آیا از تاثیر شگفت انگیز سیاهدانه در درمان انواع بیماری ها خبر دارید؟

0 737

سیاهدانه گیاهی گلدار متعلق به تیره آلالگان است که ریشه در جنوب غربی آسیا دارد. این گیاه خاصیت درمانی داشته و استفاده از دانه آن به عنوان گیاه دارویی تاریخچه‌ای چند صد ساله در ایران زمین دارد. دانه این گیاه دارای عطر و بویی تند و طعمی تلخ و تیز است. سیاهدانه گیاهی دارویی با خواص درمانی فراوان است که در طب سنتی ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و از دانه‌های پودر شده آن به عنوان ادویه غذا‌ها استفاده می‌شود. دانه‌های این گیاه به منظور بهبود مشکلات گوارشی، درد‌های مزمن معده، تنظیم قند خون در افراد دیابتی و کاهش یبوست با دلایل متفاوت بسیار مفید و مؤثر است.

خواص درمانی سیاهدانه

سیاهدانه

دانه‌های این گیاه دارای میزان فراوانی اسید‌های چرب ضروری، آنتی اکسیدان، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن هستند.

  • بهبود و درمان دیابت نوع 2

مصرف سیاهدانه تأثیر بسیار مفیدی بر تنظیم قند خون و کاهش آن داشته و می‌تواند مشکلات ناشی از این عارضه را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. دانه‌های این گیاه با افزایش عملکرد سلول‌های بتا و تولید هورمون انسولین و کاهش مقاومت به انسولین، در تنظیم قند خون افراد دیابتی بسیار مؤثر می‌باشند. توصیه می‌شود مصرف دانه‌های این گیاه  تحت نظر پزشک انجام شده و از میزان 2 گرم در روز بیش‌تر نباشد.

  • درمان عفونت معده ناشی از هلیکو‌باکتر پیلوری

هلیکو‌باکتر پیلوری، باکتری ایجاد کننده عفونت‌های معده است که در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان‌های زود هنگام، زمینه‌ساز ایجاد زخم‌های گوارشی و در موارد شدید‌تر سرطان‌های معده خواهد شد. در طب سنتی ایرانی مصرف سیاهدانه (دانه‌های گیاه و یا پودر حاصل از دانه‌های آن) به شکل ساده و یا همراه با عسل به دلیل خاصیت ضد‌التهابی و ضد‌میکروبی آن، در درمان و بهبود عفونت‌های معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری بسیار مؤثر خواهد بود.

  • درمان و بهبود آسم

سیاهدانه

آسم یکی از بیماری‌های التهابی در مجاری تنفسی و مشکل در تخلیه هوای داخل ریه‌ها در هنگام باز‌دم است. تحقیقات بسیار زیادی نشان داده است مصرف این گیاه دارویی به دلیل خاصیت ضد‌التهابی دانه‌های این گیاه در تسکین التهابات مجاری تنفسی و کاهش ترشحات ناشی از این التهاب، بسیار مؤثر بوده و می‌تواند تنگی نفس و خس‌خس‌های شدید ناشی از آسم شدید را تا حد بسیار زیادی مرتفع نماید.

  • خاصیت چربی سوزی و لاغری

دانه گیاه سیاهدانه دارای خاصیت چربی سوزی بسیار زیاد و افزایش متابولیسم سلول‌ها است. مطالعات بسیار زیادی نشان داده است مصرف دانه و یا پودر سیاهدانه به همراه عسل و یا در ترکیب با یک لیوان آب ولرم، صبح‌ها به شکل ناشتا بسیار مؤثر بوده و می‌تواند تأثیر به سزایی در کاهش وزن و تناسب اندام داشته باشد.

  • تأثیر بر جوان‌سازی و زیبایی پوست

یکی از تأثیرات مهم و قابل توجه دانه‌های سیاهدانه، جوان‌سازی و حفظ سلامت پوست صورت است. استفاده از پودر دانه‌های این گیاه  در ترکیب با سایر مواد، مانند انواع روغن‌ها تأثیر بسیار زیادی بر بهبود جوش‌های زیر پوستی و اسکار به جا مانده از آن‌ها داشته و می‌تواند جوانی، طراوت و شادابی را به پوست شما باز‌گرداند. ترکیب پودر دانه‌های این گیاه با روغن کنجد و یا روغن نارگیل، یک لایه‌بردار بسیار مناسب از سلول‌های پوستی است که می‌تواند جوش‌های سر‌سیاه و زیر پوستی را از پوست بیرون کشیده و پوست را شفاف نماید. توصیه می‌شود این ماسک صورت را بیش‌تر از دو بار در هفته استفاده ننمایید.

  • درمان سر‌درد‌های میگرنی

سیاهدانه تأثیر بسیار زیادی بر کاهش و تسکین سر‌درد‌های میگرنی داشته و می‌تواند از پیشرفت این درد پس از آغاز آن جلوگیری نماید. به منظور کاهش درد‌های میگرنی می‌توان دانه سیاهدانه را روی آتش حرارت داده و بوی آن را استشمام نمایید. نوشیدن یک لیوان از معجون پودر سیاهدانه، با یک لیوان شیر و یک قاشق عسل خالص، می‌تواند درد‌های میگرنی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

  • افزایش قدرت جنسی

سیاهدانه تأثیر بسیار مفیدی بر تقویت قوای جنسی داشته و می‌تواند نا‌باروری‌های ناشی از این مشکل را برطرف نماید. مصرف صحیح و مکرر این گیاه می‌تواند منجر به تمدد اعصاب و برطرف نمودن ناتوانی‌های جنسی شود.

سیاهدانه

  • تقویت سیستم ایمنی

دانه های این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات معدنی و مواد آنتی اکسیدانی فراوان قادر به تقویت سیستم ایمنی بوده و می‌تواند از بروز بیماری‌های سیستم ایمنی، سرماخوردگی‌های فصول سرد سال و آنفولانزا جلوگیری نماید. این ترکیب بسیار مفید، تب و گر‌گرفتگی‌های ایجاد شده به دنبال سرماخوردگی‌های شدید را تسکین خواهد داد.

  • کاهش کلسترول و چربی خون

افزایش کلسترول خون یکی از معضلات اصلی و بسیار خطرناک جامعه امروزی بشر است که ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش داده و منجر به بروز سکته‌های قلبی و مغزی خواهد شد. بی‌تحرکی، سابقه فامیلی ابتلا به چربی خون بالا و مصرف بیش از حد غذا‌های چرب از جمله دلایل اصلی بروز این عارضه بویژه در جوانان است. سیاهدانه یکی از ترکیبات بسیار مؤثر در کاهش کلسترول و چربی خون است. مصرف دانه‌های این گیاه و بویژه روغن حاصل از آن در کاهش کلسترول، چربی‌های بد خون و افزایش چربی‌های خوب خون بسیار مؤثر بوده و می‌تواند منجر به کاهش چربی خون و ریسک ابتلا به بیماری‌های ناشی از آن گردد.

عوارض ناشی از مصرف بی‌رویه سیاهدانه

سیاهدانه

ایجاد حساسیت‌های پوستی یکی از عوارض نادر پس از مصرف دانه‌های سیاهدانه و یا روغن حاصل از آن است. در این حالت جوش‌های قرمز رنگ ریز و یا تاول‌های بزرگ در سطح پوست مشاهده شده و بسته به میزان واکنش‌های آلرژیک درد، خارش و یا التهاب نیز می‌تواند در سطح پوست ایجاد گردد.

  • کاهش شدید فشار خون

با توجه به اینکه سیاهدانه قادر به کاهش فشار خون و تنظیم آن در افراد مبتلا به پر‌فشاری خون است، مصرف بی‌رویه و مکرر آن می‌تواند افت شدید فشار خون، تهوع، خستگی و کاهش هوشیاری ایجاد نموده و در تداخل با دارو‌های کاهنده فشار خون مانند دیورتیک‌ها بسیار خطرناک خواهد بود.

این مطلب چطور بود؟
لینک کوتاه این مطلب: https://rzgr.ir/7wsz
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.