راهنمای نورپردازی سالن پذیرایی

0 506

در حالی که اتاق نشیمن بی تردید یکی از راحت ترین و همه کاره ترین فضاها در یک خانه است، همین راحتی می تواند چیدمان و دکوراسیون داخلی به ویژه نورپردازی آن را دشوار کند. باید مشخص کنید که از اتاق پذیرایی برای چه چیزی استفاده می‌کنید و نورپردازی را برای پاسخگویی به همان نیازها برنامه‌ریزی کنید. همچنین می توانید نمونه هایی از لوسترهای نصب شده در سالن پذیرایی را در نیچروان ملاجظه کنید.

در اینجا، چند ایده‌ نورپردازی سالن پذیرایی را باهم مرور می کنیم:

استفاده از اتاق نشیمن برای تماشای تلویزیون

اگر اتاق نشیمن شما عمدتاً برای سرگرمی و تماشای تلویزیون استفاده می شود، لایه های نورپردازی زیر را برای فضای خود در نظر بگیرید:

نورپردازی محیطی: برای علاقمندان به تماشای تلویزیون، تابش نور از بالای سر با قابلیت تنظیم (دیمردار) راهی برای روشنایی این فضا است و باعث می شود زاویه دید شما تحت تأثیر عوامل حواس پرتی نباشد.

حتماً تعداد چراغ‌های روشن بالا یا روبروی تلویزیون را کم کنید تا از روشن شدن بیش از حد سطوح جلوگیری کنید تا باعث ایجاد تابش خیره کننده در صفحه تلویزیون نشوند.

نورپردازی وظیفه ای: در فضای نشیمن، کمترین مقدار نورپردازی وظیفه ای مورد نیاز است. یک چراغ مطالعه یا رومیزی که در پشت صندلی شما قرار می گیرد ممکن است هنگامی که به دنبال کنترل می گردید، مفید باشد، اما احتمالاً پس از روشن کردن تلویزیون آن را خاموش می کنید.

نورپردازی تاکیدی: نورپردازی تاکیدی باید به حداقل برسد زیرا دیوارکوب ها و هالوژن ها روی دیوار سایه‌ هایی ایجاد می‌کنند که هنگام تماشای تلویزیون می توانند حواس شما را پرت کنند.

استفاده از اتاق نشیمن برای مطالعه کردن

برای کسانی که به خواندن کتاب یا مجله علاقمند هستند، روش نورپردازی لایه ای زیر را پیشنهاد می کنیم:

نورپردازی محیطی: مانند بیشتر فضاهای نشیمن، نور عمومی برای محیط لازم است. اما در این مورد، لازم نیست نگران افتادن نور در صفحه تلویزیون باشید. در این مورد دست شما در مورد نوع و محل قرارگیری تجهیزات روشنایی باز است. لازم نیست در مورد استندها، آویز ها و دیوارکوب ها حساس باشید. فقط مطمئن شوید که نور آنها قابل تنظیم باشند، زیرا صرف نظر از کاری که انجام می دهید، روشنایی زیاد می تواند به طور بالقوه می تواند به چشم شما آسیب بزند.

نورپردازی وظیفه ای: نورپردازی وظیفه برای مطالعه ضروری است. بنابراین، لامپ‌های مطالعه، چه ایستاده و چه رومیزی، در میزان دید شما بسیار تأثیر گذارند. وسایلی را در نظر بگیرید که نه تنها صفحه کتاب شما را روشن می کنند، بلکه درصد قابل توجهی از فضای شما را هم روشن می کنند. به این ترتیب، می‌توانید ساعت‌های طولانی را صرف خواندن کتاب مورد علاقه خود کنید.

نورپردازی تاکیدی: نورپردازی تاکیدی خوب است، اما غیر ضروری است. می‌توان از آن برای روشن کردن قفسه‌های کتابخانه به روش‌های خلاقانه استفاده کرد تا جلب توجه کند، اما برای مطالعه کافی نیست. اگر تصمیم دارید از نورپردازی تاکیدی استفاده کنید، مطمئن شوید که مقدار روشنایی آن قابل تنظیم باشد.

استفاده از اتاق پذیرایی برای سرگرمی و معاشرت

چه در طول تعطیلات و چه در طول سال، بسیاری از ما دوست داریم میزبان مهمانانمان باشیم. در ادامه نحوه لایه بندی نور برای داشتن یک اتاق نشیمن شاد و سرزنده آمده است:

نورپردازی محیطی: روشنایی محیطی مؤثرترین لایه نورپردازی سالن پذیرایی است . برای گردهمایی‌های اجتماعی، همه گزینه‌ها از جمله کنارسالنی و آباژورها، دیوارکوب ها و لوسترها را در اختیار دارید. با این حال، سعی کنید که فضا را تا حد امکان گرم نگه دارید. از حباب های شیشه ای و روشنایی های دیمردار غافل نشوید، زیرا تابش خیره کننده نور را کاهش می دهد و در عین حال فضای شما را برای تعامل متعادل می کند. همچنین می توانید از یک آویز یا لوستر را برای روشنایی یک نقطه کانونی استفاده کنید، به خصوص اگر نور گرم و قابل تنظیمی ارائه می دهد.

روشنایی وظیفه: وقتی صحبت از معاشرت می شود، نورپردازی وظیفه ای از اهمیت کمتری برخوردار است. با این حال، یک چراغ رومیزی خوب، دیوارکوب یا ردیفی از آویزهای کوچک می تواند به طور موثر پیشخوان ها و سطوح کاربردی را روشن کند.

نورپردازی تاکیدی: نورپردازی تاکیدی فرصتی عالی برای برجسته کردن بخش هایی از پذیرایی است که بر زیبایی بیش از کاربرد تاکید دارند. البته مادامی که در استفاده از آنها زیاده روی نکنید. آویزهای تزئینی ، اشیای دکوراتیو، تابلو ها و هر گونه آثار هنری و معماری را که از همه بیشتر دوست دارید می توانید با دیوارکوب ها و نورافکن های بالای آنها روشن کنید.

در حالی که مفهوم “اتاق نشیمن” به اندازه کافی واضح به نظر می رسد، اما استفاده از فضای آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. و بنابراین با توجه به لایه های روشنایی و کاربری شما همه چیز نهایتاً به سلیقه شما بستگی دارد.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/jKBM
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.