بررسی انواع نمای فلزی ساختمان در سال 1403

0 82

نمای ساختمان به ‌عنوان مهم‌ترین بخش سازه به شمار می‌آید که در آن خلاقیت، هنر، توانایی و فناوری‌های نوین نهفته است و هویت بنا را به رخ می‌کشد. برای اینکه بتوانید نمایی متناسب با سبک بنا و سلیقه خود داشته باشید، در مرحله اول لازم است انواع نماهای کاربردی را بشناسید. نمای فلزی ساختمان یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین نماها به حساب می‌آید که متناسب با بودجه خود، سلیقه و سایر عوامل می‌توانید در قسمت خارجی بنا اجرا کنید.

همان‌طور که می‌دانید نماهای فلزی در انواع مختلف و با کاربردهای گوناگونی موجود هستند و نمادی از مدرنیته و صنعت به حساب می‌آیند که سیستم نصب خاص خود را دارند. لازم به ذکر است که دلیل پرطرفدار بودن متریال فلز در صنعت ساختمان، پایداری و مقاومت بالای آن بوده و در همین راستا ما انواع نمای فلزی ساختمان را معرفی کرده‌ایم تا با اطلاعاتی جامع متناسب‌ترین متریال را برای بنای خود استفاده کنید؛ بنابراین تا انتها با ما همراه شوید.

نمای فلزی ساختمان

در عصر حاضر با پیشرفتی که در علم و خلاقیت صورت گرفته است، از فلزات به صورت قالب المان‌های کشیده و یا به شکل ورق در طراحی نمای ساختمان استفاده می‌شود. در این نما ورق‌های فلزی طرح‌دار در مصارف گوناگون مانند نمای ساختمان‌های اداری، تجاری و صنعتی به کار می‌روند و برحسب نوع ساخت، ظاهر و فرآیندهای تولید در انواع مختلف تقسیم‌بندی شده و در نهایت ظاهر بصری منحصربه‌فردی را به وجود می‌آورند.

انواع نمای فلزی ساختمان

ورق‌های فلزی را بر اساس نحوه اجرا در دسته‌بندی خاصی قرار می‌دهند تا مهندسان بتوانند متناسب با سلیقه کارفرما بهترین گزینه را برای پروژه به کار ببرند. این نماها عبارتند از:

  • نمای فلزی کامپوزیت آلومینیوم

از پرطرفدارترین نماهای ساختمانی که در اکثر بناهای مدرن استفاده می‌شود می‌توان به نمای کامپوزیت اشاره کرد که از صفحات آلومینیومی ساخته شده و به دو شکل معمولی و ضدحریق هستند. نمای کامپوزیت به ‌عنوان نمای اصلی ساختمانی بوده و دارای ضخامت، شکل و رنگ‌های متنوعی است؛ از این ‌رو کارفرمایان و طراحان بدون محدودیت می‌توانند گزینه مدنظرشان را انتخاب کنند.

کاربردهای این نما در ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی، صنعتی، خدماتی و… بوده و به صورت خشک قابل اجرا است. از مزایای این نما نیز می‌توان به سرعت اجرای بالا (به دلیل مکانیکی بودن مراحل ساخت) اشاره کرد. بد نیست بدانید که اجرای کامپوزیت با استفاده از روش‌های فیکس هنگینگ، روش H و L، ریلی و فیکس انجام می‌شود.

  • نمای فلزی استرچ متال

نمای استرچ متال با استفاده از دستگاه‌های CNC برش داده شده و به دلیل نیروی کشسانی وارده مقاومت کمتری را ارائه می‌دهد. مزایای این نوع نمای فلزی شامل تنوع رنگ و ضخامت، سرعت بالا در اجرا، مقاومتی بی‌نظیر در برابر رطوبت، انعطاف‌پذیری مناسب، هزینه اقتصادی، ایجاد نمای 3 بعدی و… بوده و استرچ متال به‌ عنوان سقف کاذب و یا پوسته دوم ساختمان به کار‌ می‌رود. نحوه اجرای این نما به صورت اجرای تیرهای افقی و عمودی و یا نصب به شکل مستقیم بر روی نما است. در نظر داشته باشید که این نما قابلیت محافظت مناسب از لایه زیرین نمای ساختمان را دارد.

  • نمای فلزی پانچ متال

این نما قابل استفاده در انواع شرایط جغرافیایی بوده و در پوسته دوم نما خارجی ساختمان قابل استفاده است. (به دلیل ضخامت بالا نسبت به استرچ متال). از مزایای نمای پانچ متال می‌توان به مواردی مانند ایجاد سایه در محیط داخلی، قابلیت استفاده روی انواع نماها با متریال مختلف، تنوع رنگ و شکل، پایداری و دوام بالا، عایق صوتی مناسب، سرعت اجرا و نصب بالا، ایجاد تهویه مناسب و… اشاره کرد. روش اجرایی پانچ متال به صورت نصب مستقیم روی سازه فلزی، نصب با براکت فلزی روی نمای اولیه و نصب با استفاده از روش خم روی سازه است.

  • نمای فلزی مش توری

نمای مش توری را با به هم تنیدن رشته‌های فلزی به وجود می‌آورند و بافت فلزی پارچه‌ای مانند دارد. قابل ذکر است که این نما انعطاف‌پذیری بالایی داشته و به همین علت در نمای مراکز اداری، تجاری، صنعتی و… به کار می‌روند. نحوه اجرای نمای مش توری بدین صورت است که به دور میله رول شده و ورق نما فلزی مش توری گره زده می‌شود و در نهایت میله‌های استیل به براکت‌های استفاده شده در زیرسازی نما پیچ خواهد شد و اجرای نما به پایان می‌رسد.

مزایای نمای فلزی ساختمان

همان‌طور که در قسمت‌های قبل ذکر شد انواع مختلفی از نمای فلزی وجود داشته و هر کدام مزایای مختلفی دارند. در حالت کلی مهم‌ترین مزایای این نماها دوام و مقاومت بالا بوده که در برابر پوسیدگی و رطوبت دچار آسیب نمی‌شوند. از دیگر مواردی که این نماها را به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند می‌توان به حفظ رنگ اشاره کرد که در طولانی مدت نیاز به تجدید رنگ نداشته و شادابی و زیبایی خود را حفظ می‌کند. همچنین، در برابر حشرات و آتش‌سوزی نیز مقاومت مناسبی را ارائه می‌دهند. در صورتی ‌که بتوانید موارد نگهداری از این نما را به خوبی اجرا کنید در مصرف هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

جهت اجرای نمای فلزی ساختمان به کجا مراجعه کنم؟

از آنجایی ‌که نمای ساختمان نقش ویژه‌ای در زیبایی ظاهری سازه ایفا می‌کند، لازم است توسط افراد خبره و کاربلد اجرا شود. شرکت تخصصی نما دیزاین سالیان سال در زمینه طراحی و اجرای انواع نماهای مختلف ساختمانی مشغول به فعالیت بوده‌ و طی سالیان متوالی توانسته‌ پروژه‌های موفقی را متناسب با سلیقه و بودجه کارفرمایان به اتمام برساند. در این مجموعه تمام مهندسان طراح با بررسی پروژه و بنای شما مناسب‌ترین راه‌حل را معرفی می‌کنند. همچنین، در نما دیزاین معماران اجرایی با برندهای معتبری ارتباط دارند تا بتوانند بهترین متریال را در پروژه‌های شما به کار ببرند تا در نهایت ساختمانی بدون عیب‌ونقص و با بهترین کارایی به ارمغان آید.

از نماهایی که در این شرکت به صورت تخصصی قابل اجرا است می‌توان به نمای استرچ متال، پانچ متال و انواع نماهای فلزی و شیشه‌ای اشاره کرد که با بهترین متریال و کیفیت تهیه شده و در نهایت توسط افرادی مجرب به اجرا درمی‌آیند. شما می‌توانید با خیالی آسوده و بررسی پروژه‌های انجام شده نمای ساختمانی خود را از طراحی تا اجرا به دست متخصصان تیم حرفه‌ای نما دیزاین بسپارید و بهترین نتایج را به دست آورید.

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/mYZ6
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.