چطور مناسب‌ترین فرد را استخدام کنیم؟

0 258

همانطور که احتمالاً می­دانید، کارمندان بزرگترین دارایی یک سازمان هستند و انتخاب یک فرد اشتباه می‌تواند صدمات جبران­ناپذیری را به بیزینس شما وارد کند. حالا سوال اینجاست که چطور می‌توانیم مناسب‌ترین فرد را برای کسب‌وکارمان استخدام کنیم؟

به‌طور کلی جذب نیروی انسانی کارآمد و مناسب ، یکی از سخت‌ترین کارهاست. اینکه فردی را با تخصص، مدرک و مهارت­های موردنیاز کسب‌وکارتان پیدا کنید، مطمئناً فرآیند زمان­بری است و وقت و انرژی زیادی را از شما می‌گیرد. البته این درصورتی‌ست که نخواهید کار را به متخصصان فعال در حوزۀ منابع انسانی بسپارید تا پروسۀ نفس‌گیر جذب و استخدام، بی‌دردسر برای شما انجام شود.

در این مطلب ما فرض را بر این می‌گذاریم که شما خودتان می‌خواهید کلیۀ فرآیند استخدام نیرو را انجام بدهید؛ پس با ما همراه باشید تا قدم به قدم تا استخدام یک کارمند خوب پیش برویم.

اصول استخدام برای انتخاب بهترین افراد

وقتی به مرحلۀ استخدام در سازمان­تان می­رسید، در درجۀ اول باید هدف خودتان را از انجام این کار مشخص کنید؛ چراکه اگر هدف مشخص نباشد، خلق تأثیر مثبت هم تقریباً ناممکن می‌شود. توجه داشته باشید که این هدف باید شامل تعریف کسی باشد که نه‌تنها تخصص کافی را برای انجام خواسته‌های شما دارد، بلکه از مهارت اجتماعی خوبی هم برای ارتباط با سایر کارمندان و مشتریان احتمالی برخوردار است.

اینجاست که شما باید به‌عنوان یک کارفرما، علاوه‌بر بررسی رزومۀ کارجو، مهارت­های اجتماعی، فرهنگی و روابط او را نیز ارزیابی کنید تا انتخاب درستی داشته باشید. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما اگر تنها رزومۀ افراد را بررسی کنید، کارمندان خوب را از دست خواهید داد.

برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید، باید ده‌ اصل زیر را فراموش نکنید.

اصل اول: شرح وظایف کارمند را به‌طور دقیق بنویسید

وقتی کارفرما بداند که دقیقاً چه انتظاری از کارمند خودش دارد، مطمئناً بهتر می­تواند فرد موردنظرش را انتخاب کند. به عبارت دیگر تجزیه و تحلیل شغلی که برای آن به‌دنبال کارمند می‌گردیم، ما را قادر می‌سازد تا اطلاعات مربوط به وظایف، مسئولیت‌ها، مهارت‌های لازم و … را در ذهن داشته باشیم و بر اساس آنها کارمند استخدام کنیم.

اصل دوم: استراتژی استخدام طراحی کنید

وقتی شرح وظایف را به‌طور دقیق مشخص کردید، یک جلسه برای استخدام کارمند مناسب با دیگر اعضای سازمان برگزار کنید. (ترجیحاً کارمندانی که در روند استخدام با شما همراه هستند.)

در این جلسه یک برنامۀ­ درست و اصولی برای فرآیند استخدام بچینید. برنامه­ای که باید مو به مو طبق آن عمل کنید تا بتوانید بهترین­ها را جذب کنید.

اصل سوم: نظم و ترتیب انجام مراحل را جدی بگیرید

برای راحتی کار بهتر است یک چک‌لیست تهیه کنید تا طبق استراتژی خودتان پیش بروید. این چک‌لیست به شما کمک می‌کند تا روند کار به‌خوبی پیش برود. از همه مهم­تر اگر برای اولین‌بار است که تصمیم به استخدام کارمند گرفته­اید، وجود یک چک‌لیست می‌تواند مسیر را برایتان روشن‌تر کند تا قدم‌های بعدی را با اطمینان بیشتری بردارید.

اصل چهارم: کارجویان را اولویت­بندی کنید

وقتی فراخوان استخدام داده می‌شود، به‌طبع افراد زیادی برای همکاری با شما رزومه ارسال می‌کنند. بهترین کار این است که تمام رزومه­ها را بررسی کنید؛ چون این‌کار احتمال پیدا کردن کارمندی را که با شرایط شما بیشتر همخوانی داشته باشد، بالا می­برد. بنابراین بهتر است زمان کافی به این کار اختصاص بدهید.

اصل پنجم: رزومۀ کارجو و مدارکش را با دقت بررسی کنید

یک رزومۀ خوب باید شامل تحصیلات، مهارت­ها، سوابق کاری و … باشد. بررسی رزومه یا نامه‌های درخواست کار نیز با شرح وظایفی که خودتان مشخص کرده­اید، آغاز می‌شود. بنابراین بهترین کار بررسی رزومه‌ها با توجه به شرح وظایفی است که از قبل برای سِمَت موردنظر نوشته‌اید. همۀ متقاضیان را از نظر صلاحیت، مهارت‌، تجربه و ویژگی‌های دیگر بررسی کنید و بهترین­ها را گلچین کنید.

اصل ششم: ترجیحاً مصاحبۀ تلفنی یا آنلاین را در اولویت قرار دهید

چرا؟ چون اینطوری در وقت کارفرما و کارجو صرف­جویی می‌شود. در بسیاری از موارد دیده شده که کارجو، رزومه بسیار خوبی را ارسال کرده است، اما آیا این رزومه صحت هم دارد؟

در چنین شرایطی مصاحبۀ تلفنی به‌کارتان می­آید و کمک می­کند تا قبل از انجام مصاحبۀ حضوری به‌سرعت متوجه شوید که آیا این شخص برای شغل موردنظر شما مناسب است یا خیر. هم­چنین می­توانید از انتظارات کارجو در رابطه با حقوق و مزایا نیز باخبر شوید.

اصل هفتم: برای مصاحبۀ حضوری به سوالات تخصصی اکتفا نکنید

مصاحبۀ شغلیِ حضوری، مهم­ترین مرحله در استخدام کارمند به حساب می‌آید. فرصتی که به کارفرما کمک می­کند تا کارجو را بهتر بشناسد. این مصاحبه باید به‌گونه­ای باشد که مصاحبه‌شونده را از نظر تخصصی و همینطور روانشناسی بررسی کنید. چطور؟ با پرسیدن سوالاتی که از قبل طراحی کرده­اید.

طبیعتاً سوالات تخصصی به سِمَتی مربوط می‌شود که در نظر گرفته­اید، اما سوالات روانشناسی که به شما کمک می‌کند تا از نظر شخصیتی هم کارجو را تحلیل کنید، چیزی شبیه سوالات زیر است:

  • چه چیزی شما را منحصربه‌فرد می­کند؟
  • چرا به این شغل علاقه­مند هستید؟
  • نقطۀ قوت و نقطۀ ضعف خودتان را چه می­دانید؟
  • چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟
  • و …

اصل هشتم: به بررسی رزومه و مصاحبۀ حضوری اکتفا نکنید

بعد از بررسی رزومه، درصورتی که کارجو توانست با موفقیت مصاحبۀ حضوری را پشت سر بگذارد، کارفرما باید تمام گواهینامه‌ها، مهارت‌ها و تجربیات ارائه‌شده توسط آن شخص را بررسی و تأیید کند. بهتر است بر اساس ارزش‌های سازمان‌تان، بررسی سوابقی مانند سابقۀ کاری، مدارک تحصیلی، سابقۀ کیفری و … را در اولویت قرار دهید.

اصل نهم: آزمون عملی بگیرید

آزمون عملی برای شغل­های مختلف متفاوت است، اما می­تواند در جواب نهایی کارفرما تأثیر زیادی داشته باشد. برای مثال اگر قصد استخدام یک بادیگارد را دارید، داشتن آمادگی جسمانی بسیار مهم است، موردی که با یک تست سادۀ ورزشی به راحتی قابل ارزیابی‌ست. برای استخدام یک تایپیست هم میزان سرعت تایپ کاملاً با یک آزمون مشخص می‌شود.

اصل دهم: کارمند خود را به‌صورت رسمی دعوت به کار کنید

حرفه­ای‌ترین و بهترین حالت این است که کارفرما در صورت انتخاب فرد مناسب، ایمیل پیشنهاد شغل را به شخصی که برای موقعیت موردنظرش انتخاب کرده‌، ارسال کند. متن این ایمیل باید شامل مواردی مانند شرایط استخدام، حقوق و مزایا و … باشد که هم کارمند و هم کارفرما هر دو آن را تأیید کرده‌ باشند.

خب تا اینجا ده‌تا اصل استخدام کارمند خوب را بررسی کردیم. همانطور که در ابتدای متن هم اشاره کردم، شما می‌توانید با صرف زمان و احتمالاً درگیر کردن چند نفر از اعضای تیم‌تان، مسئله استخدام کارمند جدید را به‌صورت درون‌سازمانی حل کنید؛ و یا اینکه کار را به یک کاردان بسپارید.
در ادامه تیمی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند بهترین کارمندان را برای شما استخدام کند.

استخدام بهترین کارمند با تیم رسا

مطمئناً استخدام بهترین افراد در بلندمدت می‌تواند سود زیادی را برای هر کسب‌وکاری به‌دنبال داشته باشد. البته این درصورتی است که این‌کار درست و اصولی و با توجه به ارزش‌های کسب‌وکار شما انجام شود.

تیم رسا صفر تا صد مراحل استخدام را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد و به‌عنوان ذهن دوم مدیران و کارفرمایان، تجربۀ خودش را در اختیار آن‌ها می­گذارد. پس اگر شما هم برای انجام یک وظیفۀ خاص در کسب‌وکارتان به‌دنبال نیروی ماهری هستید همین حالا با مشاوران رسا به شمارۀ ۰۲۱۲۶۷۶۹۶۰۳ تماس بگیرید، چون تنها یک تلفن تا خلاص شدن از بار استخدام منابع انسانی فاصله دارید!

4.7/5 - (4 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/HJ7e
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.