قالب بتن چیست ؟

0 397

برای تعریف قالب بتن ابتدا باید با مفهوم بتن آشنا شویم . بتن در واقع با ترکیب کردن آب و سیمان و افزودن شن و ماسه به یک مخلوط محکم برای ایجاد سازه می رسیم که گاهی با اضافه کردن مواد شیمیایی نیز همراه است . اگر میخواهید بدانید پر مصرف ترین لوازم و نیازها در ساخت و ساز کدام گزینه است قطعا بتن یکی از آ ن ها و شاید پر مصرف ترین جز خواهد بود . حال به تعریف قالب بتن می پردازیم . شما برای شکل گیری برخی سازه ها نیاز دارید که بتن را به شکلی خاص در بیاورید . قالب بتن همان وسیله ای است که ما بتن را در آن ریخته و باعث می شود بتن شکل لازم را به خود بگیرد . این قالب ها علاوه بر اینکه به ما در شکل دهی بتن کمک می کنند ، باعث جلوگیری از ترک خوردن سطح  می شوند . برای ساخت و ایجاد قالب بتن باید مهندس و ناظر این امر به طور دقیق نسبت به اندازه و مختصات قالب آگاه باشد . این قالب ها انواع مختلفی دارد که بسته به شرایط مختلف کارایی دارند که ما آن ها را برای شما شرح می دهیم. مدرن سازان به پشتوانه مهندسین و متخصصین این امر با ارائه دقیق قالب بندی و بتن ریزی به شما تضمین می دهد تمام مراحل این امر زیر نظر اساتید و مهندسین با سابقه انجام می پذیرد .

انواع قالب بتن

قالب بتن انواع مختلفی دارد . این قالب ها به صورت ثابت و موقت هستند که ما به اختصار چند مورد را برای شما توضیح می دهیم .

1 – قالب بتن فلزی : این قالب که بیشترین مقاومت را در بین سایر قالب ها دارد . شما با استفاده درست از این نوع قالب بندی برای مدت بسیار طولانی می توانید از آن استفاده کنید . از مزایای این نوع قالب بندی می توان به داشتن مقاومت بالا و مقاوم بودن در برابر آتش و همچنین سرعت بالای اجرای آن اشاره کرد .

2 – قالب بتن چوبی : این نوع قالب از رایج ترین قالب های مورد استفاده انسان است .  این قالب یک قالب انعطاف پذیر است و برای سازهای با زمان بلند مدت مناسب نیستند . از مزایای این قالب می توان به سبک بودن ، کم هزینه بودن و عایق حرارت بودن اشاره کرد .

3 – قالب بتن آجری : این قالب بیشتر برای پی ریزی مورد استفاده قرار می گیرد و برای ایجاد آن دیوار هایی به اندازه حدود 10 سانتی متر نیاز است . از مزایای این قالب می توان به سرعت اجرای بالا ، نیاز نداشتن به گودبرداری و قیمت مناسب اشاره کرد .

4 – قالب بتن فایبرگلاس – پلی اتیلن : فایبر گلاس یک کامپوزیت از الیاف شیشه به همراه مواد پلیمری است . پشم شیشه در این قالب به عنوان تقویت کننده مورد استفاده قرار می گیرد .

5 – قالب لغزنده : همان گونه که از نامش پیداست به مرور زمان با زمان مشخص به سمت مورد نظر حرکت خواهد کرد . این قالب 2 نوع دارد . قالب لغزنده قایم و افقی . از قایم بیشتر برای ساخت سیلوها و دودکش ها استفاده می شود و کاربرد قالب لغزنده افقی نیز بیشتر در کانال ها و تونل ها است .

6 – قالب های بتن عایق ماندگار : این سیستم که به عنوان عایق ماندگار یا ICF نیز شناخته می شود ، در واقع یک دیوار پر شونده هستند که به زصورت دائمی خواهند ماند و جزئیی از دیوار می شوند . استفاده از این قالب باعث سهولت انجام کار و بیشتر شدن سرعت انجام کار می شود .

قالب بتن عایق ماندگار
قالب بتن عایق ماندگار

دیگر دانستنی های قالب بتن

ابتدا باید دانست که قالب بتن چه ضرورتی دارد . شما گاهی برای نگه داشتن بتن هیچ محافظی را در انجام پروژه ندارید . برای این مورد شما باید از قالب بتن استفاده کنید . سازه هایی نظیر پل ها ، ساختمان های نامنظم ، بازسازی یک سازه قدیمی ، برج ها و دیگر مکان های مورد نیاز .

مراحل ساخت یک قالب بتن را به شما یادآوری می کنیم . ابتدا باید دانست که تمام معادلات هندسی و طراحی عمومی و میزان بار وارد به قالب توسط مهندسین محاسبه می شود . با محاسبه فشارهای استاتیکی توسط مهندس به سراغ تهیه نقشه ها و جزئیات می رویم .این عمل بسیار حساس است زیرا شما باید قبل از انجام کار تمام نقض ها را برطرف کرده تا در حین انجام کار به مشکل نخورید .این نکته را نباید فراموش کرد که قبل از انجام هر کار جدید ، قالب ها را به خوبی روغن کاری کنید تا طول عمر آن ها افزایش یابد .

 داربست چکشی

قبل از پرداختن به توصیف داربست چکشی ابتدا باید بدانیم داربست سازه ای است که برای انجام کارهایی با ارتفاع بالا مورد استفاده قرار می گیرد .از داربست ها به عنوان یک تکیه گاه محکم برای دسترسی داشتن به تمام نقاط ساختمان استفاده می شود . داربست ها چند نوع هستند . داربست چکشی از پایه های افقی و عمودی بسیار مستحکم ساخته شده و اتصال پایه های افقی روی عمودی با استفاده از ضربات چکش امکان پذیر است . اتصال دیگر قطعات داربست مدولار چکشی به راحتی با پین و مغزی امکان پذیر است . قرار گرفتن پیچ تنظیم ارتفاع در بالا و پایین این داربست باعث می شود به راحتی ارتفاع را کم یا زیاد کنیم .

داربست چکشی
داربست چکشی

مزایای استفاده از داربست چکشی

داربست چکشی همان طور که گفته شد به راحتی ارتفاعش قابل تنظیم است ، بسیار سبک بوده و به راحتی جا به جا می شوند ، در ارتفاعات بسیار بالا به راحتی می توان آن ها را توسعه داد ، در مواجهه با سازه های قوسی شکل به راحتی انعطاف پذیر هستند و می توان شکل آن ها را تغییر داد ، می توان در ساخت نمای تاسیسات و ساختمان های بزرگ از آن استفاده کرد .

سخن پایانی

ساخت و ساز در هر جایی مستلزم داشتن وسایل مدرن و ایمنی است . مدرن سازان تمام تجهیزات و لوازم مورد نیاز ساخت و ساز را برای شما ارائه می دهد . ما در گروه صنعتی و بازرگانی مدرن سازان این تضمین را به شما می دهیم که با تکیه بر دانش مهندسین خود بهترین قالب های بتن و انواع داربست ها را در اختیار شما قرار خواهیم داد .

4/5 - (3 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/2tD3
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.