اعتیاد به رابطه جنسی و نشانه‌های یک فرد معتاد به رابطه جنسی

0 698

بعضی از افراد علاقه شدید و افراطی به داشتن رابطه جنسی دارند و مثلاً در عرض چند ساعت باید چندین بار سکس انجام دهند. اعتیاد به رابطه جنسی (sex addiction) گونه‌ای از اعتیاد است که استرس و ناملایمات دوران کودکی می‌تواند علت آن باشد.

اعتیاد به رابطه جنسی چیست؟

زمانی که فرد قادر به تعویق انداختن تمایلات و رابطه‌های جنسی نباشد به اعتیاد به رابطه جنسی یا اعتیاد جنسی مبتلا میباشد. در واقع رابطه جنسی و اندیشدن به آن افکار فرد معتاد را تحت سلطه خود قرار داده و نیاز به انگیختگی جنسی جای نیاز به صمیمت را در وی می‌گیرد. علت این موضوع می‌تواند بدرفتاری باشد که در سنین کودکی این گونه افراد با آن روبرو بوده‌اند.

دیگر علت اعتیاد به رابطه جنسی استرس می‌باشد. در واقع فرد معتاد از طریق رابطه جنسی آلام عاطفی و عقده‌های روانی خود را تسکین می‌دهد. باید توجه داشت که نباید اعتیاد به رابطه جنسی را با شهوت جنسی قوی اشتباه گرفت. فرد معتاد به رابطه جنسی ممکن است دارای شهوت جنسی اندکی باشد. اعتیاد به رابطه جنسی در هر دو جنس زن و مرد مشاهده می‌گردد. در واقع با ارضاء جنسی به فرد احساس سرخوشی در پی آزادسازی آدرنالین و اندورفین‌ها دست داده و وی را موقتاً آرام می‌کند ولی معمولاً فرد از رابطه جنسی خود لذت چندانی نمی‌برد؛ زیرا پس از آن دچار احساس گناه و شرمساری می‌گردد.

اعتیاد به رابطه جنسی (sex addiction) یک بیماری پیشرونده بوده و قابل درمان نمی‌باشد، اما می‌توان همانند بسیاری بیماری‌های دیگر، آن را متوقف نمود. دراین بیماری، یک الگوی وسوسه و اجبار به برقراری رابطه جنسی وجود دارد که در آن روابط جنسی منجر به تخریب‌های زیادی در زمینه‌های کاری،خانوادگی و عزت نفس، می‌گردند. استفاده از خدمات انجمن‌های معتادان جنسی گمنام از بهترین روش‌های مقابله با پیشرفت این نوع اعتیاد است.

 علایم اعتیاد به رابطه جنسی

دارا بودن شریك جنسی متعدد بدون تعهد
خودارضایی وسواسی و مفرط
آزار جنسی و تجاوز جنسی دیگران
روسپیگری و یا استفاده از آن
اقدام به برقراری روابط جنسی مخاطره آمیز
كاهش معنویت و نقض مداوم سیستم ارزشی فرد
شهوت جنسی مفرط و بیش از اندازه به مسایل جنسی اندیشدن

ویژگی‌های اعتیاد به رابطه جنسی

در اعتیاد جنسی رفتارهای جنسی یکدیگر را تقویت می‌کنند؛ به عبارت دیگر فرد معتاد از یک نوع رفتار به نوعی دیگر گرایش پیدا می‌کند. مانند اعتیاد به غذا خوردن، اعتیاد به کار ، مصرف مواد مخدر،..

اعتیاد جنسی شامل یک سری ویژگی‌هایی می‌باشد:

اشتغال و وسواس فکری: یعنی شخص بصورت مداوم در رابطه با موقعیت‌ها و حوادث جنسی دارای اشتغال ذهنی است و تمرکز مداوم فرد با مسائل جنسی باعث سطح بالای تحریک پذیری جنسی در او می‌گردد.

تمایل به تحریک شدن بیشتر: خصیصه دوم در اعتیاد جنسی تکراری شدن رفتار است به عبارتی شخص به رفتار جنسی خود برای ارضا ادامه نمی‌دهد بلکه هدف تحریک شدن هرچه بیشتر است و بدین شکل این اعتیاد به تداخل با برنامه‌های روزانه می‌انجامد و عملکرد اجتماعی و فردی را مختل می‌کند ولی با وجود این عوارض، رفتار وی تداوم پیدا می‌کند.

از دست دادن کنترل رفتاری: ویژگی سوم، از دست دادن کنترل (اجبار) شخص با وجود مشکلات حاصل است که کماکان به رفتارهای تکراری خود شامل تحریک پذیری بالا بدون احساس رضایت،… ادامه می‌دهد و نمی‌تواند رفتار را متوقف کند با اینکه هر روز وقت بیشتری را برای متوقف کردنش اختصاص می‌دهد.

خسته شدن از رفتار غیر قابل کنترل: خستگی خصیصه چهارم اعتیاد جنسی است. شخص که دچار احساس شرمساری از رفتار شدید و غیر قابل کنترل خود و آسیب هائی که به دیگران می‌زند است، کاملاً خسته وسرخورده می‌شود.

ارتباط بین پورونگرافی و اعتیاد به رابطه جنسی

برای اغلب معتادین جنسی تركیبی از اعتیاد به پورنوگرافی و خود ارضایی، اساس اعتیاد آن‌ها را تشكیل می‌دهد. بسیاری از معتادین برای آزادی از این تركیب با مشكلات بزرگی مواجه می‌شوند. پورنوگرافی به همراه تخیلات، دنیایی غیر واقعی برای شخص معتاد به وجود می‌آورد كه در سرتاسر دوران نوجوانی و بقیه مراحل رشد همراه او می‌ماند و برای آن‌ها یك رابطه جنسی غیر واقعی بوجود می‌آورد كه باعث می‌شود از لحاظ جنسی و احساسی به استقلال برسند و قبل از اینكه به طور واقعی با یك شخص واقعی ارتباط جنسی داشته باشند، صدها بار این رابطه را به صورت غیر واقعی برقرار كرده باشند.

 

درمان اعتیاد به رابطه جنسی

درمان اعتیاد به رابطه جنسی شامل آموزش نحوه ارضاء تمایلات جنسی بطور سالم و طبیعی، مشاوره فردی، بازسازی روابط از هم گسسته فرد و آموزش تکنیک‌های غلبه بر استرس می‌باشد. اما گام نخست درمان پذیرش فرد به اعتیاد و تمایل فرد به ترک آن می‌باشد.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/XNYkP
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.