روش ساخت چراغ مطالعه چوبی

0 661

بسیاری از افرادی که به چراغ مطالعه چوبی علاقه دارند دوست دارند خودشان آن را بسازند. البته ناگفته نماند ساخت این چراغ به صورت دستی و آن هم با چوب به مهارت بسیار بالایی احتیاج دارد. یعنی باید کار کردن با چوب را بلد باشید و دستگاه های موردنیاز همانند دستگاه برش را در اختیار داشته باشید.

اگر بتوانید این چراغ را خودتان بسازید می توانید آن را به عنوان یک هدیه گرانبها به دوستتان کادو دهید. برای ساخت این چراغ به صبر و دقت زیادی احتیاج دارید. در ادامه به روش ساخت چراغ مطالعه چوبی به صورت کامل می پردازیم.

مهارت های مورد نیاز برای ساخت چراغ مطالعه چوبی

برای ساخت چراغ مطالعه به مهارت دستی و خلاقیت احتیاج دارید. زیرا کار با چوب کار هر کسی نیست. مثلاً برش دادن چوب ها، اندازه گیری دقیق، تعین زاویه ها به صورت دقیق بسیار مهم است. پس باید فردی که این کار دستی را انجام می دهد دقت بالایی در هنگام ساخت به خرج دهد. همچنین مهارت کار با ابزارآلات برقی بسیار مهم است. مثلاً باید بدانید که چگونه سیم برق را به سرپیچ لامپ وصل کنید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت چراغ مطالعه چوبی

برای ساخت چراغ مطالعه چوبی به وسایل مختلفی احتیاج داریم. این وسایل شامل موارد زیر است.

  • چوب و یا ورقه ام دی اف
  • سیم برق
  • سرپیچ لامپ و لامپ ال ای دی برای چراغ
  • اگر از چوب استفاده می کنید به روغن جلاء و سمباده هم احتیاج پیدا می کنید.
  • دو شاخه برای وصل کردن به پریز
  • چسب محکم برای وصل کردن لامپ به چراغ مطالعه چوبی

مراحل ساخت چراغ مطالعه چوبی

ساخت چراغ مطالعه چوبی طی یک فرایند و مراحل خاصی انجام می شود.

مرحله اول ساخت چراغ مطالعه چوبی

ابتدا باید چوب های مربوط به پایه و تنه چراغ را برش بزنید. سعی کنید از یک دستگاه برش دقیق استفاده کنید تا با کمترین زدگی چوب را برش بزند. ابتدا یک قطعه چوب به اندازه های 20 سانتی متر در 40 سانتی متر برش بزنید. سعی کنید یک سر آن دارای زاویه برش 30 درجه باشد. این زاویه برای خم بودن چراغ مطالعه لازم است. این قطعه چوب را برای قسمت تنه چراغ استفاده می کنند.

یک قطعه دیگر به ابعاد 16 سانتی متر در 3 سانتی متر برای وصل کردن تنه به پایه نیاز است. پس از ساختن قسمت تنه سراغ پایه ها بروید. برای ساخت پایه چوب سعی کنید سه قطعه چوب برش بزنید. یکی از قطعه ها بزرگ تر از بقیه باشد. زیرا این قطعه در وسط پایه قرار گرفته و تنه به آن متصل می شود. همچنین دو قطعه دیگر برای حفظ تعادل بهتر هستند. ابعاد پایه را می توانید به دلخواه خود انتخاب کنید.

مرحله دوم ساخت چراغ مطالعه چوبی

در مرحله دوم قطعه های چوب باید سمباده زده شوند. اگر از ام دی اف استفاده کنید نیازی به سمباده زدن نخواهید داشت. تکه های چوبی که برش زده اید را به دقت سمباده بکشید تا پستی بلندی های آن برطرف شوند. این گونه چوب حالت یکدست و زیبایی به خود می گیرد.

سپس سعی کنید با چسب چوب مخصوص قطعه های چوب را با دقت به هم بچسبانید. سعی کنید ابتدا قطعات پایه را که شامل سه قطعه هستند به هم وصل کنید. قطعه بزرگتر در وسط و دو قطعه کوچک تر را در کنار آن بچسبانید. سپس تنه را که شامل دو قطعه است به پایه متصل کنید. قطعه کوتاه تر مستقیماً به پایه متصل شود و قطعه بزرگتر را به صورت کج به قطعه وسطی متصل نمایید. در واقع لامپ ال ای دی به این قسمت متصل می شود.

مرحله سوم ساخت چراغ مطالعه چوبی

حال باید قسمت های مربوط به برق را انجام دهید. ابتدا سرپیچ مربوط به لامپ ال ای دی را با چسب به قطعه چوبی متصل کنید. سعی کنید اتصال سرپیچ به قطعه چوبی به نحوی باشد که مشکلی در سیم کشی چراغ به وجود نیاید. سپس دو شاخه را به سیم برقی که از قبل آماده کرده اید متصل کنید. همچنین سر دیگر سیم را به سرپیچ لامپ متصل کنید. همه این کارها را زمانی انجام دهید که چسب سرپیچ خشک شده باشد. در غیر این صورت سرپیچ جدا خواهد شد.

مرحله چهارم ساخت چراغ مطالعه چوبی

در مرحله چهارم باید سیم برق چراغ مطالعه را سازماندهی کنید. سعی کنید سیم را به گونه ای به چراغ مطالعه وصل کنید که زیاد پیدا نباشد. برای این کار بهتر است از سیم برقی استفاده کنید که رنگ روکش آن به رنگ قهوه ای یا سیاه باشد. می توانید با چسب حرارتی سیم را در امتداد چراغ به آن وصل کنید تا از تنه چراغ جدا نشود. همچنین سعی کنید طول سیم زیاد بلند نشود و چراغ را در نزدیک پریز برق قرار دهید. سپس لامپ را داخل سرپیچ قرار داده و دوشاخه را به پریز متصل کنید.

  • همچنین میتوانید چراغ مطالعه با طرح ها و جنس های مختلف را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.

نکات مهم ساخت چراغ مطالعه چوبی

هنگام ساخت چراغ مطالعه چوبی باید به یک سری نکات توجه ویژه ای داشته باشید. با رعایت این نکات می توانید بدون هیچ گونه مشکلی یک چراغ زیبا بسازید.

  • در هنگام برش چوب ها سعی کنید نیم سانتی متر بیشتر از ابعاد گفته شده را در نظر بگیرید. مثلاً به چای 16 سانتی متر، از 16 و نیم استفاده کنید. زیرا آن نیم سانتی متر احتمالاً در مرحله سمباده زدن از بین می رود. به این صورت به سایز واقعی دست پیدا می کنید.
  • اگر از چوب خام استفاده می کنید حتماً قبل از وصل کردن قطعات آن ها را با روغن مخصوص جلاء بدهید. این گونه زیبایی چراغ مطالعه چوبی شما دو برابر خواهد شد.
  • قبل از آنکه چسب سرپیچ خشک نشده است آن را به برق متصل نکنید. زیرا برق می تواند با چسب خشک نشده جرقه داده و باعث سوختن لامپ شود. پس حتماً تا خشک شدن همه چسب ها صبر کنید.
  • اگر می خواهید چراغ متحرک باشد به جای چسب از پیچ و مهره استفاده کنید. قطعات را با پیچ و مهره به گونه ای متصل کنید که بتوان آن ها را حرکت داد. این ویژگی برای تغیر زاویه دادن چراغ بسیار مهم است.
این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/c02q
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.