ماهی سارم به چند روش طبخ می‌شود و چه مشخصاتی دارد؟

0 1,454

طعم ماهی سارم ( ماهی مقوا سلیمانی ) ، خرید ماهی سارم اصل

هنگام خرید ماهی سارم یا ماهی مقوا سلیمانی اصل آنچه که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد آگاهی از ویژگی‌های واقعی این ماهی است که به شدت طعم ماهی سارم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این متن در نظر داریم ابتدا ویژگی‌ها و مشخصات ماهی سارم را بررسی کنیم و سپس بگوییم که این ماهی به چند روش طبخ داده می‌شود؟

مشخصات کلی ماهی سارم یا ماهی مقوا سلیمانی

ماهی سارم یا ماهی شیربندر یکی از معروف‌ترین ماهی‌های جنوب است که چربی کم و در نتیجه کالری پایینی دارد. این ماهی سرشار از کلسیم بوده که برای سلامتی استخوان‌ها و عضلات مفید است. ماهی سارم ارزش غذایی بالایی دارد و باوجود سلنیوم به پیشگیری و بهبود انواع سرطان کمک می‌کند. همچنین وجود پروتئین بالا در ماهی سارم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ماهی سارم یا شیربندر سرشار از مواد معدنی مانند سلنیوم، پروتئین، آهن، روی، فسفر، پتاسیم، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D و ویتامین K  است.

 

ماهی سارم در آب‌های ساحلی یافت شده و بومی خلیج فارس است. علاوه بر حوضه‌ی خلیج فارس و دریای عمان در 45 کشور دیگر نیز یافت می‌‌شود. ماهی سارم دارای توزیع گسترده‌‌ای در اقیانوس هند و اقیانوس آرام غربی است. سارم بندر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و اغلب در اعماق 50 متری زیست می‌‌کند.

ماهی سارم بدن دوکی شکل تا بیضوی دارد. شکل ظاهری این ماهی بیضی شکل است و بدن آن به رنگ نقره‌ای است که از بالا به پایین از شدت رنگ کم می‌شود. از بالای سر تا قسمت میانی بدن ماهی سارم به رنگ نقره ای مایل به خاکستری است. از قسمت میانی تا زیر شکم ماهی به رنگ نقره ای مایل به سفید می‌شود.  در امتداد سر ماهی لکه‌های سیاه رنگی روی پوست ماهی وجود دارد.

طرز تهیه ماهی سارم یا مقوا سلیمانی با برگ مو و بادمجان

فیله را به چهار قسمت تقسیم می‌کنیم. برگ‌های مو را شسته و خشک می‌کنیم. سپس برگ مو را به نحوی که سمت صاف آن پایین قرار گیرد، دور فیله‌ها می‌پیچیم. نیازی نیست که تمام قسمت‌های فیله پوشیده شود. این فیله‌های پیچیده شده را با قلمو آغشته به روغن زیتون کرده و در ماهیتابه قرار می‌دهیم. اجازه می‌دهیم که هر سمت فیله ها ۴-۳ دقیقه حرارت ببیند. نیازی به سرخ کردن بیش از اندازه ی ماهی نیست. بادمجان‌ها را به صورت طولی برش زده و به دوقسمت مساوی تقسیم می‌کنیم. کمی روغن زیتون را با قلمو روی بادمجان‌ها می‌مالیم و تا زمانی که رنگ هر دو طرف بادمجان‌ها به حد مطلوبی برسد. برای سرو غذا سالاد را در بشقاب ریخته و فیله‌ی ماهی و بادمجان را روی سالاد قرار می‌دهیم.

طرز تهیه ماهی سارم کبابی

برای تهیه ماهی کبابی رستورانی ابتدا قطعات ماهی را پس از اینکه استخوان‌ها و قسمت‌های اضافی‌شان را جدا کردیم روی سطح کار داخل یک سینی قرار می‌دهیم، سپس روغن زیتون را روی گوشت ماهی ماساژ می‌دهیم. پس از اینکه دو طرف ماهی را به خوبی با روغن زیتون کاور کردیم، پیاز را رنده می‌کنیم، سپس با فشار دست آب پیاز را می‌گیریم و به همراه آب لیمو ترش روی گوشت ماهی ها با دست ماساژ می‌دهیم تا طعم دار شوند. در اخر مقداری نمک و فلفل سیاه روی گوشت ماهی‌ها می‌پاشیم، سپس ماهی‌ها را به آرامی داخل یک ظرف درب دار قرار می‌دهیم و به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا طعم مواد با گوشت ماهی تلفیق شود.

پس از اینکه ماهی‌ها به خوبی طعم‌دار شدند، منقل زغال را به صورت یکدست روشن می‌کنیم، سپس ماهی را داخل توری دو طرف قرار می‌دهیم و با فاصله از زغال ها به آرامی کباب می‌کنیم. گوشت ماهی لطیف است و به سرعت می‌سوزد. به همین دلیل نیاز نیست که زغال‌ها را باد بزنیم. پس از اینکه گوشت ماهی‌ها به خوبی کباب شد، مخلوط کره ذوب شده و زعفران را با قلمو روی ماهی کباب‌ها می‌کشیم تا لذیذتر شوند. در پایان ماهی کباب را به همراه نان یا برنج سرو می‌کنیم.

ماهی کباب بندری یکی از انواع کباب‌های خوشمزه و مفید ایرانی است که در دسته‌بندی غذاهای دریایی قرار می‌گیرد. ماهی کباب یکی از غذاهای خوشمزه دریایی است که علاوه بر طعم فوق‌العاده خوبش برای بدن نیز مفید است.

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می‌توانید برای ۴ نفر ماهی کباب بندری تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کباب تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

3/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/eAyg
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.