طرز تهیه کارامل شیری

0 1,535

کارامل شیری یکی از دسرهای بسیار خوشمزه می باشد که تاریخچه دقیقی از آن وجود ندارد کارامل در واقع از واژه نیشکر می آید. اولین شواهد حرارت دادن شکر در قرن هفدهم توسط عرب ها ثبت شده است ولی در قرن هجدهم فرانسوی ها از شکر داغ برای تزئین دسرهاشون استفاده می کردند.

طرز تهیه کارامل شیری

کارامل دو نوع دارد خشک و خیس که روش درست کردن هر کدام متفاوت است. رمز تهیه یک کارامل شیری بسیار خوشمزه همزمان ذوب شدن شکر و گوله نشدن شکر می باشد و سعی کنید بجای هم زدن با چرخش ظرف مواد را با هم مخلوط کنید و دیگر نکته مهم کارامل شیری به موقع خاموش کردن و از روی حرارت برداشتن ظرف است.

 

مواد لازم برای تهیه کارامل شیری

  • شکر ۲/۳ لیوان
  • شیر ۳ لیوان
  • وانیل ۱/۴ ق چای خوری
  • بیکینگ پودر ۲/۳ ق مربا خوری

مرحله اول : جوشاندن شیر و شکر

ابتدا شیر و شکر را داخل ظرف ریخته و با هم مخلوط می کنیم سپس ظرف را روی حرارت گذاشته و اجازه می دهیم شیر و شکر با حرارت کم مخلوط و ذرات شکر ذوب شوند بهتر است از قابلمه تفلون یا لعابی به همراه قاشق چوبی استفاده کنید تا کارامل شیری کیفیت بهتری داشته باشد.

مرحله دوم : افزودن وانیل و بیکینگ پودر

وقتی مواد کمی قوام پیدا کرد وانیل و بیکینگ پودر را اضافه می کنیم و هم می زنیم تهیه کارامل شیری کمی زمان بر می باشد و شما باید مدام پای گاز باشید و هم بزنید تا مواد ته نگیرد اگر در حین پخت مواد کف کرد آن را از روی حرارت بردارید و هم بزنید و مجدد روی حرارت قرار دهید.

مرحله سوم : تهیه کارامل شیری

به جوشاندن شیر و شکر ادامه دهید تا آب اضافی شیر تبخیر شود و سس غلیظ و کاراملی شکل به وجود بیاید وقتی کارامل به غلظت رسید از روی حرارت بردارید و داخل کاسه همزن ریخته و با دور تند بزتید تا کارامل شیری بافت نرمی به خودش بگیرد به همین راحتی کارامل شیری ما حاضر شد آن را می توانید در ظرف شیشه ای ریخته و تا مدتها در یخچال نگهداری کنید و برای تهیه دسر از کارامل شیری استفاده کنید.

نکات تهیه کارامل شیری

  1. سعی کنید از شیر پرچرب گاو برای تهیه کارامل شیری استفاده کنید اگر در دسترس نبود از شیر پرچرب استفاده کنید که در کیفیت نهایی کارامل تاثیر دارد.
  2. بهتر است برای صرفه جویی در وقت از قابلمه بزرگتر استفاده کنید.
  3. شعله زیاد باعث کف کردن و ته دیگ بستن کارامل شیری دارد پس حتما تمامی مراحل فوق روی حرارت کم باشد.
  4. وقتی کرم کارامل را در یخچال قرار می دهیم کمی سفت می شود که برای استفاده بهتر از بن ماری یعنی حرارت غیر مستقیم بخار آب استفاده کنید.
  5. شما تا ۳ هفته می توانید کارامل شیری را در یخچال نگه دارید.
  6. بجای بیکینگ پودر می توانید جوش شیرین را جایگزین کنید.
  7. از هر طعم و اسانس که دوست دارید می توانید بجای وانیل استفاده کنید.
4.7/5 - (3 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/9Nvn
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.