طرز تهیه شربت گل محمدی

0 2,155

شربت گل محمدی یکی از خوش رنگ ترین و خوشمزه ترین شربت های سنتی ایران است که در اویل فصل بهار همزمان با رسیدن گل محمدی این شربت را درست می کنند.

شربت گل محمدی

گل محمدی یا گل سرخ که دارای عطر بی نظیر است و نماد عشق و زیبایی می باشد که علاوه بر تهیه گلاب از گل محمدی شربت آن را هم تهیه می کنند که در روز های گرم تابستون بسیار دلسچب خواهد بود مخصوصا اگر با لیمو تازه تهیه شود. گل محمدی خواص زیادی دارد: آرام بخش اعصاب و خواب آور و رفع تپش قلب است، تاثیر چشمگیری در پاکسازی کبد و صفرا دارد، برای افرادی که دچار سرماخوردگی شدند و برای کاهش مشکلات تنفسی مفید است، عفونت بدن را از بین می برد زیرا دارای خواص آنتی بیوتیک است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. تهیه شربت گل محمدی خیلی آسان می باشد و با رعایت چند نکته که به شما آموزش خواهیم داد یک شربت گل محمدی درجه یک و با کیفیت تهیه خواهید کرد.

مواد لازم برای تهیه شربت گل محمدی

  • گل محمدی تازه ۵۰۰ گرم
  • شکر ۲ کیلو
  • آب ۲ لیتر
  • جوهر لیمو ۱ پنس

طرز تهیه شربت گل محمدی

مرحله اول : آماده سازی گل محمدی

ابتدا گل محمدی را را برگ برگ کنید سپس یک قابلمه لعابی انتخاب کنید به این دلیل این قابلمه را انتخاب کنید زیرا باعث شفافیت شربت می شود مقداری آب بریزید داخل قابلمه و بگذارید روی حرارت تا به جوش بیاد سپس گل محمدی را داخل قابلمه ریخته و دمکنی بگذارید و مبدت ۲۴ ساعت بگذارید گل محمدی در همین حالت بماند تا سرد شود و رنگ گل محمدی خارج شود.

مرحله دوم : پخت شربت گل محمدی

بعد از گذشت ۲۴ ساعت گل محمدی را آبکش کنید ولی اصلا گل برگ ها را فشار ندهید زیرا باعث کدر شدن شربت می شود آب بدست آمده را با شکر مخلوط کنید و داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید و در حین پخت مدام کف روی شربت را بگیرد و اجازه دهید شربت غلیظ شود و به قوام برسد.

مرحله آخر

وقتی شربت گل محمدی غلیظ شد جوهر لیمو را اضافه کنید و بگذارید تا شربت غلیظ شود به دلخواه می توانید برای رنگ دهی بیشتر شربت مقداری رنگ خوراکی یا رنگ لبو داخل شربت ریخته تا به رنگ صورتی خوش رنگ بدست بیاد. شربت گل محمدی ما حاضر است آن را داخل لیوان ریخته و با آب رقیق کنید و به همراه چند قطره لیمو ترش میل کنید.

نکات کلیدی در تهیه شربت گل محمدی

  1. حتما دقت کنید برای داشتن یک شربت خوب از گل محمدی کوهستانی استفاده کنید تا تلخ نباشد اگر کوهستانی نبود ۲ بار آب جوش بریزید روش و آبکش کنید تا تلخی آن از بین برود.
  2. وقتی گل محمدی را به آب اضافه می کنید سرعت عمل داشته باشید تا عطر و بو گل ها خارج نشود و به سرعت دمکنی را بگذارید.
  3. موقع سرو شربت گل محمدی می توانید مقداری تخم شربتی داخل آن بریزید.
  4. برای تست اینکه شربت گل محمدی شده یا نه مقداری از شربت را داخل نعلبکی ریخته و داخل یخچال قرار دهید اگر سفت شده یعنی به قوام رسیده است.
  5. برای اینکه گل برگ ها از صافی رد نشوند می توانید از کیسه نخی برای صاف کردن آن استفاده کنید.
  6. افزودن جوهر لیمو مانع شکرک زدن شربت می شود.
4.7/5 - (3 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/YQyq
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.