گوسفند زنده برای دفع بلا

در حال حاضر و در دوران کرونا قربانی کردن گوسفند زنده برای دفع بلا ضروری به نظر می رسد.

0 740
گوسفند قربانی برای دفع بلا
گوسفند قربانی برای دفع بلا

احادیث و روایات بسیاری، قربانی کردن حیوانات حلال گوشت چون گوسفند زنده و تقسیم گوشت آن در میان نیازمندان و فقرا را یک عمل پسندیده و موثر در دفع بلا ذکر کرده اند. در مضمون یک حدیث ارزشمند از امام باقر (ع) آورده شده است که دو عمل از نظر خداوند پسندیده است یکی اطعام مهمان و خوراندن غذا به دیگران و دیگری ذبح گوسفند، گاو، شتر یا سایر حیوانات حلال گوشت و پخش گوشت آن میان فقرا و نیازمندان.

علاوه بر این قربانی کردن گوسفند برای فرزندان که یک سنت مستحب محسوب می شود عمل پسندیده ای است که آن را عقیقه کردن گویند؛ در مورد عقیقه کردن و چگونگی انجام آن در مقاله بعدی به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

گوسفند زنده برای دفع بلا
گوسفند زنده برای دفع بلا

برخی افراد در مورد قربانی برای دفع بلا می پرسند که آیا منظور از قربانی کردن برای دفع بلا یا چشم زخم صرفا ریختن خون و گرفتن نفس قربانی است یا در مورد مصرف آن نیز بایستی به همان صورت که در مورد سایر قربانی ها رفتار می شود، رفتار کرد؟ قطعا هیچگاه منظور از قربانی صرفا قطع نفس از قربانی و مصرف آن برای خود نیست و گوشت قربانی بایستی به دست نیازمندان (به عنوان صدقه) برسد؛ هر چند که می توان بخش از آن را نیز برای خود و پخش در میان بستگان نگه داشت.

گوسفند قربانی برای دفع بلا در دوران کرونا

گوسفند قربانی برای دفع بلا در دوران کرونا
گوسفند قربانی برای دفع بلا در دوران کرونا

در حال حاضر و در دوران کرونا که این بلای خانمان سوز روزانه چند صد خانواده در کشور ما را سوگوار می کند و چندین هزار نفر در جهان روزانه یا بر اثر آن از دنیا می روند و یا به سختی با این بلا دست و پنجه نرم می کنند، قربانی کردن گوسفند زنده برای دفع بلا ضروری به نظر می رسد. علاوه بر این تاثیر مستقیم و غیر مستقیم این بیماری بر اقتصاد باعث شده فقر در جهان بیشتر شود و پخش گوشت قربانی در میان نیازمندان و فقرا می تواند اجر مادی و معنوی بسیاری در دنیا و آخرت داشته باشد؛ البته در این مورد رعایت پروتکل های بهداشتی و ذبح تحت نظر مامورین بهداشت و همین طور تقسیم و پخش بهداشتی گوشت مهمترین اولویت است که بایستی به آن توجه ویژه ای داشت.

جالب است بدانید که در این باره در کشور ما اقدامات زیادی انجام شده و در محوطه برخی از بیمارستان ها جمعی از خیرین اقدام به قربانی کردن چند راس گوسفند برای دفع بلا از کادر درمان و سایر افراد درگیر با این بیماری نموده اند. گوشت گوسفند زنده قربانی شده که بنا به تحقیقات علمی مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند جنبه ای دیگر از مبارزه با کرونا از طریق افزایش سطح ایمنی جمعی است.

کسانی که توانایی مالی لازم برای قربانی کردن گوسفند زنده جهت دفع بلا را ندارد

شاید قیمت گوسفند زنده برای بسیاری از افراد مشخص نباشد ولی قربانی کردن گوسفند، گاو یا هر حیوان حلال گوشت دیگر تنها برای ثروتمندان نیست و افراد با توانایی مالی کم هم می توانند برای دفع بلا به قربانی کردن بپردازند. اما چگونه؟

در مضمون روایتی از پیامبر (ص) به همسرش آورده شده است که حتی اگر توانایی مالی پرداخت پول قربانی را ندارید پول قرض کرده و قربانی کنید چرا که پول آن قرض را خداوند می رساند. البته در این مورد راهکار دیگری علاوه بر قرض کردن هم وجود دارد و آن قربانی کردن به صورت مشترک است؛ به گونه ای که چند نفر با پرداخت سهم هر چند کم اقدام به قربانی و بهره مند شدن از ثمرات و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی شان شوند.

قربانی کردن گوسفند برای قدردانی از نعمت های الهی

قربانی کردن گوسفند برای قدردانی از نعمت های الهی
قربانی کردن گوسفند برای قدردانی از نعمت های الهی

علاوه بر دفع بلا، قربانی کردن گوسفند زنده را می توان برای قدردانی کردن از نعمت های الهی نیز انجام داد. ریشه این موضوع به زمان پیامبر (ص) باز می گردد، زمانی که خداوند در برابر اعطای خیر کثیر به رسول الله به ایشان فرمود که نماز بگزار و قربانی کن. از آن زمان تا به امروز مومنان در برابر نعمت های خاص و بزرگی که خداوند به آنها اعطا می کند جهت شکرگذاری این دستور الهی را به جای آورده و به قربانی گوسفند یا در صورت داشتن بضاعت مالی کافی به قربانی کردن گاو می پردازند؛ به عنوان مثال قربانی کردن گوسفند زنده در مراسم هایی چون تولد فرزند، کسب موفقیت و پیروزی در یک مسابقه یا در امور شغلی، نجات یک عزیز از چنگال یک بیماری صعب العلاج، به هنگام خرید ماشین یا منزل و … در میان مسلمانان متداول است.

سخن پایانی

قربانی کردن تنها به خرید گوسفند زنده و قربانی کردن آن، منحصر نیست و ما در زندگی خود دائما در حال قربانی کردن هستیم؛ قربانی کردن یک محبوب برای بدست آوردن یک محبوب بزرگتر!! پول را برای بدست آوردن لباس، ماشین یا خانه قربانی می کنیم… وقت را برای خواندن نماز جهت کسب خیر دنیا و آخرت و آرامش قربانی می کنیم اما هدف از آنچه که در آیات و روایات در مورد قربانی کردن آورده شده است در نظر گرفتن خداوند در زندگی است وقتی پول را برای قربانی کردن یک گوسفند، گاو، شتر یا هر حیوان حلال گوشت صرف می کنیم به نوعی از دستور الهی پیروی کرده و آن را در راه خدا صرف می کنیم. شاید این امر قربانی کردن هر از گاهی به ما یادآوری کند که اگر پولی را صرف خرید وسیله ای می کنیم باید خدا و رضایت او را در نظر داشته باشیم، اگر عمر گرانقدر خود را برای کسب پول، آسایش و رفاه بیشتر قربانی می کنیم باید در راه خدا گام برداشته و او را ناظر بر اعمال خود بدانیم.

معرفی دامکالا

دامکالا یک فروشگاه اینترنتی گسترده برای فروش گوسفند زنده است که خریداران گوسفند زنده می توانند وزن و قیمت دقیق گوسفند را با مشاهده از سایت مطلع و با اطمینان اقدام به خرید و قربانی کردن گوسفند زنده نمایند.

4/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/wMO6
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.