تاثیر قصه صوتی کودکانه بر مهارت های کودکان

0 308

قصه گویی سنتی غنی و قدیمی است که ریشه ای باستانی دارد. داستان ها در طول قرن های متوالی، با جذابیت ها و گیرایی های خود، بسیاری از بزرگسالان و کودکان را مسحور خود کرده اند.

همه ما با شنیدن قصه کودکانه به خواب رفته ایم و در بازی های دوره کودکی خودمان را جای شخصیت های اصلی فرض کرده و با صدای بلند دیالوگ های آن ها را تکرار کرده ایم. اما شاید شیوه زندگی دیجیتالی مدرن جامعه امروزی، فرزندان ما را از لذت چنین راه ارتباطی خاطره انگیری، محروم می‌کند. اما آیا چیزی مانند قصه گویی که دارای چنین قدمت زیادی است، می تواند در عصر دیجیتال نیز همانند سابق تاثیر گذار باشد؟

پاسخ بله است. با گذشت زمان، قصه گویی اشکال جدیدی مانند قصه صوتی و  قصه تصویری پیدا کرده است ولی همچنان می تواند همانند گذشته در بسیاری از ابعاد و مهارت های مهم زندگی کودک، موثر واقع شود.

تاثیرات قصه صوتی در ذهن و شخصیت کودکان

قصه به مانند یک محرک، کنجکاوی و قوه تخیل بی پایان کودک را درگیر خود می کند. خیال پردازی، کلید اکتشاف و تفکر خلاقانه است. تصورات غنی که در ذهن کودک شما شکل می گیرند، او را به بازی با ایده ها و خلق تجربیات، بدون ترس از قضاوت یا انتقاد تشویق می کند. از تاثیر قصه گویی در پیشرفت مهارت های گفتاری کودکان نباید غافل شویم. دایره لغات کودکان با گوش دادن به قصه ها بزرگتر می شود و آن ها هر روز با شنیدن داستان های موردعلاقه خود کلماتی جدید شنیده و یاد می گیرند. دایره لغات گسترده تر، به کودکان در بیان و ابراز احساسات خود کمک شایانی می کند. از این رو، باید از رویکردی که منجر به وسعت بخشیدن واژگان فرزندتان می شود، کمک بگیرید.

آنچه والدین نمی توانند از طریق امر و نهی کردن کودک خود انجام دهند، از طریق قصه گویی به دست می آید. قصه ها به کودک شما کمک می کنند تا ارزش ها را به شیوه ای لذت بخش و بدون استرس درک کند. کودکان از سخنرانی ها و توصیه های والدین فراری هستند اما مطمئنا قصه ای جذاب و دلنشین در حافظه آن ها حک خواهد شد. بنابراین می توان از قصه گویی برای آموزش ارزش ها به کودک خود استفاده مفید ببرید.

قصه کودکانه صوتی و مهارت های اجتماعی و عاطفی کودک

قصه ها در رشد مهارت های اجتماعی و عاطفی فرزند شما، نقش مهمی ایفا می کنند. صحبت کردن درباره احساسات و عواطف از طریق قصه ها و به زبان شخصیت های داستان بسیار ساده تر از این است که سعی کنید آن ها را برای فرزندتان توضیح دهید. کودکان اغلب با احساسات دشواری مانند غم، خشم، حسادت و ناامیدی دست و پنجه نرم می کنند. در هم تنیدن این احساسات در قالب یک داستان، راهی مطمئن برای ترغیب فرزندتان به درک احساسات خود و یادگیری کنترل آن‌ها است، دقیقا همان کاری که شخصیت‌ها در داستان انجام می‌دهند. روشی موثر که بر بهبود و توسعه هوش هیجانی و احساسی کودکان نیز تاثیر گذار خواهد بود.

استفاده ابزاری از قصه برای کودکان

شما می توانید از قصه گویی بهره ابزاری برای آرام کردن کودک خود، ببرید. گوش دادن به قصه قبل از خواب در پایان یک روز پر هیجان، برای هر کودکی آرامش‌بخش خواهد بود. داستان های کوتاه فقط برای حفظ دامنه توجه کودک و همچنین برانگیختن کنجکاوی و قوه تخیل او کافی است. این نوع داستان ها، ابزاری عالی برای آرامش دادن به کودکان، به خصوص در زمان هایی که ناراحت هستند و برای آرام شدن به کمک دیگران نیاز دارند، هستند. یک روایت ساده از آنچه در این لحظه اتفاق می افتد می تواند به یک داستان کوتاه تبدیل شود. شنیدن قصه، کودک را از بیداری به عالم خواب آلودگی می برد و او را برای یک خواب راحت آماده می کند. در صورتی که نمی توانید در طول روز زمان زیادی با کودک خود سپری کنید، قصه گفتن شبانه به او می تواند همانند یادآوری علاقه و توجه شما به او، مایه دلگرمی و آسایش خاطر فرزندتان شود.

سرگرم کردن کودک در طول روز با شنیدن قصه صوتی و یا دیدن قصه تصویری می تواند همانند روش قصه گویی های سنتی تاثیر گذار باشد. اکنون که به قدرت و تاثیر قصه گویی برای کودکان پی بردید، بهتر است این را هم درک کنید که لازم نیست همیشه قصه های شاه پریان و ماجراجویی های بزرگ از کتاب های معروف برای آنها بخوانید. از نکات جالب قصه گویی این است که شما می توانید تمام حرف ها و مسائلی که می خواهید با کودک خود در میان بگذارید و به توجه کامل او نیاز دارید، در قالب یک داستان با او درمیان بگذارید. هر اتفاق و رویداد کوچکی می تواند الهام بخش یک قصه جدید باشد.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/Yu6H
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.