راپید چیست و چه کاربردی دارد؟

1 18,767

قلم راپید یا راپیدوگراف ؟

امروزه سازندگان دنیای مدرن، مهندسان، طراحان و معماران، به ابزاری نیاز دارند که بتوانند همگام با توانایی‌هایشان باشند و در عین حال سرعت آن‌ها را کاهش ندهد. اگر شما یک طراح یا یک معمار باشید قطعا برای انجام پروژه‌های خود نیازمند یک ابزار مهم هستید. بله قلم راپید مهمترین ابزار شما در طراحی‌های با دست است. پس قطعا باید بدانید که راپید چیست و چه کاربردی دارد؟

در سال 1953 متخصصان شرکت روترینگ برای اولین بار نمونه‌ی اولیه‌ای از قلم جوهردار به نام راپیدوگراف را اختراع کردند. روترینگ اولین شرکتی بود که چنین ابزار منحصر به فردی را برای معماران اختراع کرد. با راپیدوگراف امکان رسم خطوط با عرض‌های مشخص امکان‌پذیر شد. راپیدوگراف شامل یک نوک توخالی با یک سر سوزن نازک و یک بدنه پلاستیکی با یک مخزن جوهر بود.
قلم راپید یا راپیدوگراف

چه چیزی قلم راپید را تبدیل به لوازم التحریر محبوب یک معمار می کند؟

شما عاشق راپید می‌شوید تنها به دلیل ترسیم خطوط ثابت, صاف و با ضخامت متنوع،ترسیم یک خط با شروع و پایان دقیق، را تنها می‌توانید با یک قلم راپید بدست آورید. همچنین در طولانی مدت، برای کسی که زیاد طراحی می‌کند مقرون به صرفه ترین انتخاب است. درست است که راپید یک قلم فنی عالی برای طراحی است، اما برای نوشتن آن‌قدرها هم عالی نیست. نوک فلزی آن که روی کاغذ کشیده می‌شود، برعکس خودکار و روان نویس خراش بیشتری دارد و به آرامی مانند نوک نمدی آن‌ها روی کاغذ سر نمی خورد.

 

راپید چیست و چه کاربردی دارد؟

قلم راپید همان قلم به روز شده راپیدو گراف, امروزه ابزاری تخصصی است که توسط مهندسین معمار یا طراح برای کشیدن خطوط با عرض ثابت برای نقشه‌های معماری، مهندسی یا فنی استفاده می‌شود. مکانیزم قلم‌ راپید شامل نوک قلم، نگهدارنده و درپوش نوک و یک مخزن جوهر پلاستیکی است. هر قلم راپید بر اساس عرض میلیمتری جریان جوهر از طریق مکانیسم نیب (NIB) اندازه گیری و برچسب گذاری می شود. مکانیسم نیب (NIB) از یک لوله فولادی ضد زنگ تشکیل شده که یک رشته‌ی سوزنی را در خود جای داده است. در صورت لمس نوک آن با سطح حین طراحی یا نوشتن، یک عنصر تغذیه کننده که به مخزن جوهر متصل می‌شود سبب ایجاد یک جریان یکنواخت از جوهر می‌شود. قلم‌های راپید با جوهر نقاشی، جوهر رنگی و جوهر قلم به خوبی کار می‌کنند. یک قلم فنی یا راپید برای بارها قابل استفاده مجدد بوده و با دوام است. با مراقبت مناسب، می‌تواند سالها در کشیدن طرح‌هایتان به شما خدمت کند.
راپید چیست و چه کاربردی دارد

برای تعویض سر قلم‌های راپید به این شکل عمل می‌کنیم که درپوش قلم را از بدنه جدا کرده و بدنه قلم را از مخزن جوهر پلاستیکی  باز کنید. مخزن جوهر را از روی نوک قلم باز کنید و آن را کنار بگذارید. اکنون چهار بخش پیش رو دارید: کلاهک راپید، بدنه راپید، مکانیزم نیب (NIB) و مخزن پلاستیکی. از قطره چکان برای انتقال جوهر به مخزن قلم راپید استفاده کنید. جوهر باید بین دو سوم تا سه چهارم مخزن را پر کند. مخزن جوهر پلاستیکی را با مکانیسم نیب (NIB) به عقب پیچ کنید و بدنه قلم را دوباره به مکانیسم نیب (NIB) متصل کنید.

قلم را به گونه‌ای نگه دارید که نسبت به زمین افقی باشد و یک دستمال کاغذی را به آرامی به دور لبه بپیچید تا جوهر اضافی را جمع کند سپس قلم را چندین بار به آرامی تکان دهید. قبل از استفاده از راپید در طراحی روی یک قطعه کاغذ باطله خطوطی را به صورت امتحانی بکشید. اگر جوهر راپید روان نبود, مجدد دستمال کاغذی را به دور نوک راپیدتان بپیچید و چند بار دیگر آن را تکان دهید تا جوهر روان شود.

فراموش نکنید که قلم‌های راپید برای جلوگیری از گرفتگی جوهر در قسمت نوک، پس از هر بار استفاده به تمیز کردن نیاز دارند. هرگز بیش از چند روز جوهر را در راپید بی‌استفاده نگذارید. هنگامی‌که کارتان با راپید تمام شد، مخزن آن را خالی کرده و با استفاده از آب گرم یا تمیز کننده‌های قلم و نوک انگشت آن را کاملاً تمیز کنید تا جوهر از کل مکانیزم آن خارج شود. برای اطمینان از این‌که تکه‌های خشک شده جوهر سبب گرفتگی محفظه نوک راپید نشود، به طور دوره‌ای نوک قلم راپید را در محلول تمیز کن جوهر برای یک روز کامل خیس کنید.
همیشه پس از استفاده از راپید در آن را محکم ببندید تا از خشک شدن جوهر آن جلوگیری شود.

شاید این سوال به ذهننتان خطور کند, چرا مهم است که راپید حتما در داشته باشد؟
خوب سه دلیل اصلی برای جواب به این سوال هست :
1.برای جلوگیری از خشک شدن جوهر در قسمت نوک
2.برای محافظت از نوک قلم در برابر آسیب مثلا هنگام افتادن روی زمین
3.برای محافظت از پس دادن احتمالی جوهر راپید به هر چیزی مثل لباس، کیف یا مبلمان
روش درست گرفتن راپید در دست این است که قلم را به حالت ایستاده با زاویه 90 درجه نسبت به کاغذ نگه دارید. تنها در این حالت جوهر نوک راپید در تماس بهتر با کاغذ خواهد بود. هرچه راپید را بیشتر زاویه دهید، جریان روان شدن جوهر در آن دشوارتر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است همواره راپید را عمود بر کاغذ نگه دارید. در این حالت شما یک راپید روان و در نتیجه یک ترسیم خوب خواهید داشت.
هنگام استفاده و طراحی با راپید از فشار دادن شدید نوک آن روی برگه‌ها خودداری کنید. زیرا فشار بیش از حد می‌تواند به محفظه نوک آن آسیب برساند نوک راپید را خراب کند.
قلم های فنی راپید در اندازه‌های مختلف وجود دارد که از 0.10 میلی‌متر ,تقریباً به ضخامت موی انسان تا 2.00 میلی‌متر متغیر است. این اندازه‌های سوزن سر راپید عرض خطی را که ایجاد خواهد کرد نشان می‌دهد. هرچه نوک راپید کوچک‌تر باشد، احتمال خراشیدگی کاغذ شما بیشتر است.

چند مدل راپید داریم
چند مدل راپید داریم؟
راپیدهای کلاسیک
این نسل از راپیدها شاید ظریف‌ترین و دلخواه‌ترین ترسیم خطوط را به ما ارائه دهند. در قدم اول خرید یک راپید کلاسیک گران‌قیمت است ولی در طول زمان به دلیل پر کردن مخزن آن با جوهر به دفعات مقرون به صرفه خواهد بود. در واقع خرید جوهر مخصوص راپیدر بسیار ارزان‌تر از خرید خود قلم راپید است و چون مدل کلاسیک قابل شارژ است در بین برای معماران محبوب تر است. نوک راپیدهای کلاسیک بر حسب میلی‌متر درببسیار متنوع است و نشان دهنده عرض خطی است که می توانید انتظار داشته باشید ترسیم شود.
راپیدهای یکبار مصرف
راپید‌های یکبار مصرف, برعکس راپیدهای جوهری قابل شارژ شدن مجدد نیستند, یعنی وقتی کارتان با آن تمام شد فقط آن‌ها را درون سطل آشغال می‌اندازید.ساختار این مدل راپیدها به این شکل است که دارای یک کارتریج مویرگی با جوهر مناسب پر شده هستند. این راپید دارای یک سیستم اکولایزر فشار ویژه برای جلوگیری از نشت جوهر دارد. همچنین این راپیدها دارای نوک مخصوص ضد زنگ بوده و علاوه بر جوهر مشکی در انواع رنگ‌های دیگر هم در بازار به فروش می‌رسند.البته به نسبت راپیدهای کلاسیک ارزان قیمت‌تر است, به دانشجویان توصیه می‌شود که از این راپیدها برای ترسیم بر روی مقوا یا ورق‌های نقاشی با روکش ضخیم‌تر استفاده کنند.

اکنون که دیگر با این مفهوم که راپید چیست و چه کاربردی دارد آشنا شدیم, بهتر است بدانیم برای تهیه این قلم محبوب می‌توانیم از فروشگاه‌های لوازم التحریر اقدام به خرید کنیم. خبر خوب این است که در فروشگاه‌های گاج مارکت شما امکان خرید آنلاین متنوع‌ترین برندهای راپید را دارید. راپید گاج مارکت با برندهای معتبر و مناسب‌ترین قیمت در اختیار تمامی دانشجویان طراحی, معماری و مهندسان قرار گرفته است.

4.4/5 - (27 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/XBfu
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. هانیه می گوید

    با مداد رپیدم رو صفحه برنج کشیدم حالا دیگه رو نمیتونم طراحی کنم باهاش،جوهرش خسک نیستا،نوکش دیگه انگار از کار افتاده،چیکار کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.