ایسیو خودرو چیست و چه وظایفی در خودرو دارد؟

0 544

در گذشته تعمیر خودروها بسیار وقت گیر و هزینه بر بود. برای مثال وقتی یک خودرو دچار خرابی می شد، تعمیرکار برای عیب یابی مجبور بود قطعات مختلف خودرو را باز کرده و مورد بررسی قرار دهد تا به عیب ایجاد شده در خودرو دست یابد. به همین دلیل خودروسازان بزرگ دنیا در پی راه حلی بودند تا بتوان بدون باز کردن قطعات متعدد، عیب خودرو را تشخیص داد. این اندیشه سال ها مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه سرانجام ایسیو یا همان کامپیوتر داخلی خودرو تولید شد.

ایسیو ecu خودرو چیست؟

ecu قطعه ای است که بر کارکرد قطعات مختلف خودرو نظارت دارد و بر اساس برنامه ای که برای آن تعریف شده، اطلاعات کارکرد این قطعات را ثبت می کند. در نتیجه می توان با اطلاعات بدست آمده از این کامپیوتر علت خرابی خودرو را تشخیص داد، و بدون باز کردن قطعات مورد نظر به سراغ قطعه معیوب رفته و آن را تعمیر یا تعویض کرد.

همچنین با استفاده از ایسیو یا همان کامپیوتر داخلی خودرو می توان تنظیمات بهتری را در کارکرد قطعات مختلف خودرو لحاظ کرد و بازدهی کاری آنها و در نتیجه کارکرد ماشین را افزایش داد.

ECU خودرو از چه سنسورهایی تشکیل شده است؟

در حالت کلی در یک ایسیو سنسورهای مختلفی وجود دارد که باید برای کارکرد منظم خودرو میزان استانداردی به آنها داده شود. از مهمترین سنسورهایی که در یک ایسیو خودرو وجود دارند می توان به این موارد اشاره کرد:

  • سنسور RPM یا همان دور موتور
  • سنسور دریچه گاز یا به اختصار TPS
  • سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
  • سنسور IAT یا همان دمای هوا
  • سنسور CTS یا دمای آب
  • سنسور ضربه
  • سنسور لامبدا یا اکسیژن

وظایف ایسیو خودرو چیست؟

ایسیو خودرو وظیفه دارد همه کارکردهای خودرو را ضبط و ثبت نماید و با بررسی این کارکردها وضعیت خودرو را تحلیل و ارزیابی نماید. تنظیم کردن درجه و بررسی میزان پایش سوخت از مهم ترین وظایف ایسیو خودرو می باشد. در صورت که ایسیو به خوبی عمل نکرده و نتواند میزان پایش سوخت را بررسی نماید عمل احتراق در خودرو به درستی صورت نگرفته و میزان آلایندگی افزایش خواهد داشت.

با توجه به اینکه ایسیو خودرو از سنسورهای گوناگونی تشکیل شده است، عیب یابی خودرو نیز از طریق ایسیو انجام می شود. بدین صورت که دستگاه دیاگ به ایسیو متصل شده و عملکرد هر یک از سیستم های خودرو بررسی می شود. در پایان کدهای خطایی در کامپیوتر خودرو نمایش داده می شود که با بررسی آنها می توان مشکل خودرو را شناسایی و رفع نمود.

برخی از وظایف ایسیو خودرو عبارتند از:

  • نظارت بر کارکرد کلی موتور
  • تنظیم مصرف سوخت
  • نمایش میزان باد لاستیک
  • تنظیم درجه پاشش سوخت در انژکتور خودرو
  • نمایش هشدارهای مربوطه
  • شناسایی وضعیت های بحرانی خودرو
  • تنظیم میزان آلایندگی
  • نمایش اطلاعات کارکرد موتور به راننده
  • نمایش میزان مصرف سوخت
  • نمایش باز و بسته بودن درب ها
  • محاسبه کارکرد خودرو با استفاده از داده های خروجی

تعمیرات ایسیو خودرو چگونه صورت می گیرد؟

همانطور که اشاره شد ایسیو خودرو قطعه ای پیچیده و مهم است که از سنسورهای مختلفی تشکیل شده است. خودروهای امروزی دارای ایسیوهای مختلفی هستند و با توجه به اینکه هر خودرو آپشن های مختلفی دارد، در نتیجه می توان گفت که سنسورهای موجود در ایسیو نیز در خودروها متفاوت می باشند .

تعمیرات ایسیو یکی از مهم ترین موضوعات در رابطه با این قطعه است زیرا بروز مشکل در ای سی یو منجر به عملکرد نامناسب دیگر سیستم های خودرو خواهد شد. خودرو با توجه به پیچیدگی این قطعه تعمیرات آن بسیار تخصصی بوده و نیازمند دانش و مهارت کافی می باشد.

روش های متعددی برای کسب مهارت های لازم برای تعمیرات این قطعه وجود دارد. شما می توانید مدت زمانی در مغازه تعمیرات ایسیو در کنار استادی ماهر سپری کرده و از این طریق با طریقه عیب یابی ایسیو خودرو آشنا شوید. این روش نیازمند مدت زمانی طولانی حداقل دو ساله می باشد.

روش دیگر ثبت نام در دوره های آموزش تعمیرات ایسیو خودرو در آموزشگاهی معتبر مانند آموزشگاه فنون برق است. این آموزشگاه به صورت کاملا عملی در کارگاه های مجهز دوره آموزش تعمیرات ای سی یو خودرو را برگزار می نماید. از مزایای شرکت در دوره های تعمیرات ایسیو کسب مهارت های لازم برای ورود به این شغل در مدت زمانی کوتاه است.

بنابراین در دنیای امروز که رقابت بسیاری وجود دارد زمان نقش مهم و کلیدی برای موفقیت هر چه بیشتر داشته، در چنین شرایطی به نظر می رسد روش دوم برای کسب مهارت های تعمیرات موبایل روشی مناسب باشد.

آموزشگاه فنون برق بهترین انتخاب برای کارآموزان برق و الکترونیک

آموزشگاه فنون برق یکی از بهترین آموزشگاه های برگزار کننده دوره های برق و الکترونیک در کشور است که به صورت تخصصی و زیر نظر سازمان فنی حرفه ای دوره های متعددی را برگزار می نماید. فنون برق با هدف افزایش اشتغالزایی و تربیت نیروی انسانی متخصص دوره های برق و الکترونیک را برگزار می نماید.

آموزش تعمیرات موبایل، آموزش نصب و تعمیرات پکیج دیواری و کولرگازی، آموزش برق صنعتی و ساختمان، آموزش تعمیر لوازم خانگی، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی، دوره آموزش plc برخی از دوره های آموزشی پرطرفدار در این آموزشگاه است.

این مرکز آموزشی معتبر سالانه بیش از 2500 کارآموز مختلف را در رشته های مختلف آموزش داده و روانه بازار کار می کند. بر طبق آمار بدست آمده بیش از هشتاد درصد کارآموزان این مرکز در رشته های مختلف به راحتی به بازار کار ورود می کنند. دلیل اصلی این موضوع نیز برگزاری دوره ها در سطوح علمی بالا و حرفه ای است.

برای شرکت در دوره های این آموزشگاه می توانید به وب سایت رسمی مجتمع فنون برق به آدرس اینترنتی  https://fonoonbargh.com/  مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره 02166576476 تماس حاصل نمایید.

آدرس آموزشگاه فنون برق: میدان انقلاب خیابان کارگر شمالی 100 متر بالاتر از میدان انقلاب روبروی ورودی پارکنیگ مهرسان پلاک 2 طبقه اول

 

4/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/olwb
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.