استاد محمدحسین سبزعلی قاری بین المللی قرآن

0 1,806

استاد محمدحسین سبزعلی از قاریان برجسته و بین المللی ایران است که بیش از 50 سال است در زمینه قرائت قرآن کریم فعالیت دارد.

استاد محمدحسین سبزعلی قاری بین المللی قرآن
استاد محمدحسین سبزعلی قاری بین المللی قرآن

زندگینامه حاج محمدحسین سبزعلی

استاد حاج محمدحسین سبزعلى در اول آبان ماه سال 1335 در شهر تهران چشم به جهان هستى گشود تولد او در خانواده اى مذهبى، زمینه ساز پرورش در مسیر پربرکت قرآن کریم شد.

شنیدن تلاوت قرآن توسط یکى از اعضاى هیئت محله اولین بارقه هاى عشق و علاقه به تلاوت قرآن را در او ایجاد کرد.

پس از آن آشنایى با یک قارى به نام حاج محمد ثابتى و شرکت در کلاسهاى آموزش او، اشتیاق آقاى سبزعلى را به امر تلاوت قرآن دو چندان نمود محمد حسین سبز على از پدر و مادرش، آقاى محمد ثابتى و نیز استاد ابراهیم پور فرزید به عنوان افراد مؤثر در امر تربیت و آموزش قرآن خود یاد مى کند.

او توصیه هاى مقام معظم رهبرى از سال 1352 و همچنین شرکت در جلسات قرآن مسجد على ابن موسى الرضا علیه السلام را در این مسیر بسیار مؤثر مى داند. آقاى سبزعلى آموزش علوم مختلف قرآنى را از سال 1350 در تهران آغاز کرد. آقاى سبزعلى داراى دیپلم طبیعى است.

او در سال 1360 ازدواج کرده و سه فرزند دارد. فرزندان و اعضاى خانواده او نیز در قرائت قرآن تلاش خوبى دارند و در این راه از راهنمائیهاى ارزشمند پدر، بهره ها مى گیرند.

محمد حسین سبزعلى براى اولین بار در سال 1359 موفق شد در رادیو سراسرى تلاوت کند. او مى گوید اولین بار که صداى خود را از رادیو شنیدم، باورم نمى شد و خیلى منقلب شده و تصمیم گرفتم تا آخر عمر این راه نورانى و جذاب را ادامه دهم.

شیوه قرائت محمدحسین سبزعلی

حاج محمدحسین سبزعلى در امر تلاوت قرآن در ابتدا از استاد عبدالباسط سپس از محمود على البنّاء تقلید مى کرد و به مدت دو سال از مرحوم شعبان محمود عبدالعزیز صیاد و آنگاه از مرحوم مصطفى اسماعیل تقلید مى کرد.

او در زمینه تقلید از قاریان مشهور کشور مصر معتقد است: باید از بزرگان و مشاهیر قرائت قرآن در جهان که قدمت بسیار دارند تقلید نمائیم و تلاش کنیم با قاریان کنونى کشور مصر به رقابت بپردازیم.

سبزعلى توجه به قاریان جوانى را که در ابتداى راه تلاوت قرآن هستند به 4 نکته جلب مى کند:

  • اول اینکه هر روز هر نوار یک قارى که انتخاب نموده اند گوش کنند
  • دوم در جلسات قرآن اساتید شرکت کنند و تلاش کنند جلسه اى که مى روند از بهترین ها باشد
  • سوم هر روز 2 یا 3 مرتبه تمرین تلاوت قرآن داشته باشند
  • چهارم اینکه امور اجتماعى و اخلاقى باید در حد عالى باشد تا با شخصیت قرآنیش تعادل داشته باشد.

حاج محمد حسین سبزعلى همراه دیگر قاریان، به کشورهاى مختلفى سفر کرده و در آنجا به تلاوت قرآن پرداخته که با استقبال گسترده حاضرین مواجه شده است.

از جمله به کشورهاى عربستان سعودى، سوریه، اندوزنزى، مالزى، تایلند، چین، غنا، نیجریه، آفریقاى جنوبى، بنگلادش، ایالیا، فرانسه، پاکستان و هندوستان سفر کرده است.

حاج حسین سبزعلى نخستین بار در سال 1352 در مسجد کرامت مشهد مقدس در جلسه آقاى فاطمى در محضر مقام معظم رهبرى به تلاوت پرداخت و معظم له که همواره با رهنمودهاى خویش، قاریان قرآن را مورد عنایت قرار داده اند، او را تشویق نمودند.

او تا کنون بارها در حضور معظم له به تلاوت قرآن پرداخته است. آقاى سبزعلى قرآن را راه رهایى از مفاسد اجتماعى مى داند و معتقد است که باید جاذبه ها در این مسیر که در برابر جذبه هاى دیگر جامعه بیش از پیش رهنما باشد.

محمد حسین سبز على علاوه بر تلاوت قرآن در محافل و مجالس مختلف، به تدریس در دبیرستان نیز اشتغال داشته، در شوراى عالى قرآن بعنوان کارشناسى مشغول همکارى است.

او از اساتید: مصطفى اسماعیل، غلوش و منشاوى به عنوان برترین اساتید مصر از آغاز تا کنون نام مى برد و همچنین معتقد است که اساتید شحات محمد انور، اللّیثى و دکتر نعینع از قاریان برتر کشور مصر در حال حاضر هستند.

آقاى سبزعلى از سال 1360 تا کنون بارها در مسابقات مختلف قرآن در استانها و شهرهاى مختلف به داورى پرداخته است.

محمدحسین سبزعلى در بسیارى از مسابقات قرآن شرکت نموده است. در سال 1360 مقام دوم استان تهران و نیز مقام دوم مسابقات بین المللى اوقاف را کسب نموده و همچنین در سال 1375 در مسابقات بین المللى کشور مالزى شرکت نموده و مقام دوم این دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد.

او از سال 1350 به تدریس در زمینه هاى ختلف قرآنى در حسینه ها، مساجد، جلسات و هیئتهاى مذهبى مبادرت ورزیده است.

مسافرتهای خارجی حاج حسین سبزعلی جهت تبلیغ

عربستان – سوریه – لبنان – بنگلادش – بحرین – تایلند – اندونزی – مالزی – چین – هندوستان – پاکستان – ایتالیا – آلمان – فرانسه – غنا – نیجریه – آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر.

جلسه قرائت قرآن حاج محمدحسین سبزعلی

خ پیروزی – خ اول نیروی هوایی – فرعی 22/1 پلاک 11 دوشنبه‌ها بعد از نماز مغرب

5/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/XHSB
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.