نحوه رهایی از شر آفات گیاهان

0 454

گیاه خانگی معمولا در شرایطی در خانه قرار دارد که دما، نور آفتاب و رطوبت مناسب نیست. به همین دلیل این گیاهان طعمه خوبی برای آفت ها هستند. از آنجایی که حشره شکارچی نیست پس جمعیت شان به سرعت افزایش می یابد. پس صبر نکنید و هرچه زودتر گیاه را بررسی کنید تا جمعیت آفت زیاد نشود.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه سمپاشی را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال سمپاش در تهران باشید می‌توانید درخواست سمپاشی ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

در اینجا 10 آفت رایج و نحوه کنترل آنها را معرفی می کنیم.

  1. شته

شته ها حشرات ریز سبز، سفید، زرد یا سیاه هستند که روی قسمت های مختلف گیاه دیده می شوند. این حشرات با مکش ساقه و برگ تغذیه می کنند و آنقدر سریع تکثیر می شوند که طی چند روز گیاه را پر می کنند.

این حشرات بدن نرمی داشته و با فشار آب و آفت کش از بین می روند. اما باید این روش را به طور مکرر تکرار کنید.

  1. کنه پهن

کنه پهن و سیکلامن نادرتر هستند اما می توانند به نوک گیاه آسیب بزنند. آنها ریز بوده و وجودشان باعث چروک شدن نوک برگ و گیاه می شود. گیاهان مورد علاقه آنها عبارتند از بنفشه آفریقایی، بگونیا، نگون سار و گیاهان گرمسیری.

برخی از این کنه ها را می توان با اسپری ضد کنه، آفت کش یا روغن باغیانی از بین بروند. بهتر است گیاه آلوده را بیرون ببرید تا کنه ها پخش نشوند.

  1. مگس سیاه

مگس سیاه مگسی ریز است که اطراف گیاه و روی آن دیده می شود. حشره بالغ آسیب زیاد ایجاد نمی کند اما لارو آن از ریشه گیاه و ذرات روی خاک تغذیه می کند. این حشرات خاک مرطوب را دوست دارند و بیشتر جوانه را خراب می کنند.

با تله چسبی می توانید حشره بالغ را به دام بیندازید. بگذارید چند روز خاک خشک شود و تخم و لاروهای موجود را از بین ببرید.

  1. برگ کاو

وجود خطوط زرد رنگ روی برگ نشانه سرایت این آفت هاست. این آفت ها بیشتر روی گیاهان فضای باز بوده اما به گیاهان داخلی هم نفوذ می کنند. برگ کاو لارو مگس سیاه است که روی برگ تخم گذاری می کند. بعد لارو از برگ ها تغذیه می کند تا رشد کند.

آسیب این آفت روی گل ها فقط ظاهری است اما می تواند گیاهانی مانند برگ چغندر و اسفناج را از بین ببرد. با تله چسبی می توانید حشره بالغ را از بین ببرید. آفت کش ها هم این آفت ها را از بین می برند.

  1. شپشک آردی

شپشک آردی حشره کوچک سفید و پنبه ای مانند است که با ساقه و ریشه می چسبد و آن را می مکد. گیاهان آلوده به این آفت با وجود آبیاری خشک می شوند. رهایی از دست این آفت سخت است. باید زود دست به کار شوید. می توانید با پنبه آغشته به الکل آن را از بین ببرید. اگر آلودگی زیاد است، بهتر است گیاه را از بین ببرید تا آلودگی سرایت نکند.

  1. زره پوش

این حشرات ریز به ساقه گیاه می چسبند و پوسته سختی دارند. آنها گیاه را مکیده و آن را ضعیف می کنند. رهایی از شر زره پوش سخت است چون حشره کش به پوسته سخت آن نفوذ نمی کند. شاید بتوانید با ناخن یا برس نرم پوسته آن را بکنید. به همین دلیل از بین بردن حشره نوزاد راحت تر است و با حشره کش از بین می رود.

  1. کنه تار عنکبوتی

کنه تار عنکبوتی روی گیاه و ساقه آن تارهایی مثل تار عنکبوت ایجاد می کند. اندازه این آفت به اندازه نوک سوزن است و آب گیاه را می مکد. برگ های گیاه زرد می شود. با بیشتر شدن آلودگی برگ زده شده، خشک شده و از بین می رود.

برای رهایی از شر این کنه ها آفتکش را روی آن اسپری کنید. بر اساس برچسب بطری از آن استفاده کنید.

  1. دم فنری

دم فنری ها حشرات کوچک بدون بال هستند که در صورت مواجهه با خطر تا چند سانتی متر می پرند. در حالت عادی متوجه آنها نمی شوید مگر اینکه جمعیت شان زیاد باشد. در صورتی که تعدادشان زیاد است مثل یک ابر کوچک به نظر می رسند.

آنها مکان های مرطوب مانند خاک مرطوب گلدان را دوست دارند. گرچه این آفت از ریشه تغذیه می کند، اما وقتی توی خاک باشند به گیاه آسیب نمیزنند. با این حال در صورت خشک شدن خاک به جاهای مرطوب مثل انباری و حمام رفته و دردسر ایجاد می کنند. می توانید آنها را جاروبرقی کرده یا از خاک دیاتومه استفاده کنید.

  1. ریشک بال

این حشرات ریز به گیاه آسیب می رسانند چون به صورت گروهی برگ، گل و میوه را می مکند. علاوه بر تضعیف گیاه و ممانعت از رشد بیماری زا هستند. از آنجایی که حشره شکارچی توی خانه نیست می توانید از روغن چریش یا آفت کش استفاده کنید و آن را به همه قسمت های برگ بزنید.

  1. مگس سفید

این حشرات ریز زیر برگ قائم شده و در صورت حس خطر پرواز می کنند. آنها از ساقه و برگ تغذیه کرده، گیاه را ضعیف کرده و تغییر رنگ ایجاد می کنند. این حشرات به سرعت پخش شده و بنابراین پاکسازی زودهنگام آن مشکل را حل می کند. می توانید با تله چسبی یا اسپری کردن آفت کش یا روغن باغبانی آنها را از بین ببرید. اسپری باید با حشره تماس داشته باشد.

 

4.6/5 - (5 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/qlfU
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.