مهمترین نکات قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا

2 1,149

این روزها با واردات انبوه واکسن کرونا، میزان تززریق واکسن کرونا نیز افزایش یافته و بیشتر مردم و کسانی که قصد تزریق واکسن کرونا دارند سوالات زیادی برایشان بوجود آمده است. در این مطلب از روزگار قصد داریم به مهمترین نکات تزریق واکسن کرونا اشاره کنیم. پس با روزگار همراه باشید.

آیا پس از تزریق واکسن کرونا می شود حمام رفت؟

استحمام پس از تزریق واکسن کرونا مانعی ندارد اما این حمام باید کوتاه باشد، زیرا استحمام طولانی مدت با افزایش دما و بخار در محل شست وشو همراه شده و می تواند سطح اکسیژن بدن را کاهش دهد.

مهمترین نکات در مورد واکسن کرونا

پس از تزریق واکسن کووید۱۹ نیز همه پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا همچون استفاده از ماسک استاندارد و رعایت فاصله گذاری فیزیکی باید رعایت شود.

یک روز قبل از تزریق واکسن کرونا استراحت شود و پس از تزریق نیز مصرف مایعات فراوان، استفاده از استامینوفن در صورت بروز تب و بدن درد و همچنین استراحت باید مورد توجه قرار گیرد.

آیا پس از تزریق واکسن کرونا شخص ناقل بیماری است؟

واکسن کرونا از نوع ویروس زنده نیست، بنابراین پس از تزریق واکسن نمی توان گفت که شخص ناقل بیماری می شود.

برخی واکسن ها نظیر سینوفارم و برکت در حقیقت ویروس کشته شده است. شماری از واکسن ها نظیر آسترازنکا هم از «ام آر ان ای» ساخته شده که از طریق یک حامل وارد سیستم بدن می شود. این حامل از جنس ویروس کرونا است و بنابراین می تواند ۳ تا ۴ روز باعث بروز علائم شبه سرماخوردگی و بیماری های ویروسی شود، اما این مساله به مفهوم ابتلا به کرونا به دلیل تزریق واکسن نیست.

مواجهه با بیمار مبتلا به کرونا و ضرورت پرهیز از تزریق واکسن

در صورت مواجهه با بیمار مبتلا به کرونا نیز باید حداقل دو هفته در قرنطینه (به دور از بیمار) سپری شده و در صورت عدم بروز علائم بالینی بیماری، واکسن کرونا زده شود.

به گفته رئوفی، این شخص در صورت تست منفی کرونا نیز باید حداقل دو هفته تزریق واکسن را به تاخیر اندازد؛ این شخص احتمالا ناقل کرونا بوده و بنابراین تزریق واکسن کرونا می تواند باعث بروز بیماری شود.

وی تاکید کرد: بهبودیافتگان کرونا نیز تزریق واکسن را حداقل دو ماه پس از دستیابی به سلامت کامل یا سه ماه پس از شروع اولین علامت بیماری، به تعویق اندازند.

مهمترین نکات قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا
مهمترین نکات قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا

آیا درد در محل تزریق واکسن کرونا طبیعی است؟

درد در محل تزریق واکسن کووید۱۹ طبیعی است، اما تداوم این درد پس از یک هفته الی ۱۰ روز که تشدید شده باشد، مستلزم مشورت با پزشک و مراجعه به مراکز درمانی است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

از ابتدای شیوع کرونا در ایران (اسفند ۹۸) تا این لحظه _ سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه_ تعداد 5,459,796 نفر مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 4,819,223 نفر بهبود یافته و متاسفانه 117,905 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین تا امروز _ سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه_ مجموعاً ۳۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۴۸۵ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

تا امروز ۱۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۵۱ نفر دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند.

با احتساب این تعداد مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۴۵ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۳۳۶ مورد رسید.

5/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/AEBa
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ایران تایپیست می گوید

    سپاس از مطالب مفیدتون- این روزها همه دنبال این جور مطالب مهم و به روز هستند.

  2. بهمن می گوید

    واکسم نه واکسن. چرا محلولهایی ساخته شده در آزمایشگاههایی ناشناس را به بدنمان باید تزریق کنیم. مگر بدنِ انسانها در درازنای تاریخ توسط طبیعت نیرومند نشده اند؟ یک واکسن آبله می زدیم برای همۀ عمر، اکنون باید پیوسته ورژنهای واکسن را تا ابد بزنیم تا سر از گورستان در آوریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.