معرفی انواع سیم بکسل

0 217

سیم بکسل چیست؟

سیم بکسل یک نوع طناب فولادی است که به وسیله چند رشته سیم که به دور هم تابیده می شوند ساخته می شود. جنس سیم هایی که برای ساخت این طناب فولادی به کار می رود از جنس فولاد و استیل است.

سیم بکسل کنترل و مهار بار را انجام می دهد. مقاومت این سیم بسته به اینکه در چه جایی از آن استفاده شود متفاوت است. به عنوان مثال نوعی از این وسیله که در کارهایی مانند کشتیرانی و معادن استفاده می شود قوی تر از نوعی است که، در کارهای جزئی مانند ترمز دوچرخه به کار می رود. این وسیله انواع مختلفی دارد. در ادامه انواع آن را معرفی می کنیم.

این طناب فلزی دارای سه جزء اصلی مغزی، مفتول (سیم) و رشته است. منظور از مغزی یک استوانه است که در مرکز قرار می گیرد و رشته های مفتول به دور این استوانه پیچیده می شوند. وظیفه مغزی نگه داشتن سیم ها در کنار یکدیگر است. سیم یا مفتول نیز که کوچکترین بخش در این طناب فولادی است از جنس استیل، برنز و آهن است. هر چه جنس سیم های به کار رفته با کیفیت باشد استحکام سیم ها بیشتر است. سیم ها زمانی که به دور هم تابیده می شوند یک رشته را تشکیل می دهند.

سیم بکسل
سیم بکسل

سیم بکسل حفاری

سیم بکسل حفاری در صنایعی مانند پتروشیمی، نفت و حفر چاه کاربرد زیادی دارد. این نوع از طناب فولادی دارای مغزی فولادی و یا کنفی است. این مغزی ها به وسیله گالوانیزه آبکاری شده و به بازار عرضه می شوند. گاهی اوقات از این نوع در جرثقیل های دستی و برقی نیز استفاده می شود. از ویژگی هایی که این نوع طناب فولادی باید داشته باشد انعطاف و بالا بودن مقاومت در برابر سایش است.

طناب های فولادی حفاری به صورت قرقره ای و متری عرضه می شوند. معمولا این قرقره های چوبی 1000 متر سیم دارند. از مطرح ترین بازرگانی های عرضه کننده انواع سیم بکسل ها بازرگانی مگا بکسل است. همه ی طناب های فولادی که توسط این بازرگانی عرضه می شوند دارایی کیفیت استاندارد هستند.

سیم بکسل
سیم بکسل

معرفی طناب فولادی مهاری

سیم بکسل مهاری از تعداد محدودی سیم نازک ساخته می شود. تعداد سیم های بافته شده در این نوع 7 تا 19 سیم است. از نوع مهاری در نگهداری پل، مهار دکل های مخابراتی و برقی، مهار بار در کار پل سازی و مهار مخزن ها استفاده می شود. این نوع طناب فولادی در چند نوع بافت فیلر، استاندارد، وارینگتون و سیل ساخته می شوند. در ادامه هر کدام از این بافت ها را معرفی می کنیم.

* بافت فیلر دارای انعطاف و مقاومت سایشی بالایی است. سیم هایی که در این نوع بافت استفاده می شوند قطر یکسانی دارند. * در بافت استاندارد علاوه بر قطر، ضخامت سیم ها در هر رشته سیم برابر است. بافت استاندارد دارای انعطاف زیادی است. * بافت وارینگتون، در قسمت بیرون این بافت سیم های ضخیم و نازک یک در میان به کار رفته اند. * بافت سیل، در این نوع بافت قطر سیم های بیرونی بیشتر از قطر سیم های داخلی است. این نوع بافت مقاومت زیادی در برابر سایش دارد.

معرفی نوع استیل این محصول

نوع فولادی که در بعضی از طناب های فولادی به کار میرود استیل است به همین علت به این نوع سیم بکسل استیل گفته می شود. نوع استیل  کاربرد زیادی در صنایع دریایی و متصل کردن انواع کشتی ها و دکل ها به دلیل ویژگی خاصشان دارند.

ویژگی خاص استیل این است که به طور ذاتی در برابر آب، رطوبت و زنگ زدگی مقاومت دارد و این مقاومت به دلیل وجود کروم و نیکل است. این نوع فولاد نیاز به آبکاری سطحی ندارد. این نوع طناب فولادی هر چه نازکتر باشد و سیم بیشتر داشته باشد انعطاف آن بالاتر می رود. مغزی این نوع طناب فولادی در دو نوع الیاف و فولادی است که نوع فولادی آن استحکام بالا اما انعطاف کمی دارد.

 

سیم بکسل
سیم بکسل

طناب فولادی مخصوص آسانسور

این نوع سیم بکسل از یک سری فولاد و کامپوزیت هایی ساخته شده است. در این نوع محصول چندین رشته سیم در اندازه های متفاوت به دور هم پیچیده می شوند به طوری که نمای مارپیچی دارند. در ساخت طناب های فولادی آسانسور اگر مغزی از فولاد ساخته شود استحکام سیم بیشتر است. همچنین اگر جنس مغزی کنف باشد قدرت کشش سیم بیشتر می شود.

انواع سیم بکسل های آسانسور

سیم بکسل های آسانسور با توجه به جنس مفتول، تاب سیم، مغزی و نوع بافت آن به چند دسته تقسیم می شود. * از نظر جنس مفتول شامل: مفتول بدون روکش، مفتول استیل و مفتول گالوانیزه است. البته تمام این مفتول ها فولادی هستند. 1- مفتول بدون روکش، این نوع سیم بکسل ها چون فاقد روکش هستند مناسب محیطی هستند که رطوبت بسیار کمی داشته باشد چون در برابر زنگ زدگی مقاومتی ندارد.

2- مفتول استیل، اگر قرار است که این محصول در محیطی به کار رود که گرما و زنگ زدگی دارد مفتول استیل انتخاب به جایی است.

3- مفتول گالوانیزه، جنس گالوانیزه در برابر رطوبت بالا و زنگ زدگی مقاومت بسیاری دارد.

* از نظر نوع بافت و تاب، نحوه بافت رشته سیم در ساخت سیم بکسل بسیار با اهمیت است. اهمیت بافت سیم به این دلیل است که اگر بافت سیم درست نباشد ممکن است سیم ها از هم جدا شوند. طناب فولادی آسانسور در دو نوع لنگ یا معمولی بافته می شود. هر کدام از این بافت ها می توانند چپ پیچ یا راست پیچ باشند که بیشتر بافت معمولی استفاده می شود. از دیگر بافت های این نوع طناب فولادی، سیل، استاندارد، و وارینگتون است.

انواع طناب فولادی از نظر اندازه

سیم بکسل آسانسوری معمولا در اندازه های 8، 6، 5، 10 و 11 میلی متری ساخته می شود. هر کدام از این اندازه ها با توجه به ویژگی آسانسور انتخاب می شود. به عنوان مثال جهت جابجایی کابین در میان طبقات از سایزی استفاده می شود که در مقابل نیروی کششی مقاومت بالایی داشته باشد. از بین سایز های مختلف سایز 10 میلی متری به دلیل انعطاف بالا از پر مصرف ترین سایز در آسانسور است.

 

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/YtcZ
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.