اختلالات هورمونی دقیقاً به چه معناست؟

0 370

از زمانی که به دنیا می‌آییم، این هورمون‌های ما هستند که کنترل اشتها، الگوی خواب، میزان استرس، میل جنسی، خوشحال یا مضطرب بودن و خیلی احساسات دیگرمان را به دست دارند. در این مقاله به شما توضیح می‌‌دهیم که اختلال هورمونی چیست و وقتی که هورمون‌ها خوب کار نمی‌کنند چه اتفاقی می‌افتد.

این روزها اصطلاح «اختلال هورمونی» را از دهان متخصصین زیاد می‌شنویم؛ اما آیا می‌دانید که معنی آن چیست؟ به نظر بسیار شایع و رایج می‌آید، طوری که بسیاری از خانم‌ها مشتاق به درک و آگاه شدن از آن هستند تا بدانند در واقع کدام هورمون ما است که دچار اختلال شده است و برای تشخیص اختلال هورمونی باید به دنبال چه علائمی باشیم؟

اکثر خانم‌های بالای 40 سال سن، وقتی اسم هورمون را می‌شوند، در ذهن‌شان تصویر یائسگی، گر گرفتگی و نوسان خلق وخویی می‌آید. اما در حقیقت از زمان تولد ما یعنی خیلی قبل‌تر از دوران یائسگی، این هورمون‌های ما بودند که کنترل عملکرد بدن ما مثل اشتها، الگوی خواب، واکنش ما به استرس، میل جنسی، خوشحالی، اظطراب و غیره را در دست داشتند. به همین دلیل است که برای تمام خانم‌ها در هر سنی که هستند، داشتن اطلاعات اولیه در مورد چگونگی کار کردن هورمون‌ها واجب است. در غیر این صورت می‌توان گفت مثل افرادی هستیم که سال‌ها در تاریکی به دنبال درک نحوه کار کردن هورمون‌ها در بدن بودیم.

هورمون‌هایی که اول از همه دچار اختلال می‌شوند هورمون‌ کورتیزول (استرس) و انسولین (قند خون) هستند. می‌توان به این هورمون‌ها هورمون‌های آلفا گفت چرا که تسلط مستقیم روی هورمون‌های  تیروئید، تخم‌دان و خواب دارند. در واقع هورمون کورتیزول تعیین می‌کند که هورمون‌های تیروئید، استروژن، پروژسترون، تستوسترون و ملاتونین در بدن چطور کار کنند.

اما علائم اختلال هورمونی قابل مشاهده چه چیزهایی هستند؟

اگر برای به خواب رفتن یا در طول شب مشکل خواب دارید.

اگر حتی بعد از 7 تا 9 ساعت خوابیدن، بیرون آمدن از رخت‌خواب برای شما مشکل است.

اگر برای شروع روز به میزان بیشتری کافئین احتیاج دارید.

اگر حدود ساعت 10 صبح و در بعداز ظهر برای بازیافتن انرژی به کافئین یا قند احتیاج دارید.

اگر قبل از دوران قاعدگی علائم احساساتی مثل نوسان خلق‌وخو، عصبانیت و افت شدید انرژی دارید.

اگر اغلب به دلیل گرسنگی عصبانی و خشمگین می‌شوید.

اگر یکی یا بیشتر از این علائم را تجربه می‌کنید، احتمالاً هورمون کورتیزول یا انسولین یا هر دو آن‌ها در شما دچار اختلال شده است. حالا ببینیم که برای کاهش اختلال هورمونی چه کاری می‌توان انجام داد.

غذا خوردن را تبدیل به یک تمرین خودآگاهی کنید

اینکه غذا چه می‌خورید به همان اندازه مهم است که چه زمانی و چطور می‌خورید. در راستای متعادل نگه‌داشتن قند خون باید هر 3 تا 4 ساعت غذا بخورید. متعادل نگه‌داشتن قند خون به این معنی است که در طول روز قند خون را در یک خط نگه‌دارید نه اینکه تغذیه شما طوری باشد که میزان آن ناگهان بالا و پایین شود.

به هیچ وجه نباید برای غذا خوردن تا زمانی که گرسنه شوید، لرز و حالت تهوع بگیرید یا دچار ضعف شوید، صبر کنید. بهتر است حین غذا خوردن بنشینید، غذا را بین 20 تا 30 بار بجوید و به یک چیز خوب فکر کنید. وقتی که استرس می‌گیرید روده شما نمی‌تواند مواد غذایی را به درستی جذب کند و به همین دلیل وقتی استرس دارید مهم نیست که چه اندازه غذای سالم می‌خورید.

در نظر بگیرید که چه میزان کافئین روی شما تأثیر می‌گذارد

برخی از خانم‌ها حاضرند برای رفع اختلالات هورمونی خود هر کاری بکنند، به‌جز کنار گذاشتن کافئین. با اینکه بعضی وقت‌ها برای کاهش خستگی و فشار کارها در زندگی امروزی، واقعاً نیاز به کافئین داریم، باید بدانید که کافئین می‌تواند برای هورمون‌ها خیلی مشکل‌ساز باشد. خصوصاً اگر معمولاً احساس اضطراب می‌کنید، بیرون آمدن از رخت‌خواب برایتان سخت است، در طول روز احساس افت انرژی می‌کنید یا شب‌ها دچار مشکل خواب هستید.

اگر برای کنار گذاشتن نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه آماده نیستید، بعد از نوشیدن قهوه حال خود را 30، 60 و 120 دقیقه زیر نظر داشته باشید. برای کنار گذاشتن قهوه می‌توانید قهوه‌ای که در طول روز می‌نوشید را نصف قهوه معمولی و نصف قهوه بدون کافئین (Decaf) کنید و به مرور کل قهوه خود را تبدیل به قهوه بدون کافئین کنید.

شما باید یاد بگیرید که اختلال هورمونی چیست، چه علائمی دارد و چطور می‌توان آن را کاهش داد. رده‌بنی هورمون‌ها به شکل هرمی است و به همین دلیل برای حل مشکل اختلال هورمونی مهم است که ابتدا هورمونی که در راس قرار دارد را کنترل کنیم. هورمون‌ها با هم کار می‌کنند و به محض این‌که شما به سراغ یک هورمون می‌روید، هورمون‌های دیگر هم یکی پس از دیگری منظم می‌شوند. این زیبایی هورمون‌ها‌ست چرا که برای یک هدف واحد باهم کار می‌کنند و آن هم محافظت از شما است.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/UmYiw
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.