلوگیری از ورود اسپرم به داخل رحم می­تواند یکی دیگر از علائم بارز این بیماری باشد.

به‌­همین‌­دلیل اکثر زوج‌­هایی که بعد از تلاش­های مداوم، قادر به تشکیل نطفه و حاملگی نمی­شوند، بعد از مراجعه به پزشک با این حقیقت رو­به­رو خواهند شد که دلیل این اتفاق به سندروم آشرمن ارتباط دارد.

روش­های درمان سندروم آشرمن را بشناسید.

برای بهبود این بیماری از روش­های هورمون­درمانی، قراردادن بالون داخل رحم، هیستروسکوپی و طب سنتی استفاده می­کنند که در ادامه به معرفی و بررسی تک­تک این روش­ها خواهیم پرداخت.

روش­ هورمونی چگونه باعث درمان چسبندگی رحم می­شود؟

از آن جایی که بافت کهنه رحم باعث ایجاد چسبندگی در آن می­شود، استفاده از روش هورمون­درمانی و رعایت یک رژیم ۳۰روزه استروژن، باعث می­شود تا رحم بتواند آندومتر سالم تولید کرده و به بهبود خود کمک کند.

با بالون­‌درمانی و تاثیرات آن آشنا شوید.

در این روش یک بالون را داخل رحم قرار می­دهند. وجود این بالون باعث می­شود تا مانند روش قبل، رحم قادر به تولید آندومتر سالم و ترمیم دیواره­‌های خود شود.

هیستروسکوپی چیست و چگونه به درمان سندروم آشرمن کمک می­کند؟

هیستروسکوپ نوعی جراحی محسوب می­شود که در طی این جراحی، یک لوله باریک وارد رحم شده و پزشک می­تواند شرایط داخل رحم را معاینه یا درمان کند.

درمان از طریق هیستروسکوپی مکرر این گونه است که در هر بار ورود این لوله داخل رحم، بافت اسکار قدیمی رحم تخریب شده و آندومتر جدید و سالم شروع به رشد کردن می­کند.

آیا طب سنتی می­تواند موجب درمان چسبیدگی در رحم شود؟

در پاسخ باید گفت بله! زیرا طبق آخرین گزارشی که در رابطه با درمان این بیماری از طریق طب سنتی اعلام شده، گفته می­شود که تاکنون چند مراجعه­کننده توانسته­اند روند بهبود را با موفقیت پشت سر بگذارند.

همچنین لازم به ذکر است که روند بهبود در طب سنتی از طریق آب­‌درمانی، رژیم­های غذایی، طب سوزنی و درمان رفلاکس پا صورت می­گیرد که تمام این روش­ها نقش پر رنگی در درمان سندروم آشرمن ایفا می­کنند.

یکی از بیماری­های نادری که زنان بعد از جراحی‌­های مختلف رحم به آن دچار می­شوند، با عنوان سندروم آشرمن یا چسبندگی در رحم شناخته می­شود.

باید گفت از آن جایی که این بیماری تاثیر زیادی در روند بارداری و زنده­ماندن جنین در شکم مادر می­گذارد، بهتر است تا در همان مراحل اولیه درمان شود.

به این ترتیب فرقی نمی­کند که چسبندگی رحم بعد از سزارین به­‌وجود آمده باشد، یا مربوط به عمل جراحی هیستروسکوپی شود، مهم این است که به‌­کمک روش­های درمانی قادر به جلوگیری از تمام عارضه‌­های این بیماری خواهید بود.

همچنین لازم به ذکر است که روش­های بهبود و معالجه سندروم آشرمن شامل هورمون‌­درمانی، قرارگیری بالن داخل رحم، هیستروسکوپی و طب سوزنی می­شود.

باید بگوییم که تمام روش­های گفته­‌شده امتحان خود را از بابت میزان تاثیرگذاری در روند درمان این بیماری پس داده­اند.

پس اگر شما هم جزء زنانی هستید که بعد از عمل­های جراحی رحم به این بیماری دچار شده­اید، پیشنهاد می­دهیم که بعد از مراجعه به پزشک و متخصص زنان، اقدام به درمان هرچه سریع­تر خود کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/H59n
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.