علائم عفونت زخم یا خراشیدگی را بشناسید

0 403

خراشیدگی و زخم مشکلی نیست که بتوان همیشه از آن پیشگیری کرد و به دلایل مختلف روی پوست بدن به وجود می‌آید. اگر زخم به طور کامل درمان نشود، ممکن است مشکلات جدی‌تری به همراه داشته باشد. برای آنکه عفونت زخم را بشناسید و برای درمان آن به سرعت اقدام کنید، علائم و نشانه‌های معرفی شده را با دقت بخوانید.

هنوز ذره‌هایی روی پوست دیده می‌شود

با توجه به شرایط و اتفاقی که منجر به ایجاد زخم و خراشیدگی شده مثل افتادن روی آسفالت خیابان، ممکن است ذره یا اجسام بسیار ریزی از روی زمین درون زخم به دام بیفتند. باید هرچه سریع‌تر زخم را تمیز کنید و هر گونه ذره یا آلودگی را از بین ببرید.

در غیر این صورت احتمال عفونت زخم افزایش می‌یابد. اگر احساس کردید که هر جسم ریزی درون اعماق پوست گیر کرده است، برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید. تصور نکنید که ساییدن پوست مفید است یا حتی آلودگی خود به خود از درون پوست خارج می‌شود. اگر در مورد تمیزی زخم و پوست خود مطمئن نیستید، به مطب متخصص بروید تا زخمتان را بررسی کند.

از صابون برای تمیز کردن پوست استفاده می‌کنید

شاید تصورش را نکنید ولی صابون برای زخم ضرر دارد. یک صابون دست معمولی گاهی اوقات پوست را تحریک می‌کند و موجب کند یا متوقف شدن روند درمانی و عفونت زخم می‌شود.

البته که نوع واکنش به مواد تمیزکننده، در افراد مختلف متفاوت است، ولی چرا باید کاری را انجام داد که احتمال عفونت کردن داشته باشد؟ توصیه می‌شود زخم را از تماس با مواد شیمیایی قوی و خشن دور نگه دارید.

از بستن خراشیدگی با باند یا چسب زخم دوری می‌کنید

اگر تصور می‌کنید بهتر است پوست بعد از بریدن یا زخم شدن نفس بکشد، باید بدانید که این تفکر اشتباه است. نبستن خراشیدگی و قرار دادن آن در معرض هوا می‌تواند عفونت زخم ایجاد کند.

برای آنکه پوست بدن ترمیم شود، باید سلول‌های جدید در منطقه مورد نظر تشکیل شوند. با پوشاندن زخم و مرطوب شدن ناحیه، این روند سریع‌تر پیش می‌رود. ولی هوا خوردن به زخم این شرایط را ایجاد نمی‌کند.

یکی از بهترین روش‌های درمان زخم استفاده از پمادهایی مانند وازلین و آکوافور است که باعث هیدراته شدن زخم می‌شوند. بر اساس تحقیقات وازلین یا ژله نفتی از خشک شدن زخم جلوگیری می‌کند. در واقع هرچه زخم خشک‌تر باشد، دیرتر بهبود می‌یابد.

زخمتان عمیق است؟

اگر زخم ایجاد شده بر روی پوست عمیق است و خصوصا در صورتی که در اثر برش یا برخورد یک جسم فلزی زنگ زده به وجود آمده باشد، شاید عفونت زخم به وجود نیاید، ولی حتما باید به دنبال روش‌های درمانی و دارویی باشید.

سعی نکنید این مدل زخم را با روش‌های خانگی یا حتی استفاده از باند و وازلین درمان کنید. به گفته پزشکان عفونت زخم در این شرایط احتمال بیشتری دارد.

قرمزی اطراف زخم ماندگار است

طبیعی است که پوست اطراف زخم برای مدتی ملتهب و قرمز شود یا حتی کمی درد داشته باشد. حتی ممکن است بافت این ناحیه گونه‌ای تغییر شکل دهد که با چرک اشتباه گرفته شود. ولی زمانی باید به این علائم مشکوک شد که با گذشت زمان نه تنها وضعیت پوست بهتر نشود، بلکه شرایط وخیم‌تری پیدا کنند. قرمزی اطراف زخم می‌تواند نشان دهنده روند درمان باشد، ولی در صورتی که این رنگ ماندگار شده یا حتی در ناحیه اطراف نیز گسترش پیدا کرده است، احتمال دارد عفونت زخم رخ داده باشد. در این شرایط باید به سراغ پزشک باتجربه بروید.

درد زخم فروکش نمی‌کند

قطعاً بریدگی، خراشیدگی و زخم کمی یا حتی بیشتر درد دارد. ولی اگر این درد به جای آنکه به تدریج کاهش یابد، به نظر غیر طبیعی می‌رسد یا افزایش یافته است، باید به دلیل احتمال عفونت زخم به پزشک مراجعه کنید.

چرک زخم بوی نا مطبوع بدهد یا سبز باشد

اگر زخمتان چرک کرده باشد، باید به رنگ و بوی آن دقت کنید. چنانچه متوجه شدید رنگ چرک سبز است و بوی نامطبوعی دارد، قطعا عفونت زخم اتفاق افتاده است و باید حتما با پزشک تماس بگیرید.

ولی اگر مایع ترشح شده به رنگ زرد باشد، نباید نگران شوید. در واقع آنچه می‌بینید، بافت دانه‌ای نام دارد که نشان از فرآیند بهبود و ترمیم بافتی است و نباید با چرک اشتباه گرفته شود.

احساس مریضی می‌کنید

شاید تصور کنید که علائم عفونت زخم تنها به پوست مربوط می‌شود، ولی باید بدانید که این‌گونه نیست. با گسترش عفونت، بدن ضد حمله قوی‌تری پیش می‌گیرد و در این شرایط علائم بدنی مانند تب، اسهال، سردرگمی ذهنی یا حتی بی‌حالی اتفاق می‌افتد.

از آنجایی که بدن هر فردی با دیگری متفاوت است، اگر بعد از تشکیل زخم بزرگ و شدید در بدن احساس بیماری داشتید، به پزشک مراجعه کنید تا پوست و علائم عفونت زخم را بررسی کند. اگر این وضعیت خود را نادیده بگیرید، ممکن است شرایط عفونت وخیم‌تر شود.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/xcLk5
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.