کرونا در کشور اوج گرفت! + اسامی استان های بیشترین شیوع موج دوم کرونا

0 925

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام آخرین وضعیت مناطق سبز و سفید کرونا در کشور گفت: ما در بازوی نزول و در حالت افول بیماری در کشور هستیم و تعداد موارد بستری به نسبت کاهش یافته و حتی در روزهای اخیر و به دنبال بازگشایی‌ها ممکن است، ثبات پیدا کرده باشد.

دکتر کیانوش جهانپور درباره آخرین وضعیت مناطق قرمز، زرد، سفید و سبز کرونایی در کشور، گفت: تعریف هر یک از این مناطق بر اساس تعداد موارد مرگ‌ و میر و ابتلای جدید ظرف هفته قبل است که بر این اساس رنگ‌های قرمز، زرد، سفید و سبز را تقسیم بندی می‌کنیم که عمدتا با هدف آگاهی بخشی، هشدار یا اطلاع رسانی درباره وضعیت مناطق است؛ هم برای اهالی و هم برای کسانی که قصد تردد دارند.

موج دوم کرونا

تنها یک نقطه سبز کرونا در کشور

وی با بیان اینکه منطقه سبز به معنای منطقه بی‌خطر است و تقریبا به جز شهرستان و جزیره ابوموسی، هیچ نقطه سبزی در کشور وجود ندارد، گفت: در عین حال بقیه مناطق عمدتا شهرستان‌های سفید هستند که وضعیت سفید به معنای کم خطر بودن است، نه بی خطر بودن. باید توجه کرد که این وضعیت شکننده نیز هست و ممکن است خیلی راحت با موارد جدید ابتلا یک منطقه سفید، در هفته بعد در وضعیت زرد قرار بگیرد و یا از وضعیت زرد به وضعیت قرمز بدل شود.

اعلام شهرستان‌های قرمز کرونا در موج دوم

جهانپور با بیان اینکه مناطق در اغلب استان‌ها عمدتا در وضعیت سفید قرار دارند، ادامه داد: مناطقی هم در وضعیت زرد قرار دارند که خطر در آن ها متوسط ارزیابی می‌شود. البته در برخی مناطق کشور، به خصوص در استان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، بوشهر، جنوب کرمان و جنوب استان سیستان و بلوچستان و تا حدی برخی مناطق در استان های آذربایجان غربی و شرقی شهرستان‌های قرمز را بیشتر می‌بینیم که امیدواریم با روندی که وجود دارد، در هفته‌های آتی تعداد این مناطق کاهش پیدا کرده و این مناطق به سمت وضعیت زرد و مناطق زرد نیز به سمت وضعیت سفید سوق پیدا کنند.

وضعیت زرد در پایتخت

جهانپور درباره وضعیت پایتخت نیز گفت: به طور کلی وضعیت استان تهران به این صورت است که هم مناطق سفید و هم‌ مناطق زرد در تهران وجود دارد، اما در کل در تهران با توجه به نوسانی که روند ابتلا دارد، اگر بخواهیم یک ارزیابی کلی استانی داشته باشیم، وضعیت زرد را برایش قلمداد می‌کنیم.

ثبات نسبی در موارد بستری روزانه

سخنگوی وزارت بهداشت درباره احتمال بروز موج دوم با توجه به روند صعودی ابتلا و مرگ‌و میر، اظهار کرد: در موارد بستری روند صعودی چشمگیری نداریم. البته ممکن است در برخی مناطق کشور اینگونه باشد، اما در برخی مناطق هم کاهش موارد بستری را شاهدیم. بنابراین تقریبا یک ثبات نسبی در  موارد بستری روزانه در بیمارستان‌ها وجود دارد و بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر نوسان داشتیم. همچنین موارد ابتلای قطعی به بیماری کووید_۱۹ نیز به همین صورت بوده است.

جهانپور تاکید کرد: به هر حال هرجای دنیا که بازگشایی اتفاق افتد، قطعا تغییرات اندکی در تعداد موارد ابتلای جدید خواهید داشت و اگر کشور یا کشورهایی بعد از بازگشایی چنین تغییری را در نمودار ندارند، حتما به الگوی بیماریابی آن ها بازمی‌گردد؛ چراکه ممکن نیست در شرایطی که بیماری مهار و ریشه کن نشده، بعد از بازگشایی روند کاهشی موارد را داشته باشید؛ مگر اینکه الگوی بیماریابی در آن کشورها تغییر پیدا کرده و کاهش موارد تست داشته باشند.

علت افزایش دوباره موارد ابتلا به کرونا در ایران چیست؟

وی گفت: در کشور ما از آنجایی که این اتفاق نیفتاد و حتی به سمت بیماریابی فعال‌تر رفتیم، به ظاهر در اعداد افزایش موارد ابتلای جدید را در دو سه هفته اخیر و بعد از بازگشایی‌ها می‌بینیم، اما این به هیچ وجه به معنای شیوع بیشتر بیماری نیست. صرفا ممکن است موارد شناسایی شده امروز، بیش از روزها و هفته‌های بعد بوده باشد. در موارد بستری هم چنین تغییری نیست. در اوایل فروردین ماه ممکن بود ۹۰ درصد موارد مبتلایی که شناسایی می‌شد، در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند، اما امروز ۱۵ و تا۲۰ درصد مبتلایان بستری می‌شوند. ‌ وقتی تعداد را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که شاید دو تا سه هزار بیماری که در فروردین ماه شناسایی می‌شد، در بیمارستان‌ها بستری بودند، اما امروز ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر است. بنابراین موارد شناسایی شده‌ای که در بیمارستان‌ها بستری شدند یا از بیمارستان‌ها نمونه ارسال می‌شود، شاید به یک پنجم روزهای اوج بیماری رسیده است.

کاهش موارد بستری در بخش‌های ICU

وی ادامه داد: همچنین میزان موارد مرگ‌و میرمان  شاید به یک سوم و یک چهارم روزهای اوج بیماری رسیده و موارد بستری در بخش مراقبت ویژه علی رغم اینکه به نوعی آستانه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه پایین‌تر آمده و افراد را سریع‌تر در ICU بستری می‌کنند، اما باز هم موارد به یک دوم تا یک سوم رسیده است، اما در ظاهر شاید تعداد شناسایی شده را بیشتر یا برابر قبل ببینید که صرفا به رهگیری موارد تماس نزدیک بازمی گردد.

غربالگری گروه‌های پرخطر در ۱۵ استان؛ بزودی

جهانپور گفت: به هر حال استان هایی که تعداد مناطق سفیدشان بیشتر می شود، به تدریج به سمت رهگیری و غربالگری موارد و گروه های پرخطر و افراد مسن خواهند رفت که ممکن است تغییراتی را در ظاهر افراد ایجاد کند. در حال حاضر ۱۵ استان و به زودی ۲۱ استان به سمت غربالگری گروه های پرخطر خواهند رفت که قاعدتا ممکن است به کاهش یا افزایش موارد شناسایی شده روزانه در استان‌ها منجر شود. بنابراین همه این متغیرها همگن و یکسان نیست و بدون تحلیل و دانستن و لحاظ کردن مواردی که تشریح کردم، نمی‌شود آن‌ها را باهم‌ مقایسه کرد.

وی تاکید کرد: ما در بازوی نزول و در حالت افول بیماری در کشور هستیم و تعداد موارد بستری به نسبه کاهش یافته و حتی در روزهای اخیر و به دنبال بازگشایی‌ها ممکن است، ثبات پیدا کرده باشد، اما باز هم‌ منتظر می‌مانیم و هرکجا که احساس کنیم که روند شیوع بیماری در کشور در حال افزایش است، قطعا توقف کرده و حتی ممکن است یک تا دو مرحله به عقب بازگردیم.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/lW3X
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.