ستاد کرونا: وضعیت تهران از امروز زرد شد/ ادامه ممنوعیت تردد شبانه در همه شهرها

0 1,027

اگر خودروهای غیربومی وارد این شهرها شوند ۵۰۰ هزار تومان هر ۲۴ ساعت یکبار جریمه می‌شوند.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اعلام اینکه وضعیت شهر تهران از امروز -شنبه- زرد می‌شود، گفت: ملاک ما تا زمانی که تصمیم جدیدی ابلاغ نشود، اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها است، در این طرح نیز برگزاری مراسمات آیینی، مذهبی و ملی در همه وضعیت‌های زرد، نارنجی و قرمز ممنوع اعلام شده است.

ستاد کرونا: وضعیت تهران از امروز زرد شد/ برگزاری مراسم ملی و مذهبی در همه شهرهای قرمز، زرد و نارنجی ممنوع است/ تداوم ممنوعیت تردد شبانه در همه شهرها

«حسین قاسمی» دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اجرای طرح جامع هوشمند محدودیت‌ها گفت: از ابتدای آذرماه طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها را متناسب با روند بیماری کرونا در شهرها اجرایی کردیم. در این طرح حوزه‌هایی که محدودیت‌ها بر آن‌ها حاکم می‌شود در قالب ۵ حوزه شناسایی شدند و یک سری الزامات و محدودیت‌ها متناسب با وضعیت زرد، نارنجی و قرمز برای این حوزه‌ها در نظر گرفته شده است. علت اینکه گفته شد این طرح جامع است به این دلیل است که ۵ حوزه اصلی که در ۹ ماه گذشته قبل از آذرماه همواره محدودیت‌ها بر آن‌ها اعمال می‌شد در این طرح دیده شده است، هوشمندی آن هم به این دلیل است که متناسب با وضعیت شهرها این محدودیت‌ها به صورت اتوماتیک یا افزایش پیدا می‌کند و یا کاهش می‌یابد.

۶ شهر قرمز، ۲۶ شهر نارنجی و ۲۱۲ شهر زرد

وی ادامه داد: زمانی که این طرح آغاز شد ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز بودند، اما در حال حاضر حدود ۶ شهر قرمز داریم و شهرهای نارنجی و قرمز ما عمدتا در سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان هستند. وقتی این شهرها تغییر وضعیت می‌دهند، عملا به صورت اتوماتیک تمام محدودیت‌هایی که برای شهرهای قرمز و نارنجی پیش بینی شده است، اجرایی می‌شود.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تصریح کرد: در حال حاضر نیز ۶ شهر در وضعیت قرمز، ۲۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۱۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. وقتی محدودیت‌ها متناسب با وضعیت شهرها اعمال می‌شود به این معنی است که اگر شهری در وضعیت قرمز قرار گرفت. ما ممنوعیت تردد به داخل شهرها داریم، محدودیت مشاغل بجز گروه یک را نیز اعمال خواهیم کرد. همچنین در حوزه ممنوعیت تردد شبانه منع تردد از ساعت ۲۱ اجرایی می‌شود و همچنین در حوزه فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی نیز محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

قاسمی با اشاره به همکاری مردم و پیگیری و نظارت جدی مسئولان بیان کرد: با توجه به اجرای طرح جامع هوشمند محدودیت‌ها ما عملا نباید در حال حاضر شهرهایی با وضعیت قرمز می‌داشتیم، اما متاسفانه وجود شهرهای قرمز نشان دهنده اشکالی در فرآیند همکاری و نظارت و کنترل هم از سوی مسئولان و دستگاه‌ها و همچنین از سوی ذینفعان این طرح یعنی مردم در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و اجتماعی وجود دارد.

لغو محدودیت تردد بین شهری در شهرهای زرد

وی درباره صف‌های ایجاد شده در مقابل فرمانداری برای دریافت مجوز گفت: به عنوان یک کارشناس که در طول این مدت از ابتدای شیوع کرونا این توفیق را داشته‌ام که در این زمینه همکاری کنم باید بگویم کل فرآیند تصمیم گیری در این زمینه یک اولویت دارد و آن اولویت نیز سلامت مردم است. ما نهایتا با برقراری تعادل بین تاب آوری جامعه و سلامت مردم در بین گروه‌های مختلف مانند اصناف، حوزه‌های آموزشی و… تصمیم گیری می‌کنیم، اما اینکه مردم مراجعه به فرمانداری‌ها برای دریافت مجوز مراجعه می‌کنند از دو حالت خارج نیست یا واقعا کار ضروری دارند که البته حجم کار ضروری نباید اینقدر زیاد باشد و یا اینکه به هر حال احساس می‌کنند باید الان به یک سفر بروند ولو اینکه ضروری هم نباشد.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این سوال که محدودیت تردد از مناطق نارنجی و قرمز تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: همانطور که گفتم این محدودیت‌ها هوشمند است و هر شهری که در وضعیت نارنجی و قرمز قرار دارد با ممنوعیت ورود مواجه است و خودروهای شخصی با پلاک غیربومی نمی‌توانند وارد شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی شوند. اگر خودروهای غیربومی وارد این شهرها شوند ۵۰۰ هزار تومان هر ۲۴ ساعت یکبار جریمه می‌شوند. هر زمانی که شهرها از وضعیت نارنجی برداشته شود، این ممنوعیت نیز برداشته می‌شود.

قاسمی همچنین درباره ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح تاکید کرد: این ممنوعیت در هر سه وضعیت قرمز، نارنجی و زرد حاکم است و تردد خودروها از ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح با ممنوعیت مواجه است.

وی تصریح کرد: ما همه آنچه که لازم است را عملیاتی می‌کنیم اما یک شرط در همه تصمیماتی که در کشور گرفته می‌شود و نه فقط تصمیماتی که در حوزه کرونا اتخاذ می‌شود، لازم است و آن هم همراهی مردم است. ما برای اینکه از موارد ضروری جلوگیری نکنیم، چراکه علیرغم همه محدودیت‌ها مردم باید آن‌ها را انجام دهند، پیش بینی کردیم فرمانداری‌ها به دلیل اینکه ارتباط نزدیک‌تری با مردم دارند مجوز تردد را صادر کنند، اما به یکباره شاهد تشکیل صف‌های طولانی می‌شویم و افرادی که مسائل ضروری ندارند باید مراعات کنند. ما بین شرایط بد و بدتر تصمیم گیری می‌کنیم و همچنین تصمیم گیری‌های ما با اولویت سلامت است.

تداوم محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در تمام کشور

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با بیان اینکه از روز شنبه وضعیت تهران در شرایط زرد قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع محدودیت لغو می‌شود و عملا نیازی به برگه تردد برای سفر وجود ندارد و صف‌ها نیز جمع می‌شود اما توجه داشته باشید که ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح همچنان در تهران نیز اعمال می‌شود.

قاسمی همچنین در کرونای انگلیسی و اتخاذ تصمیماتی که برای جلوگیری از همه گیری این بیماری در کشور شده است، گفت: این بیماری، کرونای جدید نیست بلکه همان ویروس کووید ۱۹ است که در ساختار ژنیتکی آن تغییرات و جهش ایجاد شده است، در همه بیماری‌های ویروسی شاهد این موضوع نیز هستیم و تغییرات ژنومی ویروس‌ها اتفاق می‌افتد در مواردی دیگری از بیماری‌های ویروسی ما نیز شاهد این موضوع بوده ایم.

مشاهده موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در کشورهای همسایه

وی خاطرنشان کرد: ویروس کرونای انگلیسی همان ویروس کرونا با همان خطرات و مخاطرات و تهدیدات است و تا زمانی که داروی موثری که اثرگذاری صددرصد بر روی این ویروس داشته باشد و یا واکسن این بیماری مورد استفاده قرار نگیرد، عملا همان تمهیداتی که در گذشته باید انجام می‌شد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی نیز باید انجام شود، یعنی با حساسیت بیشتر موراد بهداشتی از جمله بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست و شوی دست ها، استفاده از ماسک، عدم حضور در مناطق شلوغ و تجمعی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم تشکیل دورهمی‌ها و… باید رعایت شود. جز این نیز هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و باید بهداشت فردی ومسئولیت اجتماعی در حوزه بهداشتی و غیربهداشتی را باید با جدیت بیشتری دنبال کنیم. به هرحال در حال حاضر در فصل سرد سال هستیم و در چنین شرایطی سرعت انتقال ویروس به دلیل‌عدم گردش هوا و بسته بودن پنجره‌ها بالاست و اگر این موارد که مطرح شد رعایت نشود، قطعا می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره‌ عدم سفر به انگلستان گفت: از همان روزی که بیماری کرونای انگلیسی اعلام شد با هماهنگی که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت انجام شد کل پروازها متوقف شد و عملا پروازی در حال حاضر انجام نمی شود، اما همانطور که می‌دانید این ویروس به جز کشور انگلیس در سایر کشورها نیز دیده شده است و اینکه بگوییم چون پروازها به انگلیس لغو شده است پس این ویروس وارد کشور نمی‌شود، برداشت درستی نیست، ضمن اینکه تا دو روز پیش براساس اطلاعاتی که داشتیم در کشورهای پیرامونی خودمان مانند عراق، ترکیه و پاکستان مواردی از بیماری جهش یافته کووید ۱۹ که به ویروس انگلیسی مشهور است، مشاهده شده است و ویژگی این بیماری این است که اگر در یک کشور کشف شود در همان منطقه نمی‌ماند و به طرق مختلف جابجا می‌شود.

ممنوعیت برگزاری مراسم ملی و مذهبی در سراسر کشور

قاسمی درباره برگزاری مراسم مناسبتی مانند ایام فاطمیه ادامه داد: ملاک ما تا زمانی که تصمیم جدیدی ابلاغ نشود، اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها است در این طرح نیز برگزاری مراسمات آیینی و مذهبی، ملی در همه وضعیت‌های زرد، نارنجی و قرمز ممنوع اعلام شده است. بنابراین با توجه به پیش رو بودن ایام فاطمیه در این ماه، تصمیمات در خصوص برگزاری مراسم در قالب طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها اتخاذ شده و ابلاغیه هم در این خصوص مبنی بر برگزاری مراسم به صورت غیرحضوری صادر شده است.

وی تصریح کرد: برگزاری مراسمات مذهبی از موضوعاتی است که با وجود همه ما عجین شده است و جزو مباحث اعتقادی ما است، اما چون سلامت اولویت اول ما است و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه پیشرو هستند و در مراسمات قبلی به صورت انفرادی با رعایت پروتکل‌ها اجرا کرده‌اند، قطعا خواهش و انتظارما از همه مردم، هیات‌ها و مداحان و همه علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت این است که این موضوع را مد نظر قرار دهند تا این وضعیتی که با همکاری همه مردم حاصل شده است، مستمر شود و دوباره شاهد اوج گیری بیماری نباشیم.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/tCKk
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.