خواص شگفت‌انگیز چغندر (لبو) را بشناسیم!

0 586

چغندر گیاهی با برگ‌های بزرگ و سبز رنگ و ریشه‌ای مخروطی و قرمز رنگ متعلق به خانواده اسفناجیان است. چغندر قرمز یکی از انواع پر‌کاربرد چغندر‌ها در تهیه انواع غذا‌ها، دسر‌ها و پیش غذا‌های ایرانی است. از جمله خوراکی‌های پر‌طرفدار و بسیار خوشمزه تهیه شده از چغندر، لبو است که در فصول سرد سال تهیه شده و از جمله خوراک‌های زمستانی به شمار می‌آید. چغندر طبیعتی گرم و خشک داشته و دارای خواص درمانی و دارویی بسیاری است. در ادامه با وبسایت روزگار همراه باشید.

خواص شگفت‌انگیز چغندر

  • تأثیر بر حفظ سلامت پوست و مو

چغندر حاوی حجم بالایی از ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A است. همان‌طور که می‌دانید ویتامین A، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی پوست و پیشگیری از پیری، تیرگی و ترک‌های پوستی داشته و به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار مهم در پیشگیری از سرطان‌های بدخیم پوستی مؤثر خواهد بود. استفاده از چغندر به عنوان ماسک صورت، آب چغندر و لبو در کاهش چین و چروک‌های پوستی و ترک‌های ایجاد شده در پوست بسیار مؤثر و کارآمد است.

  • درمان کبد چرب

کبد چرب یکی از مشکلات اصلی و درد‌سر‌ساز زندگی امروز بشر است. این عارضه به دو شکل الکلی و غیر‌الکلی ایجاد شده و عوامل بسیار زیادی مانند چاقی، بی‌تحرکی و تغذیه نا‌صحیح از جمله اصلی‌ترین دلایل ایجاد کننده کبد چرب بویژه در سبک امروزی زندگی بشر است. داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مؤثر از اولین اقدامات کاهش و پیشگیری از گسترش کبد چرب و عوارض ناشی از آن است. چغندر یکی از مهم‌ترین منابع غذایی مؤثر در درمان کبد چرب غیر‌الکلی در مراحل اولیه بوده و تأثیرات شگفت‌انگیزی بر کاهش  و از بین بردن چربی‌های انباشته شده در سلول‌های هپاتوسیت کبدی دارد. نوشیدن یک لیوان در روز از آب چغندر تازه و یا مصرف این سبزی به شکل پخته به مدت 3 ماه تأثیر فراوانی در کاهش علائم و عوارض ناشی از کبد چرب داشته و از آسیب اکسیداتیو جلوگیری می‌نماید.

  • کاهش وزن و تناسب اندام

چغندر از جمله مواد اصلی در رژیم غذایی افراد چاق و کسانی است که به دنبال کاهش وزن و رسیدن به یک اندام ایده‌آل هستند. استفاده از چغندر به عنوان یک ترکیب پخته و یا خام در انواع سالاد‌های رژیمی به دلیل فیبر فراوان بسیار مؤثر است و می‌تواند با افزایش سوخت و ساز بدن، احساس سیری و چربی سوزی فراوان منجر به کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام شده و نیاز بدن به مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری را تأمین نماید.

  • تأثیر بر تنظیم و کاهش فشار خون

متأسفانه فشار خون از جمله بیماری‌های درگیر کننده عروق خونی، سیستم قلب و عروق، سیستم کلیوی و دفع ادرار است. این بیماری خاموش روز‌به‌روز در حال افزایش است و تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه را به خود گرفتار نموده است. رژیم غذایی مناسب از جمله راهکار‌های مؤثر در پیشگیری و درمان فشار خون (هیپرتانسیون) است که از اصول تغذیه‌ای رعایت نموده و با توجه به سن بیمار متفاوت خواهد بود. چغندر از جمله خوراکی‌های مهم  و تأثیر‌گذار در تنظیم فشار خون در تمامی سنین با دلایل ایجاد کننده متفاوت در بروز فشار خون است.

  • افزایش سطح انرژی در ورزشکاران

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم و قابل توجه در خصوص چغندر، افزایش جریان خون در بافت‌های مختلف بویژه بافت‌های عضلانی است. افزایش جریان خون قادر به تأمین اکسیژن کافی در بافت‌های بدن بوده و می‌تواند سموم تولید شده در آن‌ها را از بدن خارج نماید. از اینرو مصرف چغندر می‌تواند انرژی بدن را افزایش داده و رخوت، خامی و سستی عضلات پس از تمرین‌های سنگین ورزش را برطرف نماید.

  • درمان کم‌کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)

کم‌کاری تیروئید به معنای کاهش سطح هورمون‌های تیروئیدی یعنی T3 و T4 است. این عارضه، علائم بالینی متفاوتی داشته و احتیاج به درمان‌های دارویی خواهد داشت. کنترل رژیم غذایی و استفاده از برخی مواد طبیعی تأثیر به‌سزایی در کنترل و تعادل سطح فیزیولوژیک هورمون‌های تیروئیدی داشته و می‌تواند علائم بالینی ناشی از این عارضه را به حداقل برساند.

  • تأثیر بر سم‌زدایی از کبد

چغندر و ترکیبات تهیه شده از آن تأثیر فوق‌العاده‌ای بر سم‌زدایی و دفع سموم از کلیه‌ها و کبد دارند. مصرف مکرر و منظم آب چغندر به میزان یک لیوان در روز به شکل ناشتا در دفع سموم و پاک‌سازی کبد بسیار مؤثر بوده و می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های کبدی، کبد چرب و سیروز کبدی را کاهش دهد.

  • پیشگیری از بروز تصلب شرائن

گرفتگی عروق (تصلب شرائن) یکی از اصلی‌ترین علل بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن است. رسوب چربی و کلسترول در دیواره عروق یکی از اصلی‌ترین دلایل قابل پیشگیری در تصلب شرائن است که با کنترل رژیم غذایی و داشتن تحرک می‌توان از بروز آن جلوگیری نموده و یا در صورت بروز آن در مراحل اولیه از گسترش آن جلوگیری نمود. مصرف یک لیوان آب چغندر به همراه یک عدد لیمو‌ترش تازه در جلوگیری از گرفتگی عروق بسیار مؤثر است و می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‎های قلبی عروقی را به حداقل برساند.

عوارض ناشی از مصرف بی‌رویه چغندر

  • در مصرف چغندر میانه‌رو باشید! چغندر دارای ترکیبی به نام اگزالات است. این ترکیب میل به رسوب در نفرون‌ها و لگنچه‌های کلیوی داشته و ریسک ابتلا به سنگ‌های کلیوی و مثانه را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود افراد دارای سابقه ابتلا به سنگ کلیه در مصرف چغندر احتیاط نموده و مراقب عوارض ناشی از آن باشند.
  • بیماران مبتلا به مشکلات انعقادی و مصرف‌کنندگان وارفارین در معرض خطر تداخل‌های دارویی و خوراکی‌های تهیه شده از چغندر قرار داشته و در صورت زیاده‌روی در مصرف آن، دچار مشکلات جدی خواهند شد.
  • نوشیدن آب چغندر در حجم بالا منجر به تحریک سیستم گوارشی شده و می‌تواند اسهال، استفراغ، نفخ و درد‌های روده‌ای ایجاد نماید.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/7171
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.