لوله مبلی چیست؟

0 745

لوله مبلی که به لوله سبک هم معروف است، لوله‌ای است که از ورق روغنی (ورق نورد سرد) و براساس استانداردهای DIN 2394(1) 94 و EN 10 219 -2 تولید شده است. استفاده از ورق روغنی به عنوان ماده اولیه تولید این لوله‌ها باعث شده در صنعت با نام لوله روغنی هم شناخته بشود.

لوله مبلی یکی از پرکاربردترین محصولات بازار لوله و پروفیل است که بدلیل فرم پذیری عالی، استفاده گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، مبلمان و صندلی، اگزوز، کانکس و کانتینر، دوچرخه سازی، لوازم خانگی و … دارد.

از مهمترین ویژگی‌های لوله مبلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱-دقت ابعادی مطلوب در قطر و ضخامت
۲-جوش پذیری
۳-فرم پذیری عالی در فرآیندهای خم کاری و کشش
۴-کیفیت سطحی مطلوب
۵-قابلیت آبکاری
۶-قابلیت کشش سرد

اول اینکه لوله مبلی بخاطر ورقی که از آن تولید می‌شود، سطح صاف و زیبایی دارد، همچنین فرم پذیر است، به خوبی خم می‌شود و از همه مهمتر خیلی خوب آب میگیرد، آب کروم، درست مانند آینه. به علاوه‌ی این که  دقت ابعادی خوبی دارد. این به آن معنا است که قطر و ضخامت دقیق آن مناسب تولید است .

خصوصیت مهم دیگر، قیمت لوله مبلی است  که اتفاقا در واحد وزن از سایر لوله‌های آهنی بالاتر هم هست ، اما چون این لوله ها سبک وزن هستند ، یعنی ضخامت ۰.۴، ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷ تا … ۱.۵ میلیمتر دارند ، قیمت ۱ متر از آن‌ها از باقی لوله‌ها ارزان‌تر است. یعنی می‌توان گفت هم کیفیت بالاتری دارند و هم به صرفه تر هستند.

قیمت لوله سبک یا مبلی به چه فاکتورهایی بستگی دارد ؟

اول به ورقی که از آن تولید می‌شود! در واقع ۹۰ درصد پولی که بابت خرید لوله پرداخت می‌کنید قیمت ورق است، ورق روغنی یا ورق نورد سرد. پس قیمت لوله سبک به قیمت ورق روغنی بستگی دارد که خود به قیمت جهانی فولاد، قیمت ارز، تعرفه‌های گمرکی و هزینه‌های تولید کارخونه‌ها مثل هزینه انرژی وابسته است .

بطور معمول قیمت لوله مبلی در واحد وزن اعلام می‌گردد (به عنوان مثال هر کیلو ۶۲,۲۰۰ تومان یا هر تن ۶۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان)، که این قیمت هم وابسته به عواملی همچون قیمت جهانی ورق نورد سرد، قیمت ارز، تعرفه گمرکی، هزینه‌ انرژی برای کارخانه ها و … است.

گرچه قیمت لوله سبک (لوله مبلی) در واحد وزن کمی از لوله سنگین (ضخامت ۲ از ورق سیاه) بالاتر است. ولی به دلیل ضخامت و وزن پایین‌تر، هزینه واحد طول آنها از لوله‌های دیگر کمتر است. بنابراین در بسیاری از صنایع که ضخامت‌های پایین‌تر لوله مورد نیاز است، از لوله‌ سبک یا مبلی استفاده می‌شود.

این قیمت بیش از همه تابع قیمت ورق سرد یا روغنی در بازار آهن و فولاد است. البته مد نظر داشته باشید که بعضی از قطرها و ضخامت ها گرانتر از قیمت پایه هستند.

 

قیمت لوله مبلی در گروه صنعتی صبا و همچنین برترین کارخانه های حاضر کشور

 

  قیمت(تومان) واحد تحویل طول(متر) ضخامت  
  ۶۲۲۰۰ تومان کیلوگرم کارخانه ۶ متر ضخامت ۰.۷    
  ۶۲۲۰۰ تومان  کیلوگرم انبار صباپروفیل ۶ متر ضخامت ۰.۸    
  ۶۲۲۰۰ تومان  کیلوگرم کارخانه ۶ متر ضخامت ۰.۹    
  ۶۲۲۰۰ تومان  کیلوگرم کارخانه ۶ متر ضخامت ۱    
  ۶۲۲۰۰ تومان  کیلوگرم کارخانه ۶ متر ضخامت ۱.۲۵    
  ۶۲۲۰۰ تومان  کیلوگرم انبار صباپروفیل ۶ متر ضخامت ۱.۵    
  ۶۸۲۰۰ تومان  کیلوگرم انبار صباپروفیل ۶ متر ضخامت ۰.۴    
  ۶۷۲۰۰ تومان  کیلوگرم کارخانه ۶ متر ضخامت ۰.۵    
  ۶۶۲۰۰ تومان  کیلوگرم انبار صباپروفیل ۶ متر ضخامت ۰.۶    

 

گروه صنعتی صبا بیش از ۳۵ سال است که در زمینه تولید و توزیع لوله و پروفیل‌های صنعتی فعالیت دارد. با افتخار گسترده‌ترین سبد محصول لوله مبلی و پروفیل سبک را به مشتریان ارائه میدهد.

گروه صنعتی صبا افتخار دارد که در کنار تولید و تامین لوله مبلی یا سبک به شکل خام، خدمات برش لوله مبلی  و همچنین کشش لوله و پروفیل را به بهترین قیمت و توسط بروزترین دستگاههای دنیا انجام دهد. کارگاه برش لوله و پروفیل گروه صنعتی صبا، با داشتن ۷ خط برش PLC لوله و پروفیل ، قادره روزانه تا ۵۰۰۰۰ قطعه برش خورده تحویل مشتریان گرامی بدهد.

 

لوله سبک یا مبلی چیست ؟ و چه تفاوتی با لوله معمولی دارد ؟

لوله مبلی یا سبک به لوله هایی گفته می شود که از ورق نازکتری (معمولا ورق نورد سرد یا روغنی) تولید میشوند، و ضخامتی بین ۰.۴ تا ۱.۵ میلیمتر دارند.

قیمت امروز لوله مبلی چند بوده و لوله مبلی یا سبک از لوله های معمولی ارزانتر است یا گرانتر ؟

قیمت امروز لوله مبلی در گروه صنعتی صبا ۶۲,۲۰۰ تومان اعلام می شود با آنکه قیمت واحد وزن لوله مبلی در مقایسه با لوله های معمولی بالاتر است اما چون این لوله ها سبک تر هستند قیمت هر شاخه آنها ارزان تر درمی آید .

چرا استفاده از لوله مبلی یا سبک به صرفه تر است ؟

برخلاف لوله های معمولی که برای هر قطر نهایتا دو یا سه ضخامت بیشتر ندارند، در استاندارد لوله‌ مبلی ، برای هر مقطع (مثلا لوله مبلی) حدود ۱۰ ضخامت مختلف موجود است ، که طراح یا تولید کننده محترم می تواند از بین آنها و با توجه به خصوصیات فیزیکی که در نظر دارد ، وزن دلخواه را انتخاب کند .

بار چه کارخانه‌هایی را می‌توانم از گروه صبا خریداری کنم ؟

گروه صبا افتخار دارد در کنار تولید، محصولات بهترین کارخانه های حال حاضر لوله و پروفیل سبک ایران را در سبد محصولات خود دارد، شما همراه گرامی میتوانید محصولات کارخانه هایی همچون: کارخانه خاورصنعت هما، نورد و پروفیل ساوه، فولاد ساب و کویر را از طریق گروه صبا تهیه فرمایید .

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/gKjs
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.