آشنایی با باغ فاتح کرج

0 305

باغ فاتح کرج یا پارک فاتح  در محله جهانشهر کرج و بلوار جمهوری اسلامی قرار دارد ، این پارک مکانی فوق العاده  برای گردش ، پیاده روی ، ورزش می باشد ، افتتاح این پارک توسط محمد صادق فاتح بوده است که فعالیت های عمرانی زیادی در رابطه با پارک و فضای سبز داشته است. برای رزرو بلیط هواپیما می توانید به سایت آس چارتر مراجعه فرمایید.

باغ فاتح نیز به ( پارک تنیس کرج ) معروف می باشد ، در زمان های گذشته وسعت این پارک بین 130 تا 300 هکتار بوده است ، کاشت درختان این پارک در 100 سال گذشته هنگامی که این درختان را کاشتند به صورتی بوده که پیش بینی خیابان های عریض امروزی را از قبل کرده بوده اند ، همچنین مجموعه بین المللی تنیس جهانشهر در این باغ قرار دارد این باغ  دارای هشت زمین تمرین و یک زمین مسابقه است که ظرفیت ان 1200 نفر می باشد ، این مجموعه تنیس تنها مجموعه ای در ایران است که زمین های ان کفپوش شده است ، این مجموعه تنیس مساحت ان 16 هزار متر مربع می باشد ، ، شما می توانید با تهیه بلیط چارتر مشهد تهران از سایت اس چارتر به این باغ سر بزنید و از نمای نزدیک این باغ را تماشا کنید در ادامه با ما همراه باشید.

کرج کجاست ؟

شهر کرج در ارتفاع 1،321 متر از سطح دریای ازاد و بین 35 درجه واقع شده شهر کرج در بلند ترین نقطه شهر در شرق خلج اباد با ارتفاع 1،400 متر و پست ترین نقطه شهر در جنوب با ارتفاع 1،275 از سطح دریا و به طور کلی شیب کرج از شمال به سمت در حال کاهش می باشد ، شهر کرج از شمال به استان مازندران و از جنوب به شهرستان شهریار و استان مرکزی و از غرب به شهرستان ساوجبلاغ و استان قزوین و از شرق به شهرستان تهران متصل می شود ، استان البرز جزو پرتردد ترین شهرها در ایران می باشد.

تاریخچه کرج

مساحت کل این استان چیزی حدود 5،800 کیلومتر مربع است ، در جلسه هیئت دولت در تاریخ دوازده  بهمن سال 1388 ، لایحه تاسیس استان البرز تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد و در اخر به عنوان 31 استان ایران به رسمیت شناخته شد ، استان البرز از جدا شدن چهار شهرستان : کرج ، طالقان ، ساوجبلاغ ، به مرکزیت هشتگرد و نظراباد تشکیل شده است.

کرج در ابتدا در محدوده خیابان های کشاورز و مصباح  بوده است ، کرج شهری با قدمتی دیرینه و جمعیت زیاد و پیشینه ای تاریخی است و تا رسیدن به امروز مسیر طولانی را پشت سر گذاشته است، در این زمان مراکز اداری و تجاری ان بعضی اوقات در شهرهای تهران ، برغان ، کردان ، هشتگرد بوده است ، و بعد از مدتی شهر کرج جزو توابع شهرستان تهران شد و نمایندگی های ادارات مرکزی به مدیریت امور ان پرداختند.

اب و هوای شهر کرج

اب و هوای شهرستان کرج نیمه بیابانی و خشک در تابستان و در زمستان اب و هوای سرد و کوهستانی  می باشد ، با توجه به نمودار تعداد روزهای یخبندان ایستگاه هواشناسی کرج مشخص شده که افت دما در این شهرستان از ابان ماه شروع و در اکثر روزهای ماه های اذر ، دی ، بهمن ، اسفند این وضعیت تا اواسط فروردین ماه ادامه پیدا می کند.

محمد صادق فاتح که بود ؟

محمد صادق فاتح متولد سال 1227 در شهر یزد می باشد ، این شخص برای از بین بردن خشکسالی در شهر کرج به سرمایه گذاری در شهر کرج پرداخته است ، محمد صادق فاتح به جز باغی که احداث کرده است کارخانه جات ، محله ، بیمارستان ، مدارس ، باغ ، و اموزشگاه های زیادی را برای ارتقا در این شهر فراهم اورده است ، محمد صادق فاتح برای مکان هایی که می ساخته است برای پسوند یا پیشوند از کلمه (جهان ) استفاده می کرده است ، به همین دلیل این باغ به پارک تنیس جهان شهر شهرت دارد.

همسر محمد صادق فاتح نام ان رقیه خانم غضنفر بوده است ، از انجایی که محمد صادق به رقیه خانم بسیار علاقه داشته است به او جهان می گفته است از این رو محمد صادق فاتح نام جهان را برای بناها انتخاب می کرده است ، برخی از مستندات مبنی بر این است که محمد صادق فاتح برای تحصیل در رشته کشاورزی به هند مهاجرت کرده است و در این زمان همسر ایشان رقیه خانم مبتلا به بیماری ابله می شود و بینایی خود را از دست می دهد اما با وجود همه این ها هنگام بازگشت محمد صادق با رقیه خانم ازدواج می کند.

امکانات تفریحی و گردشگری باغ فاتح چیست ؟

کلبه کتاب باغ فاتح

در این باغ جز مجموعه تنیس ، کلبه کتاب نیز وجود دارد که افراد می توانند برای بالا بردن اگاهی خود و جا انداختن کتاب خوانی از این مکان استفاده کنند.

امکانات ورزشی باغ فاتح

از امکاناتی که در این پارک برای مردم تعبیه شده است می توانیم به وجود زمین بسکتبال و والیبال اشاره کنیم که فرصتی عالی برای علاقه مندان به این رشته است ، جز زمین های والیبال و بسکتبال می توانید از زمین ورزشی برای کودکان و جاده تندرستی استفاده کنید اما اگر به هیچ کدام از این ها علاقه ندارید می توانید بهترین ورزش را یعنی پیاده روی در میان درختان تنومند و زیبا را انتخاب نمایید.

امکانات رفاهی باغ فاتح

در باغ فاتح برای استفاده افراد کافی شاپ ، رستوران ، بوفه مخصوص خرید خوراکی قرار داده شده است که می توانند در صورت نیاز از ان استفاده کنند.

بخش های دیگر باغ  فاتح کرج چیست ؟

از بخش های این مجموعه می توانیم ساختمان اداری ، فروشگاه ورزشی ، رستوران ، جایگاه ویژه مقامات و اتاق داوران ، کمیته برگزاری مسابقات ، استراحتگاه موقت ورزشکاران ، جایگاه ویژه خبرنگاران ، محوطه فضای سبز ، پیست سلامت را نام ببریم.

معماری باغ فاتح

باغ فاتح هنگامی که به تازگی افتتاح شده بود در مساحتی برابر با 130 الی 300 هکتار زمین بنا شده بود ، هنگام ورودی این باغ می توانید سردیس های مشاهیر ، درخت هایی سر سبز ، ابنما ، فواره ، حوض هایی فراوان را مشاهده نمایید.

در 50 سال گذشته به دلیل ساخت و سازهای گسترده ، بخش بسیار بزرگی از این باغ ویران شد اما با همین وجود هنوز گردشگران و افراد زیادی به این باغ می روند ، همانطور که در بالا گفته شد از زمان های قدیم شکل گیری خیابان های امروزه که احداث شده پیش بینی شده بوده ، این پیش بینی عالی از تبحر های محمد صادق فاتح در عرصه عمران و معماری بوده است.

چگونه به باغ فاتح دسترسی پیدا کنیم ؟

اگر می خواهید به این باغ پر ماجرا بروید باید از استان البرز ، شهر کرج ، میدان سپاه به سمت میدان جمهوری بروید ، همچنین باغ فاتح از سمت شمال و غرب به بلوار ماهان جهانشهر ، از سمت شرق به کوی کارمندان شمالی گوهردشت و از سمت جنوب به میدان سپاه می رسد ، با طی کردن این مسیر می توانید به باغ فاتح کرج یا پارک تنیس کرج برسید.

ادرس باغ فاتح کجاست ؟

ایران، استان البرز، کرج، بلوار جمهوری، جهانشهر، باغ فاتح کرج.

دیدنی های کرج کدام است ؟

استان البرز جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی  بسیاری  دارد شما بعد از گشت و گذار در باغ فاتح می توانید سری به دیدنی های کرج که شامل پارک جنگلی جهان نما ، دریاچه ، سد امیر کبیر ، پیست های اسکی دیزین و خور ، موزه تاریخ طبیعی کرج ، روستای برغان ، غار یخ مراد ، باغ پرندگان چهار باغ ، کاخ مروارید یا کاخ شمس ، ابشار هفت چشمه ، می باشد بزنید.

5/5 - (3 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/XelI
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.