روغن موتور برای اچ سی کراس H30 Cross چی استفاده کنیم؟

0 1,523

بر سر انتخاب روغن مناسب برای خودروی اچ سی کراس بین علما اختلاف بسیار است. امیدواریم در این متن کوتاه، شما را در انتخاب روغن موتور مناسب یاری کنیم!

گرانروی روغن موتور اچ سی کراس

از آنجایی که موتور این خودرو با خودروی پژو 206 تیپ 5 مشترک می باشد(TU5) بنابراین به دفترچه انگلیسی خودروی 206 مراجعه می کنیم تا ببینیم خودروساز و طراح، کدام گرانروی را برای این موتور مناسب می داند. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، بهترین گرانروی برای آب و هوای ایران و با توجه به کیفیت مونتاژ ایرانخودرو، گرانروی 5w40 می باشد.

در موتور TU5 نیازی به تنظیم دوره ای فیلر سوپاپ ها نیست و این فیلر توسط فشار روغن و به صورت اتوماتیک تنظیم می شود و استفاده از روغن های غلیظ تر باعث ایجاد اختلال در این سیستم شده و علاوه بر کاهش شتاب و افزایش مصرف سوخت، صدای موتور را افزایش و عمر آن را کاهش خواهند داد.

نتیجه گیری 1:

بهترین انتخاب گرانروی 5w40 می باشد.

هرگز از گرانروی 20w50 استفاده نکنید.

تا جای ممکن از گرانوری 10w40 استفاده نکنید.

سطح کیفی روغن موتور برای اچ سی کراس

سطح کیفی پیشنهادی موتور TU5، سطح SJ می باشد. اما استفاده از سطوح کیفی بالاتر همواره مجاز است و با توجه به اینکه اکثر روغن های امروزی دارای سطوح کیفی بالاتر SM و SN می باشند، می توانید با خیال راحت از این سطوح کیفی استفاده کنید و از مزایای سطوح کیفی بالاتر استفاده کرده و عمر بالای موتور خودرو را تضمین نمایید.

نتیجه گیری 2:

سطح کیفی SN بهترین انتخاب می باشد.

حجم روغن و سرریز دوره ای

مطابق بالا، در صورتی که روغن از طریق دستگاه ساکشن سالم و بدون نقص تخلیه شود، با تعویض فیلتر روغن، باید 3.4 لیتر روغن در موتور TU5 ریخت. همچنین در صورتی که از طریق پیچ کارتل روغن تخلیه شود، باید 3.2 لیتر روغن بریزید.

به صورت دوره ای سطح روغن را کنترل نمایید(در مقاله ای جداگانه نحوه کنترل سطح روغن شرح داده می شود)، به صورت میانگین در هر 1000 کیلومتر می توانید یک استکان(100-125 میلی لیتر) روغن سر ریز نمایید.

پیشنهاد: همواره 4 لیتر روغن تهیه کنید. از تعویض روغنی بخواهید 3 لیتر دقیق داخل موتور بریزد و بعد از رسیدن به منزل، از طریق ظرف مدرج، خودتان 250 یا 400 میلی لیتر اضافه کنید. شخصا همواره از طریق پیچ کارتل روغن را تخلیه می نمایم و بعد از بازگشت به منزل، یک لیوان روغن اضافه میکنم. باقی مانده روغن از ظرف 4 لیتری را برای سر ریز های دوره ای کنار بگذارید.

نتیجه گیری 3:

حجم روغن موتور مناسب در صورت تخلیه با ساکشن: 3.4 لیتر

در صورت تخلیه با پیچ کارتل: 3.2 لیتر

تعویض دوره ای روغن موتور اچ سی کراس

با توجه به کیفیت سوخت ایران و وضعیت هوا، بهترین زمان برای تعویض روغن کیلومتر 6 تا 8 هزار برای سطح کیفی SN و برندهایی که در آینده پیشنهاد می شود، است.

برند پیشنهادی روغن موتو H30 کراس

در انتخاب برند روغن موتور بسیار حساسیت به خرج بدهید. اگر ماجراجو و کنجکاو هستید در گوگل چرخی بزنید و دیتاشیت های هر روغن را استخراج کنید و پارامترهای مختلف را با هم مقایسه کنید.

پیشنهاد ما به شما پس از بررسی دیتاشیت ها و مشاهده تست های آزمایشگاهی، استفاده از دو برند مطرح توتال و ادینول می باشد.

همه ما از صدای تراکتور مانند اچ سی کراس که در دنده 1 و 2 به گوش می رسد بیزار هستیم، اما خبر خوب اینکه با استفاده از برندهای پیشنهادی زیر، این صدا به میزان محسوسی کاهش خواهد یافت و معجزه روغن را لمس خواهید کرد!

1- ادینول سوپرلایت 0540(ADDINOL SUPER LIGHT 0540)

این برند آلمانی یکی از معتبر ترین و با کیفیت ترین تولید کننده های روغن بوده و جزو معدود برندهایی است که در ایران نمایندگی رسمی دارد، شما می توانید با اطمینان خاطر و با قیمتی عادلانه محصولات این برند را از نمایندگی های شرکت فراآسیا تهیه کنید. همچنین تهیه این روغن از سایت معتبر دیجی کالا پیشنهاد ما به شما می باشد. قیمت 4 لیتر این روغن در زمان نگارش این مقاله، حدود 100 تا 110 هزار تومان می باشد. قطعا اگر نمایندگی رسمی این روغن در کشور ما وجود نداشت، قیمت این روغن بسیار بالاتر بود. در تست سایش، این روغن توانست عدد فوق العاده 0.04 را کسب کند.

2- توتال 9000 انرژی (TOTAL 9000 Energy)

روغن پیشنهادی شرکت پژو برای موتور TU5 برند توتال می باشد. اگرچه که نسخه های تقلبی این روغن در بازار وجود دارد، اما در صورت تهیه این روغن از فروشگاه های معتبری چون دیجی کالا، می توانید از اصل بودن روغن خریداری شده مطمئن باشید. قیمت 4 لیتر این روغن به صورت میانگین 130 هزار تومان می باشد. در تست سایش دو فلز، این روغن توانسته عدد فوق العاده 0.02 را کسب کنید و وضعیت بهتری نسبت به ادینول سوپر لایت داشته باشد.

نکته: حتما به وجود پسوند Energy دقت کنید. توتال 9000 در بسته بندی فلزی می باشد که در امارت پر می شود و از نظر کیفیت و قابلیت ها در سطح پایین تری از Energy است. اما توتال 9000 انرژی در بسته بندی پلاستیکی بوده و ساخت فرانسه است.

دیگر برندها:

قطعا بین روغن های نام برده شده در فوق با روغن های ایرانی، اختلاف زیادی وجود دارد. عدم وجود دیتاشیت های کامل و عدم اطمینان ازکنترل کیفی، همچنین نبودن تست های معتبر مانع از اعتماد به برندهای ایرانی می شود. همچنین تجربیات شخصی نیز نشان از صدای بیشتر موتور در استفاده از برند های ایرانی دارد.

البته این نکات در مورد برخی از برند های خارجی هم صدق می کند. به عنوان مثال به کمپانی مطرح و معروف AISIN اشاره می‌کنیم که به تازگی روغن های این شرکت در ایران یافت می شود؛ روغن را باید از روغن ساز خرید! شرکت آیسین معتبر است، اما در زمینه روغن، توتال، ادینول، بیزول، موبیل وان و… بسیار معتبر تر هستند. در مورد روغن های آیسین تست های معتبری در سطح وب یافت نشد و دیتاشیت های خود آیسین نیز اطلاعات ناقصی ارائه داده اند؛ پس روزه شک دار نگیرید!

اما از قدیم گفتند هرچقدر پول بدید، همون قدر آش می خورید! به روغن موتور اهمیت بدهید برای آن هزینه کنید تا علاوه بر دریافت مزایایی چون کاهش حرارت موتور،‌ کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب، کاهش صدای موتور و …، عمر موتور خود را نیز تضمین و از هزینه های آتی جلوگیری نمایید.

چرا ایران خودرو روغن با گرانروی 10w40 را برای اچ سی کراس پیشنهاد داده است؟

ابتدا کاپوت خودروی خود را بالا بزنید و برچسب زرد رنگ روی موتور  را نگاه کنید! به شما پیشنهاد شده از روغن 5w30 استفاده کنید. البته با توجه به اینکه کشور ما چهار فصل می باشد و معمولا زمستان های سرد و تابستان های گرمی را تجربه می کنیم، بهتر است از گرانروی 5w40 استفاده کنیم.

چرا در دفترچه راهنما، گرانروی 10w40 پیشنهاد شده است؟

روغن های 10w40 قیمت کمتری از روغن های 5w40 دارند. همانطور که میدانید، موتور خودروی شما با “رانا” و چند خودروی دیگر مشترک می باشد که دارای کارت طلایی 3 ستاره بوده و ایرانخودرو را ملزم به سرویس های دوره ای رایگان می‌کند. بنابراین پیشنهاد روغن 10w40 برای ایرانخودرو به صرفه تر می باشد و به اصطلاح به فکر جیب خودش بوده!

البته شما هم می توانید اقدام به دریافت کارت طلایی چند ستاره کنید و سرویس هایتان را رایگان در نمایندگی انجام بدهید، در این صورت برای شما هم روغن ارزان 10w40 استفاده می شود.

در گذشته و در محصولات ایرانخودرو، روغن پیشنهادی در دفترچه راهنما و دفترچه گارانتی متفاوت بود. معمولا روغن های دفترچه گارانتی ارزان تر بودند. اما امروزه ایرانخودرو این سوتی را برطرف نموده است!

روغن های 10w40 معمولا نیمه سنتزی و روغن های 5w40 تمام سنتتیک هستند. بنابراین انتخاب روغن 5w40 علاوه بر اینکه از خودروی شما در برابر آسیب های استارت سرد مراقبت می کند، باعث استفاده از مزایای روغن های تمام سنتتیک نیز می شود.

همانطور که در تصاویر قبلی مشاهده کردید، برچسب روی موتور و دفترچه رسمی شرکت پژو، روغن 5w30 را برای این موتور پیشنهاد کرده اند. بنابراین با خیال راحت از روغن 5w40 استفاده و عمر بیشتر موتور را تضمین نمایید!

3.5/5 - (4 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/Os2j
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.